24 feb. 2013

Ekot: Palestinska "politiska fångar" i israeliska fängelser

I dagens Eko kvart i sex lästes ett telegram om protester på Västbanken upp.
I dag hungerstrejkar omkring 3.000 palestinska fångar i israeliska fängelser i protest mot att en palestinsk fånge dött. Dessutom har våldsamma protester brutit ut på Västbanken.

Enligt israeliska uppgifter dog den 30-årige fången av hjärtstillestånd.
Palestinska företrädare kräver att dödsfallet ska utreds.
Eftersom denna sändning är längre var formuleringarna något annorlunda. Här finns websändningen, och jag citerar nyhetsuppläsaren:
Det har varit våldsamma protester på Västbanken idag mot att en palestinsk fånge har dött i israeliskt fängelse. Samtidigt hungerstrejkar ungefär 3000 palestinska politiska fångar (min fetstil) i israeliska fängelser i protest mot fångens död.
Politiska fångar används normalt sett som beteckning för politiska kämpar liknande Aung Sang Suu Kiy. Detta är ett språk som hör hemma på politiskt vinklade sidor på vänsterkanten.

Menar Ekot verkligen att de hungerstrejkande palestinierna är politiska fångar, eller var det en groda av nyhetsuppläsaren?

Jag kontaktar Ekot för att få klarhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Hickade också till inför uttryckssättet. Alla vet ju att ordet betyder orättfärdigt fängslade personer som ,underförstått, enbart finns i odemokratiska stater i avsaknad av rättssäkerhet. För övrigt hör man sällan uttrycket, kan inte ens påminna mig om när jag senast hörde det i en nyhetssändning...

Ser fram emot ekots svar, vilket naturligtvis kommer att vara i form av "goddag yxskaft".

Magnus Edman