19 nov. 2012

Filters vittvätt av Boström och Aftonbladet faller pladask

I senaste numret av Magasinet Filter finns ett långt reportage om Donald Boström och hans famösa Aftonbladetartikel.

Jag har själv läst artikeln som bjuder på en del ofrivillig humor:
- Jag borde kunnat historien kring blodsmyter, säger Jan Helin. Jag förstod sedan att jag hade en blind fläck för vad som kan uppfatta som antisemitisk där. […] Det tycker jag man ska medge. Men man lär sig. 
Åsa Linderborg däremot känner sig stolt över artikeln […]
Och så om det grova ointresset i Sverige.
När Donald kom hem med sin interju i höstas ville han så klart få den publicerad. Han erbjöd intervjun till alla stora tidningar […]. Svaren han fick var tveksamma […] 
Internationellt har Donald Boström fått upprättelse. I den arabiska världen har han mottagit flera priser för sin rapportering.
Om jag ville skriva en artikel för att rentvå Donald Boström skulle jag inte lyfta fram att han prisats i den grovt antisemitiska arabvärlden.

Oisin Cantwell skriver i Aftonbladet: Upprättelsen. Och Åsa Linderborg talar ut i medievärlden
Nu har vi fått upprättelse

 Karin Olsson skriver om denna på SKMA: Skamlöst försök att rentvå Boströms artikel
det är skamlöst av både Filter och Åsa Linderborg att inte stå för att Donald Boström skrev en undermålig artikel, där han okritiskt återgav hårresande teorier om att armén fångade palestinier i syfte att stjäla deras organ – för att sedan avrätta dem.
Det är intressant hur man kan lägga så mycket kraft bakom en artikel utan att tänka bortom den grundläggande premissen. Artikeln är välskriven men så oerhört ogenomtänkt. Den tar inte bort någon av de grundläggande anklagelserna mot Aftonbladet eller Boström.

Har verkligen Aftonbladet fått upprättelse? Nej, snarare påminner de oss än en gång hur stolta de är över att ge röst åt antisemitiska myter. Och Filter passar på att stämma in i kören.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste just detta och känner avsmak

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sex-palestinier-avrattades-pa-torg