24 okt. 2012

Integrationsfrågan avgör valet

Jag satt i helgen och konspirerade med goda vänner och pratade om nästa val. Vi kom fram till att vänstern är rökt i och med sossarnas vänsterbudget. Partivänstern inom s har blodvittring och kommer inte låta Stefan Löfven glida åt mitten.

Men Sd har vind i segeln och kryper nu upp emot 10%. Det kan bli ännu mer, och då kan alliansen se sig om i stjärnorna efter majoritetsregering.

Det är ganska enkelt att desarmera Sd och att i längden rädda den svenska öppna hållningen till invandring.

För det första, se till att vi vet vilka som invandrar. Styr upp migrationsverket. Lyssna på Per-Åke Fredriksson: Asylsystemets brister måste upp på den politiska agendan

Sen måste man också förklara hur det är tänkt med de många invandrarna med mycket låg kunskapsnivå. Hur ska de som inte ens kan läsa och skriva i vuxen ålder bli en del av det svenska samhället?


Moderaternas Kent Persson pratar om detta på Aftonbladet: M: Integrationen nästa stora valfråga. Det handlar enligt honom "att ge människor förutsättningar att komma in i vårt samhälle".


Om man ska "ge dem förutsättningar", innebär det då som Merit Wager frågade att först lära dem skriva på sitt eget språk och sedan på svenska? Det innebär enorma kostnader. Och det ger alla som ställer grupp mot grupp rejält med vatten på sin kvarn.

Jasenko Selimovic slår på DN Debatt ett slag för friheten att debattera integration: Rädsla för rasiststämpeln hindrar integrationsdebatt. Men det viktiga nu är att de som företräder integrationspolitiken nu förklarar hur den ska gå ihop.

Det blir uppenbart för fler och fler att det inte fungerar. Därför flockas de till Sd.

Den rödgröna röran kommer inte att vinna nästa val. Men om alliansen vill ha egen majoritet måste man ta tag i den heta potatisen integration och migration.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ganska enkelt att desarmera Sd och att i längden rädda den svenska öppna hållningen till invandring.

Det var ungefär så jag tänkte under valet 2010 och stödröstade på KD för att säkra Alliansen. Och tappade formligen hakan över media- och politikerstormen då SDs inträde i riksdagen.

Då först började jag kolla upp statistiken (ingen rolig läsning) som finns samtidigt som "reformerna" och miljonerna började hagla med vidhängande floskler. Jag upplever att bara de senaste månaderna har det blivit fler rynkade pannor över att trycket är så hårt på migrationsverket och bostadsbristen så akut (för att inte tala om arbetsbristen)

Det är noterat att det krävdes inbördeskrig i Syrien och asylanter hit därifrån, för att hela 20000 från västbalkan sedan 2009 och en nu konstant ström, plötsligt så vill Sverige ha visumtvång för västbalkaner för att stävja "uppenbart ogrundade" asylansökningar. Visst det är många gånger vidriga förhållanden för många, men förmodligen går de på säljhistorier om guld & gröna skogar i Sverige ...

Vad krävs det för katastrof för att regeringen ska tycka att det kan vara en idé att kräva mer ID av folk som kommer och kanske till och med ta bort undantag på kravet för anhörigförsöjning? Senast jag läste om Somalia så har al-shabab drivits tillbaka rätt långt och det finns en regering igen. Norge verkar vara mer i framkanten om vad som händer därnere.

Jo jag är en som är grymt besviken över både hur dåligt jag hängt med före 2010 och låtit mig luras av f-n i mig hela sjuklöverns tal om att man vet precis vad man har gjort och vad man fortfarande gör. Det gör de inte och med mindre än att ett mirakel händer till 2014 så sällar jag mig till SDs röstskara.