16 sep. 2012

Kulturskillnader på det judiska nyåret

Idag är det judiska nyåret, och därför vill jag tipsa om denna härligt nördiga film: Dip Your Apple - Fountainheads Rosh Hashanah


Det fick mig osökt att relatera till en bild som IDF Spokesperson lade upp nyligen:


Israel är ett land som vill existera. Det är omgivet av grannar som vill att de ska upphöra att existera.

Mitt Romney pratade om kulturskillnader när han besökte Jerusalem. Jag tycker bilderna ovan illustrerar dessa skillnader ganska väl.

Jag är själv inte jude, men jag är oerhört imponerad av den judiska kulturen och staten Israel. Därför vill jag passa på att önska ett gott nytt judiskt år - Shana Tova!

3 kommentarer:

Eva Lande sa...

Shana Tova Erik!:-)
EL

Anonym sa...

Förhoppningsvis kommer Israel att bomba Iranska nukleära fabriker. Kommer de åt alla? Såklart inte, men det räcker att slå ut ett flertal så att vi köper mer tid.

Obama har tyvärr avslöjat att Israel har byggt upp en attack: http://www.newsmax.com/Newsfront/bolton-israel-iran-obama/2012/03/29/id/434288

Vi står inför några spännande månader, Israel vs Iran, valet i USA. Båda dessa är sammankopplade. Tyvärr. Med Obama vid rodret så kommer barbariet i världen att växa sig starkare.

Anonym sa...

Jag älskar Israel. Må de bomba snart. Mitt Romney hade helt rätt när han pratade om kulturskillnader.

Jag besökte Israel 2006 och åkte även in i Västbanken. Att se dessa människor på Västbanken leva som de gör några kilometer från Israel visar tydligt hur kulturen gör skillnaden. Palestinierna har att skylla sig själva. Nu har de dock blivit itutade av Arafat (och svenskar likt Schori och Palme) att de är offer. Det är detta självbedrägeri de lever under. Såklart att de inte reser sig med annat än att Israel går under. Synd för dem, man önskar ju att vuxna människor är .... vuxna.

Det är bara att titta på de senaste veckornas pöbeluppror för en YouTube-video. Såklart att det inte handlar om ett filmklipp. Det var planerat sedan länge och användes så att ickevuxna vuxna skulle gå ut och skrika, medan planerarna höljde sig bakom pöbeln.

Obama och Hillary står på knä inför pöbeln och visar tydligt att de inte har en aning om hur de skall agera. Obama tycks tro att Kairotalet gjorde undan sådant här. Snacka om naivitet!

Amerikansk militär kraft är i undansjunkande och därmed fyller tyranner vaccumet som USA lämnar efter sig. Ryssland och Kina har tuffat till sig och kommer att göra så än mer om Obama blir återvald.

Om Romney blir vald, vilket jag tror och hoppas, så kommer USAs militär att nå ut igen, Ryssland och Kina kommer att bli kvästa, och kommer inte att våga att utmana USA såsom de gör nu.

Det ser ut som Reagan vs Carter. Hoppas utgången blir likadan.