1 juli 2012

På plats i Almedalen

Igår anlände jag till Visby och jag och mina sambos för en vecka finns nu på plats i vår villa nära Österport. Igår märktes ingenting av Almedalskänsla, Visby var fullt av vanliga turister. Men idag börjar Almedalsveckan officiellt med Sd:s dag.

Integration och invandring har varit något som präglat våra diskussioner i huset. Per-Åke Fredriksson, fp-oppositionsråd från Gävle, är en del av mitt kollektiv för veckan. Han har jobbat på migrationsverket och är kunnig inom svensk immigrationspolitik och tillämpning.

Vi har diskuterat problemen som finns i svensk integrationspolitik och P-Å sätter fingret på något viktigt - det stora problemet är att våra lagar inte tillämpas. Det görs bland annat inte riktig validering av människors identitet när de söker asyl, vilket gör att vi inte vet vilka som kommer till Sverige.

Till syvende och sist leder bristerna i asylprocessen att vår asylrätt hotas, som Per Gudmundson skrev i ett SvD-inlägg för länge sedan. Människor utan skyddsbehov kommer hit, och människor som förtjänar skydd förvägras detta.

Regeringen måste ta itu med situationen på Migrationsverket. Dom måste se till att lagar och regler följs, och att människor lyssnar på miggorna (se Merit Wagers blogg).

Det som pågår är också att regeringen är medvetna om problemet, men rent politiskt taktiskt är det oerhört svårt att göra något åt detta utan att gynna Sd. Men min bild är att det sker en upptrappning, på många håll i landet är situationen ganska svår och där stiger Sd:s röstantal.

Till slut måste något ske. Men just nu är ingen förändring i sikte. Det verkar inte bättre än att situationen måste bli sämre innan den kan bli bättre.

Jag har plöjt Almedalsprogrammet efter intressanta seminarier, och faktiskt hittat ett brännhett sådant. På tisdag ordnar Svenska Evangeliska Alliansen (!) ett seminarium kallat "Pluralismens gränser i den offentliga debatten". Deltagare är Paulina Neuding, Johan Lundberg, Jasenko Selimovic m fl.

Det seminariet knyter direkt an till den debatt som nu förs i borgerligheten, eller den klappjakt på oliktänkande som det ibland kan kännas som.

Något som också känns relevant är seminariet Religionskritik som främlingsfientlighet med Göran Rosenberg och Jonathan Leman från Expo. Det tänkte jag besöka.

I övrigt är det fokus på mingel, Prime PRs klassiska rosévinsmingel kommer jag besöka flera dagar. Det är imponerande att se Primes långsiktiga arbete med detta mingel och vilket genomslag det har fått. Jag kommer också hänga en del på Bloggplats H12 och blogga därifrån.

 

9 kommentarer:

lasse n sa...

"Det som pågår är också att regeringen är medvetna om problemet, men rent politiskt taktiskt är det oerhört svårt att göra något åt detta utan att gynna Sd."

Man tror inte att det är vuxna människor som resonerar på det sättet. Vågar man inte göra något åt ett problem utan att snegla mot sd? Säg att det inte är sant!

Erik S sa...

Lasse: Det är min bedömning rent politiskt. Tror det är svårt att erkänna stora integrationsproblem utan stötta Sd. Men det som sker nu ser jag som ett "chicken race" - snart måste alliansen agera ändå.

lasse n sa...

Erik, det var inget personligt. Vid den korta presskonferens där man presenterade sin beslutsavsikt om de illegala invandrarnas utökade vård tryckte man också på att man ville blockera sd.
Det är att tillmäta sd en alldeles för stor betydelse men nu har de ändå tydligen fått ett indirekt inflytande.
Arma land.

Anders M.L. sa...

Varför denna selektiva legalpositivism och tilltro till statliga byråkratiska processer?

Ur dagens inlägg:
"Vi har diskuterat problemen som finns i svensk integrationspolitik och P-Å sätter fingret på något viktigt - det stora problemet är att våra lagar inte tillämpas. Det görs bland annat inte riktig validering av människors identitet när de söker asyl, vilket gör att vi inte vet vilka som kommer till Sverige."

Så vi kan inte utesluta att folk utan flyktingskäl har fått asyl, och processen är rättsosäker. Check.

När det ska motiveras att papperslösa inte ska få (juridisk) rätt till akutvård motiveras det däremot med att "[d]e som olagligen befinner sig i Sverige är gissningsvis inte flyktingar. I så fall hade de fått asyl." (28/6).

Så åtminstone alla "riktiga" flyktingar (enligt gällande lagar, som för tillfället får tjäna som liberalt rättesnöre) som har ansökt om asyl har också fått det. Detta samtidigt som vi har en rättsosäker och krånlig process, och dessutom överhuvudtaget inte vet vilka som får asyl... Jag får inte riktigt argumentationen att gå ihop*.



* Eller, ok, det fungerar om vi låtsas om att det inte finns några riktiga flyktingar - tomma mängden är ju delmängd till alla mängder. Men det tror (och hoppas) jag att du inte tycker.

Erik S sa...

Anders M.L: Bra argumenterat.

Min argumentation grundar sig på att felen i asylprocessen mest är att människor beviljas medborgarskap på felaktiga grunde. Detta som miggorna kallar för "Blunda och bevilja".

Jag tycker lösningen på problemen med asylprocessen är att förbättra asylprocessen, inte underlätta för människor att runda processen.

Anders M.L. sa...

Om man tycker att det är att runda processen att exv ge folk juridisk rätt till akutvård (åtminstone) när vi nu inte kan räkna med att leva i den bästa av migrationsbyråkratiska världar. Sedan har det där sidospåret om man som liberal bör uppröras mest av rättighetskränkningar som följer på false positives respektive false negatives i asylprocessen. Relativt sett, såklart; man ska rimligen vara oroad över rättsosäkerhet i sig. Men jag tror inte att vi kommer så mycket längre här (och något säger mig att argumentet från 28/6 kommer att dyka upp här igen. :/ ).

JohannaV sa...

Jag håller med Lasse n, översta kommenataren. Jag läste fram till Eriks dumma kommentar och kände mig sen bara trött och less. Erik kan prestera mycket bra inlägg och så kommer det en sådan här mening som den om SD - rena bottennappet.

Lasse N sa...

"När det ska motiveras att papperslösa inte ska få (juridisk) rätt till akutvård motiveras det däremot med att "[d]e som olagligen befinner sig i Sverige är gissningsvis inte flyktingar. I så fall hade de fått asyl." (28/6)."

Inte ens sd har väl föreslagit att man skall ta bort rätten till akutvård för alla som av olika anledningar befinner sig i Sverige?

Anders M.L. sa...

Ok, väl tillspetsat. Vård som inte kan anstå. (plus sjukvård för omyndiga)