6 juli 2012

Härligt ideologiskt tal av Björklund

Något jag saknat under denna Almedalsvecka är ideologin. Jag har besökt seminarier om yttrandefrihet och det offentliga samtalet, men inte egentligen fått höra något av detta samtal. Intressant men frustrerande.

Inte trodde jag att jag skulle få min ideologitörst släckt av Jan Björklund. Både ideologi och konflikt rymdes i Björklunds tal.

Talet började som alltid med Björklunds internationella utblick. Han tryckte på att Sverige ska vara öppet, men han sade också att integrationspolitiken är misslyckad.

Han kallade föreställningen om att man kan förbjuda vinst i välfärden och ändå ha kvar företagen för "direkt ointellektuell".

Han talade sig varm för löneskillnader. Han talade för att reformera LAS och ersätta anställningstid med kompetens. Han pratade om forskning, och att forskningen inte ska vara bred utan spetsig. Han höjde blicken och pekade på konkurrensen från Indien och Kina.

Statlig a-kassa är ingen oproblematisk fråga, men tillsammans med avskaffad värnskatt blir det en bra kombination att föra ut till väljarna. Vi lever trots allt i Sverige.

Han pekade också på att Miljöpartiets politik är extrem och verklighetsfrånvänd. Med vänstern och Miljöpartiet i regering kommer Sverige att följa Grekland i spåren.

Verkligen bra att någon pekar på det. Jag hade tänkt att göra det själv, eftersom jag gillar att "sopa på". Jag hade inte förväntat mig att Jan Björklund skulle göra det från scenen i Almedalen.

Men det var fler som fick kängor. Sd, LO, S och inte minst Fredrik Reinfeldt. Jan Björklund slog fast att näringslivet inte är ett särintresse.

Jan Björklund brukar hålla bra tal, sen händer inte så mycket. Men skillnaden nu är att hans frågor är förankrade i Folkpartiets politik. Det finns nu ett liberalt parti i Sverige. Detta underströks också av att man strukit "Folkpartiet" på backdropen.

Nu stod bara liberalerna - och Björklund levererade ett riktigt liberalt tal. Precis som jag tänkt - frihetliga reformer parat med sociala reformer. Socialliberalism kan vara väldigt frihetligt, vilket Björklund visade.

Att en folkpartist blir frälst av sin partiledares tal är kanske ingen stor nyhet. Jag känner mig dock främst som liberal och en ganska löst förankrad folkpartist. Men jag blev glad ändå, eller snarare jätteglad.

Björklund fick fina betyg i Aftonbladet. Det är han värd.

 

Inga kommentarer: