22 juli 2012

Förtryck i Hjällbo

Göteborgsposten skriver om Hjällbo. Hjällbobråket - islamism eller inte? Texten har hamnat bakom en paywall men finns i Google Cache.

GPs reporter Linda Asmar intervjuar representanter för föreningen Afrikas Horn:
Jag lyssnar. Ställer sedan frågan som dykt upp efter våra fyra oanmälda besök i föreningen: Var är alla barn och var är alla kvinnor? Vi har inte sett en enda kvinna och inte mer än två barn.
Said, som är uppvuxen i Hjällbo, svarar lugnt:
– De är hemma, vad ska de göra här nu när det inte finns något att göra här?

Men ni män är ju här.
– Kvinnorna är bättre på att inte slösa tid på att göra ingenting, de är hemma och gör viktigare saker. Vi har aktiviteter för bara kvinnor. I islam ska inte kvinnor umgås med män. Jag tar gärna ut min fru och fikar på stan och sedan går vi hem ihop. Varför ska hon umgås med andra män?
"I islam ska inte kvinnor umgås med män", säger Said som är uppväxt i Hjällbo. Tydligare än så kan inte problemen med radikalisering i Hjällbo beskrivas.

Men det är inte bara de muslimska kvinnorna som får känna på kringskärning av sina liv. Linda Asmar intervjuar också kristna Hjällbobor som känner sig hotade:
En grupp medelålders kvinnor med guldkors runt halsen går förbi. De har bott här i mer än 30 år och är uppgivna. 
– Vi flydde till Sverige på grund av förföljelse och förtryck från muslimer och nu har det nästan blivit värre här. Vi vågar inte gå ut själva på kvällarna och när de ser att vi bär kors så tittar de snett.
Gun Holmertz som uppmärksammade problemen i Hjällbo åker numer inte dit:
Gun Holmertz, som för Vänsterpartiet är nämnde­man i Migrationsdomstolen, vill inte träffa oss i Caritas lokal.
– Aldrig i livet. Jag vågar inte sätta min fot där nu. Jag har blivit dödshotad i två vittnens närvaro, av en man som säger sig vara jihad-krigare och som säger att han ska mörda mig i guds namn.
Länken kom via Merit Wager.

Inga kommentarer: