10 juli 2012

Dags för pop, inte bara höger

Jag har reflekterat över min blogg under almedalsveckan och efter. Något som slog mig var hur få det finns som är höger och har bra musiksmak. Dom exempel jag kan tänka på är Adam Cwejman (synth och indie) och Linda Nordlund (hip hop).

Därför tänkte jag börja skriva om pop här på bloggen. Jag är storkonsument av ny popmusik, så det blir inga mängder extrajobb för min del.

Min metodik för att hitta ny intressant pop är som följer: Jag läser Best New Music-recensioner på Pitchfork. Om jag är tveksam till artisten matchar jag mot recensioner i SvD och DN. Finns den med på båda ställen så är det intressant. Jag prenumererar också på Sonic Magazine.

Jag lägger sedan till albumen i min spotifylista "Nytt intressant" och lyssnar igenom på min iPhone tills jag fått en bild av musiken. I jobbet reser jag mycket så det blir en del tid att lyssna på musik.

Mitt stora projekt nu och de senaste månaderna har varit att plugga musik inför Way Out West. Jag har lyssnat igenom alla band som ska spela på området. Det har gett mig mycket glädje, för det är fantastiska band som kommer.

Jag ser främst emot att se Kraftwerk, Black Keys, Jonathan Richman, Hot Chip och Refused. Jag lyssnar en del på Hip hop när jag tränar, och ser följaktligen också fram emot att se Odd Future.

Ett guldkorn jag har hittat bland de band som kommer är Best Coast. Deras nya album "The Only Place" är gullig och naiv pop i stil med Hello Saferide.

Ni som mot all förmodan inte vill läsa om pop får ge er till tåls. Jag tror det kan vara av stort värde att ha ett popsnöre som är höger. Tror det kan skapa intresse hos en hel del indiekids.

Inga kommentarer: