17 juli 2012

Bortom Multikulti - Oumbärligt om integration

Axess har anordnat ett seminarium kallat Bortom Multikulti (som finns att se på Axess Play). Detta omskrevs när det begav sig bland annat av Nima Dervish:
Deltagarna var Svante Nordin, Andreas Heinö Johansson, Markus Uvell, Erik Ullenhag, Ardalan Shekarabi, Charlie Weimers, Adam Cwejman, Dick Erixon,Torbjörn Elensky, Johan Ingerö, Paulina Neuding, yours truly och Sara Mohammad, och vi fick en kvart var. Debattledare var Expressens Lotta Gröning.
Jag hade inte möjlighet att delta, men texterna som var grund för seminariet finns sammanfattat i en bok.


Denna bok har jag för ett par dagar sedan läst, och det var en omvälvande upplevelse. Jag skulle kunna skriva mängder om det men jag nöjer mig här och nu med att säga att det var oerhört bra. Mer än bra, jag skulle vilja kalla texterna i denna bok för oumbärliga.


Trots att det är ett år gammalt är det sprängstoff. Precis det som integrationsdebatten behöver - intellektuella och resonerande texter.


Jag uppmanar Axess att göra dessa texter tillgängliga på nätet och kommer skriva mer om dessa texter senare.

Inga kommentarer: