8 juli 2012

Borgerlig innefattar både liberal och konservativ

I förrgår bytte Magasinet Neo beteckning, från liberal till borgerlig. Det har skapat ett stort utbrott i den liberala tyckarsfären. Sanna Rayman skrev om det: Oroligt i ankdammarnas ankdamm.

Den gnälliga stämningen i den borgerliga idédebatten är något som har påverkat mig mycket. Idéerna har flugit ut och ersatts av personangrepp.

Var går gränsen mellan liberalism och konservatism? För mig finns det enormt mycket mer gemensamma nämnare än avskiljare. Jag lyssnar gärna på konservativa debattörer, eftersom jag tycker de har intressanta åsikter. Jag tror dessutom säkert att borgerliga magasinet Neo kan rymma respektfull debatt mellan liberala och konservativa.

Det finns inte mycket att göra åt det här tjafsandet och personangreppen. Det enda som återstår är att höja blicken och fokusera på idédebatten. Så kanske de som beter sig som barn växer upp efterhand.

Inga kommentarer: