18 juni 2012

Läsarbrev: Svar till Victor

För en tid sedan fick jag brev från en läsare, vilket jag tyckte var väldigt trevligt. Brevet var från Victor som är 17 år och gillar min blogg. Han hade lite olika frågeställningar som han ville ha mina synpunkter på, och jag tänkte att jag svarar på dem i ett blogginlägg.
Bevara Svensk kultur och traditioner: Högtidliggöra viktiga dagar, sponsra ett svenskt kulturprogram, ingen kulturmarxism. Bevara monarkin och andra gamla instutioner. Jag är övertygad att en stark nationalkultur håller oss samman, oavsett kön, religion eller etnicitet, något jag har fått inspiration av befolkningen i USA.
Jag vet inte vad kulturmarxism innebär. Jag är för republik och vill avskaffa kungahuset. Jag tror att en gemensam kultur är mycket viktig. Det är viktigt att värna de svenska traditionerna. Viktigast tror jag dock är att vi enas kring vissa värderingar som ska gälla i Sverige, precis som i USA. 
Stärk Sveriges ekonomiska ställning: Sätt upp tullar för utländska varor samt ge stöd till svenska företag. Jag vill att företagen ska ha industrier i Sverige som på gamla dagar. Då minskar arbetslösheten och välfärden stärks.
Jag är emot tullar och för frihandel. Jag vill ha liberalisering på svensk arbetsmarknad och mer konkurrens. Det tillsammans med låga skatter är vad som bygger ett starkt samhälle.
Stärk Sverige och Nordens unikhet: Norden är inte Europa. Det ska bildas en nordisk samarbetsunion på alla områden, vi ska ut ur EU och NATO. Vi har inget gemensamt med tyskar eller fransmän, det ha dock danskar, finnar, norrmän, islänningar och svenskar.
Jag vill att Sverige ska gå med i NATO och jag vill att vi ska vara medlemmar i EU. Jag vill dock att EU ska vara mycket smalare än vad det är idag. Det stämmer att vi har en stark gemenskap i norden, jag föredrar dock EU före en nordisk union. 
Skapa ordning i samhället: Jag vill ha en stark skola, polis och militär.
Amen! Men parallellt med en stark polis måste det finnas starka granskningsmekanismer. Svensk polis idag är närmast korrumperad i sin kåranda.
Bevara svenska modellen: Jag vill se en balans i samhället. Mellan näringsliv, stat, arbete och invånare. Alla ska ha en trygghet. Dock ska vi inte uppmuntra till klasskamp, då alla är unika.
Jag vill inte bevara den svenska modellen. Jag tycker att facken har alldeles för stor makt över lönesättning och möjligheter att lamslå samhället med stora strejker. Vad som ska komma istället vet jag dock inte.

Jag vill minska bidragssystemen och skatterna och öka friheten i samhället.
Sverige ska bry sig om världen: Sverige ska delta aktivt i globala frågor. Sverige ska ställa upp när mänskiga och demokratiska värden hotas, även i områden där svenska intressen inte hotas. Varje slag är vårt slag, vi sitter inte utanför.
Jag håller med. Därför tycker jag det är viktigt att vi går med i NATO och är med i EU, trots alla dess brister. Vi borde också verka för att FN nedmonteras och istället stötta tanken på ett Demokratiernas förbund.

Stort tack till Victor för ditt mail och hoppas du har fått svar på dina frågor. Om någon annan undrar något, bara hör av er!

Inga kommentarer: