8 maj 2012

Sam Harris om islam

Igår fick jag ett tips av min vän Mårten om ateisten och författaren Sam Harris. Jag började idag läsa hans blogg och stötte på detta inlägg: Islam and the Future of Liberalism
My criticism of Islam, as of any other religion, is aimed at its doctrine and the resulting behavior of its adherents. I am not talking about races of people, or nationalities, or any other aspects of culture. 
And yes, there are more moderate strands of the faith: The Ahmadis, for instance, resemble what many liberal Westerners imagine the “true” face of Islam must be like. I still find their creed disconcerting: According to one of the websites affiliated with this movement, Ahmadis believe that the “Holy Qu’ran is the word of God which is to guide mankind forever, and the Holy Prophet Muhammad was the perfect model of Islamic teachings whose example shall forever be binding on every Muslim to follow.” 
To my ear, the words “forever” and “perfect” and “every” and “binding” convey the scent of despotism about as well as “a thousand-year Reich”—especially when one considers the actual contents of the Qur’an and the example set by Muhammad.
Han pratar om vanliga muslimer och deras värderingar:
Recent events in Afghanistan demonstrate, yet again, that ordinary Afghans grow far more incensed when a copy of the Qur’an gets defaced than when their own children are accidentally killed by our bombs—or intentionally murdered. I doubt there is a more ominous skewing of priorities to be found in this world.

Should people be free to draw cartoons of the Prophet? There must be at least 300 million Muslims spread over a hundred countries who think that a person should be put to death for doing so.[...]
These attitudes must change. The moral high ground here is clear, and we are standing on it. (min fetstil)
Of course, millions of Muslims are more secular and are eager to help create a global civil society. But they are virtually silent because they have nothing to say that makes any sense within the framework of their faith. (They are also afraid of getting killed.) That is the problem we must keep in view.
Den svenska debatten är kvävande - tack gud för internet och fria tänkare världen över. Läs Sam Harris' blogg!

6 kommentarer:

Catarina sa...

Är du inte medlem i Humanisterna allaredan är det dags för dig att lösa medlemskap. De behöver allt vettigt stöd de kan få för mänskliga rättigheter och ett sekulärt samhälle utan religiösa inslag i skola, politik och arbete.

Anonym sa...

Alltså, du plockar med jämna mellanrum fram citat eller blogginlägg från någon hyfsat kufisk person om islam och hur muslimer är. Därifrån tar du alla dina åsikter i frågan.

Jag råkar känna ett antal muslimer, och det slår mig att de inte har någonting gemensamt med den bild som du ständigt visar upp på din blogg. Därför har jag ett litet tips till dig, vad sägs om att helt enkelt lämna internet (internet speglar inte verkligheten), gå ut på gatorna och prata med människor. Muslimer till exempel. Så kanske du kommer att ändra uppfattning. Du kommer märka att det finns muslimer lite här och där och att de mycket sällan hyser några extrema uppfattningar om någonting.

Anonym sa...

Jag avråder starkt från att gå med i den totalitära sekten Humanisterna som kategoriskt förnekar det judeo-kristna värdearvets inflytande på dagens västerländska demokrati.
Humanisterna är dessutom i praktiken antisemiter eftersom judendom skall utrotas.

Erik S sa...

Catarina och Anonym: Jag tror inte Humanisterna är något för mig, men kanske. Tycker dom har verkat rätt rabiata.

Anonym 11 maj 12:39: Har mig veterligen aldrig påstått att det finns vettiga muslimer. Ditt påstående om att muslimer "mycket sällan hyser några extrema uppfattningar" tror jag inte stämmer. Bland annat är antisemitism vanligare bland muslimer.

Du får gärna vara mer detaljerad i din kritik av de kufar jag har länkat till. (pun intended)

Anonym sa...

1. Vilken pun? Jag såg ingen ordvits.

2. Man hade kunnat tro att du skulle kunnat säga något om dina egna möten med muslimer, men det gjorde du inte. Antagligen för att dessa möten dels varit mycket få och dessutom antagligen inte särskilt innehållsrika. Du baserar dina uppfattningar på blogginlägg av folk som befinner sig någonstans kring SD på den politiska skalan när du kan ta kontakt med muslimer på riktigt istället. Det är tråkigt. Fördomar bygger på okunskap, så även i ditt fall.

Erik S sa...

1. Kufar är inte bara pluralis för kuf utan också ett arabiskt uttryck för avfälling:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080630061749AArGPSR

2. Jag har tidigare skrivit om Muslimer för fred och rättvisa, jag träffade dem och konfronterade dem i Almedalen för ett antal år sedan.

Ens egna möten kan vara intressanta men i det här fallet tycker jag inte det. Det finns tillräckligt med data att samla in från världen över, se till exempel på arabvärlden och det förtryck som finns där. Det förtrycket utförs i islams namn, och det spelar ingen roll hur många vettiga muslimer jag känner för den skull.