5 feb. 2012

Gina Dirawi ångrar sig - men det räcker inte

Gina Dirawi alias Ana Gina intervjuas idag i SvD söndagsintervjun. Hon berättar där om händelserna kring sitt blogginlägg där hon jämför Israel med Hitler:

Så fort det blev klart att Gina Dirawi utsetts till programledare fick hon också kritik för ett blogginlägg hon skrev i maj 2010 med rubriken ”Israel tar efter Hitler”. Hon fortsatte: ”Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel.”

Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen, gick snabbt ut med att ”det är en olycklig rubrik och hon står inte längre för den”. Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SVT, påpekade att Dirawi hade ett ”antal formuleringar som tolkades som att hon förringade Förintelsen och det går emot vår värdegrund”.
Hur tänkte du när du skrev?
– Jag förstod inte varför folk ska behandlas olika beroende på varifrån de kommer. När jag drog parallellen med Hitler var det för han inte ville att judar skulle ha samma rättigheter som andra. Men jag skrev det på ett sätt som var öppet för missförstånd. Det som fick mig att känna mig som skit var att någon kunde tro att jag ville förringa Förintelsen. Man tar för givet att bara för att jag har palestinsk bakgrund ska jag hata judar.
Hon anklagades för att vara antisemit och Willy Silberstein, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, uttalade sig i Nyheter 24: ”Man kan vara kritisk till Israel, det förtjänar de ibland på olika punkter givetvis. Men när man går så här långt har man överträtt en linje.”
Gina Dirawi publicerade ett nytt blogginlägg den 4 november 2011: ”Jag tar avstånd från alla jämförelser mellan Israels agerande och Förintelsen. Det var en klumpig och ogenomtänkt formulering som jag ångrar idag. Därför har jag tagit bort dessa formuleringar från min blogg. Mitt syfte har aldrig varit att kränka judar eller förringa Förintelsen.”
– Då började folk säga att SVT tvingat mig till detta. Och ville inte ta emot min förklaring. Jag förstår att många tog illa vid sig men vad ska jag göra mer?
Men om de inte tror på att du backat frivilligt?
– Jag skulle aldrig sälja mig själv för ett program. Då skulle jag inte kunna leva med mig själv. Det som betyder mest för mig är människors lika värde, det är syftet med allt jag gör. Jag glömmer inte det för att få en snygg klänning, se bra ut i tv och presentera bidrag.
Tvingade SVT dig till detta?
– Nej, de frågade mig varför jag tycker så här och då ville jag skriva för att förklara vad jag menar.
Ursäkten ledde till nya kommentarer på bloggen som ”synd att sionistlobbyn lyckades pressa in dig i ett hörn” och ”synd att du säljer din själ”.
– Det var jobbigt men jag måste vara sann mot mig själv. Jag kan inte sitta här och prata skit om judar bara för att de som hatar Israel ska bli glada. Blir de besvikna för att jag inte hatar så har de inte förstått något om vad jag står för. Högt uppsatta i Palestina och i Israel sitter trygga på sina poster medan folk dör och mest är det kvinnor och barn som drabbas. De två idioterna på toppen bryr sig inte om civilbefolkningen.
Jag vet inte vad jag ska tro om Gina Dirawis ursäkt. Om hon verkligen anser att hon har gjort fel måste hon gå mycket längre än det hon har gjort hittills.


Hon har varit en politisk aktivist, en extremist, under sin tid som Svt-anställd. Hon har flera gånger gjort anti-israeliska utspel som varit hatiska, över gränsen. Och Svt har accepterat detta.


Anna Ekström påpekar att när en SR-anställd jämförde svenska regeringen med en katt ingrep man och sparkade honom omedelbart - enligt sina direktiv. Men Gina Dirawis utspel accepterar man, och försvarar henne.


Det spelar ingen roll om Gina Dirawi inte visste att det hon gjorde var antisemitism. Det är lika allvarligt ändå. Och det är djupt beklagligt och skrämmande att SVT ser mellan fingrarna på vad hon har gjort. Det säger en hel del om hur etablissemanget ser på antisemitism idag.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Varför skulle det vara antisemitism att kritisera den israeliska regeringen? Och Silberstein drar den vanliga klyschan om att "man kan kritisera Israel men inte på det här sättet". Dirawi har för övrigt kritiserat annat än Israel men det är bara när Israels förtryckarpolitik kritiseras som Israelkramarna går igång...

Anonym sa...

Det är "det är inte antisemitism att kritisera den israeliska regeringen" som är en trött klyscha. Ingen påstår att det är antisemitism att kritisera den israeliska regeringen. Det är när "kritiken" ser ut som gammal antisemitisk mytbildning, saknar alla proportioner och all verklighetsanknytning och på något märkligt sätt bara råkar rikta sig mot världens enda judiska stat som det blir problematiskt.

Att påstå att Israel gör precis det som Hitler gjorde är heller inte kritik, det är lögn.

Anonym sa...

Nu finns det ju bara en stat som definierar sig själv som judisk, och när den staten förtrycker andra måste ju kritiken riktas mot den( och visst finns det dom bl a Svansbo och Anna Ekströ som påstår att det är antisemitiskt att kritisera Israel. Nu senast så kritiserar ju Dirawi på sin blogg vad hon kallar syriska massakrer så är det tydligen ingen som uppfattar det som problematiskt.

Karin sa...

Återigen den judiska staten ska kritiseras som alla andra men det ursäktar inte damens klavertramp när hon genom sina jämförelser mellan Israel och förbrytarnas Tyskland ( sig själv ovetande eller inte) alluderade på myten om "nazionismen".

Anonym sa...

Det intresanta är ju att Dirawi skrev det kritiserade blogginlägget i maj 2010 men rabaldret drog igång hösten 2011. Någon/några fanatiska Israelkramare med antisemitism på hjärnan har alltså suttit och scannat av nätet för att kunna yla om antisemitism..

Erik S sa...

Anonym, det var bloggen mina tankar som skrev om Ana Gina redan när hon var programledare för musikhjälpen. Läs gärna bloggen, den är bra!
http://ordet09.wordpress.com/

Anonym sa...

Anonym,

Du skriver "och visst finns det dom bl a Svansbo och Anna Ekströ som påstår att det är antisemitiskt att kritisera Israel". Nej det påstår de inte alls. Läste du förresten överhuvud taget vad jag skrev? Det är inte kritik att komma med lögner och huvudlösa överdrifter, det är demonisering. Skillnaden mellan "kritiken" att Israel gör som Hitler gjorde och kritiken att Syriens regim skjuter på sin egen befolkning av politiska skäl är att den första är en lögn och den andra är sann. Det är inte svårare än så.

/Den andre Anonym

ג'ון sa...

Nej, den israeliska regeringens och myndigheternas släpphänt mot de ultraortodoxa nybyggarhuliganerna i Judea och samaria kan och bör kritiseras men att jämföra israels behandling av de araber som kallar sig palestinier med Nazitysklands behandling av judarna är befängt och korkat.

Då är det betydligt mer adekvat att jämföra den arabiska hetspropagandan mot judar med Hitlertysklands och f.ö. har ju araberna en väldokumenterad "track record" av samarbete med Nazityskland.

Utomordentligt smaklöst med SvD´s idolporträtt av antisemiten Gina Dirawi söndagens tidning.

Mikael sa...

Till Anonym

"Det intresanta är ju att Dirawi skrev det kritiserade blogginlägget i maj 2010 men rabaldret drog igång hösten 2011"

Hej, det berodde på att jag inte hade någon aning om vem hon var innan hon utseendes till programledare för Sveriges Radios Musikhjälpen. I samband med det tillkännagivandet kollade jag igenom hennes blogg.

Mikael sa...

Damn You Auto Correct! Utsågs skulle det vara

Anonym sa...

Anonym.Här jämställer Svansbo kritik av Israel med antisemitism: http://pophoger.blogspot.com/2012/01/artikel-aldrig-mer-vad-innebar-det.html Han och andra kritiserade också och menade att det var antisemitsm när SVT visade dokumentären "Gazas tårar" där israelisk militär massakrerade befolkningen i Gaza.

Erik S sa...

Anti-anti-antisemitiske anonym: Ja, kritik mot staten Israel kan vara antisemitism. Men jag anser inte att all kritik mot staten Israel är antisemitism.

Bulten i Bo sa...

Min förhoppning är att när jag blir en 63 år gammal man är jag inte så misslyckad och bitter att jag sitter och anonymt på intenet förtalar namngivna 20-åriga tjejer för att vara antisemiter.

Och om detta trots allt skulle hända är min förhoppning att sansade bloggägare sätter stopp för sådant.

Anonym sa...

Namngivna tjejer som har rätt att rösta i allmänna val och som har jämfört Israels behandling av araber med Hitlertysklands av judar
Antisemitismen känner inga åldersgränser eftersom den insups med modersmjölken i muslimska miljöer.
Nog dags att Erik börjar moderera här innan pajasarna får upp farten riktigt.

Erik S sa...

Bulten: Jag har inget problem om folk väljer att häckla genom att kalla Gina Dirawi för antisemit.

Anonym: Vi får se hur länge det funkar med fria kommentarer.

Anonym sa...

Anonym, jag tänker inte driva den här lilla kommentarsfältsdebatten längre från mitt håll, så det här blir det sista jag skriver. Du verkar ha svårt att skilja mellan utsagorna "kritik mot Israel är antisemitism" (som ingen gör) och "en del av det som framförs som kritik mot Israel är antisemitism" (som är ett helt korrekt påstående).

Du kanske har noterat att du kan skriva om Israels förtryck och Israels förtryckarpolitik utan att någon kallar dig antisemit eller anklagar dig för antisemitism. Det är kritik mot Israel, kanske befogad, och ingen säger att det är antisemitism. Du kan till och med, som du uppenbarligen gör, tro att "Gazas tårar" visar verkligheten och hela verkligheten utan att bli anklagad för antisemitism.

Bulten i Bo sa...

De rent juridiska problemen bloggägaren har med att låta 63-åriga farbröder få utlopp för sitt behov att anonymt få "häckla" bl.a. yngre kvinnor beskrivs i brottsbalken 5 kapitel, första paragrafen:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Du och folkpartiet tycker väl att man bör följa lagen, eller?

Erik S sa...

Bulten: Jag tror inte en anonym kommentar av den typen kan anses som brottslig.

Bulten i Bo sa...

Vad du ska "tro" om är huruvida ett utropande av en namngiven person som "antisemit" är likvärdigt med att man klassar den utropade personen som "klandervärd i sitt levnadssätt" eller utropandet kan vara "ägnad att utsätta denne för andras missaktning"

Personligen anser jag att en antisemitanklagelse är en allvarlig sak, men du kanske har devalverat betydelsen av dettaa uttryck?

Erik S sa...

Jo, det är en allvarlig anklagelse. Men nu har ju Gina Dirawi uttryckt sig på ett sätt som många anser vara antisemitiskt.

Givet det tycker jag inte det var en särskilt allvarlig förolämpning mot en offentlig person.

Bulten i Bo sa...

"Ganska många", som Afzelius skrev "Om man lever i en ankdamm och är fullständigt tillfreds, tror man snart att gölen är en ocean".

Faktum är att ingen av de som drivit drevet mot henne har vågat gå så långt som din kommenterande seniore farbror gör här och skriva "antis_____n Gina Dirawi"

Men OK, då vet jag var anstighetsgränsen går.

Anonym sa...

Giri Dirawi har blivit mordhotad.

Det är ungefär som det brukar.
Dom goda som inte grundar sina åsikter i hat understryker det med att hota andra till livet.
Det är inte första gången.
Hycklandet har ingen ände.

Anonym sa...

Den som uttrycket sig antisemitiskt kan kallas antisemit.
Ana Gina har uttryckt sig antisemitiskt.
Det är inte straffbart att kalla en antisemit för antisemit.
I Bulten i Bos värld är Ana Gina en person som gjort högst hedervärda uttalanden.
Frågan är då vad man skall kalla Bulten i Bo?

Anonym sa...

Lustigt att se Bulten, som egentligen heter Johan Byegård, vara så grötmyndig och gymnasial i sin harmsenhet över att ingen tar hans förtalshot på allvar. Johan är förresen en välkänd klassisk vänsterantisemit.

/Stefan

Bulten i Bo sa...

Märkligt att "Stefan" inte vågar stå för sin anklagelse med sitt efternamn och att detta tydligen är helt OK på folkpartibloggar.

Mindre märkligt att "Stefan" inte kan styrka sin aklagelse med någon påstådd antisemitisk skrift, detta eftersom det inte existerar någon där jag skulle nedvärdera någon person eller grupp baserat på deras etnicitet eller religionstillhörighet. Jag låter innehavare av judisk, såväl som alla andra, få chansen få visa sin klokskap och för det mesta fixar dom det. Man är ju inte rasist, liksom!

Anonym sa...

Det finns människor som tror att uttalanden om andras antisemitism fritar dom från att ta ställning till sina egna vänners mordhot mot människor som inte delar deras egen idevärld.
Han heter inte stefan.

Han är Slashmannen.En nolla och ett troll som nästan alltid signerar sin skit med ett slashtecken och slumpmässiga signaturer.

Hos Henrik Alexanderson har han uttalat rent nazistsiska åsikter och är knappast något sällskap för någon människa av judisk börd.

Det är bara att spotta honom i ansiktet och gå vidare.

Bulten i Bo sa...

Roligast signaturen som slashmannen hittils presterat är dock "Eskil B. Frikyrkopastor".

Anonym sa...

Bulten i Bo är en av de få i bloggvärlden som förnekar att Israel Shamir är antisemit. Kanske inte så konstigt att denne Bult förnekar att Gina Dirawi uttalat sig antisemitiskt.
För Bulten i Bo är det bara normal retorik att jämföra Israel med det Nazityskland som mördade 6 miljoner judar.
Så vad skall vi kalla denne Bult?

Stefan 2

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Bulten i Bo' s advokater är lika involverade i vittvättning av antisemitism som Bulten själv.och de lämnar lika tydliga IP-avtryck som alla andra kommentatorer.
/Stefan

Anonym sa...

Man bör skilja på vänsterantisemiter, högerantisemiter och islamistantisemiter. De två senare kategorierna består av knäppgökar som vi har fullständig koll på. Det är värre med vänsterantisemiterna eftersom de i viss utsträckning har kontakter med beslutsfattare. Vänsterantisemiternas umgänge är i stort sett kartlagt och infiltrerat. En handfull vänsterantisemiter bedöms vara icke-tillräkneliga och nämns inte nedan.

Några exempel på kända vänsterantisemiter;

Johan Byegård (Bulten i Bo)
Lars Drake
Hampus Eckerman
Jan-Inge Flücht
Snorre Lindquist
Anders Püschel
Lars Wilhelmson (gränsöverskridare, flörtar med Mohamed Omar och höger/islamistantisemiter)
Dennis Zachrisson (gränsöverskridare, flörtar med Mohamed Omar och höger/islamistantisemiter)

Vi har identifierat några fler presumtiva vänsterantisemiter som dock inte kan nämnas vid namn eftersom de inte är helt kartlagda.

/Tina

Bulten i Bo sa...

Så nu har vår slshman börjat kalla sig för BÅDE "Stefan" och "Tina". Och hans mycket otrevliga inlägg som inte har det minsta att göra med ämnet tillåts publicering av bloggägaren.

Jag tycker uppriktigt talat att det är synd om seriösa Israelvänner att behöva bli beblandade med /slasmannen/ (vilken jag mycket väl vet identiteten på). Trist att Svansbo inte ens förmår sig på att städa upp den allra värsta formen av skräp.

Bulten i Bo sa...

Men det var bra att det kunde visas att jag inte hyser någon motvilja mot folk av judisk härkomst. Det enda fall som tas upp här är ju tvärtom att jag en gång skulle ha tagit en person av judisk härkomst i försvar.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ässet sa...

Gina Dirawi lär inte vara särskilt bekymrad för att några anonyma stollar kallar henne antisemit. Rubrikerna tidningarna ger henne mer än godkänt för hennes insatser som programledare..

Erik S sa...

Ässet: Jag tycker själv att Gina Dirawi har gjort ett ypperligt jobb som programledare. Gillar hennes videor också.

Men det är inte det som den här debatten handlar om. Det räcker inte med en halvdan ursäkt när man gjort den typen av utspel Gina Dirawi gjort, och det är uppenbart att SVT har dubbla standarder i hur man ser på programledares ställningstaganden.

Jämföra alliansen med en katt - inte OK. Jämföra Israel med Hitler - helt OK!