20 nov. 2011

Rapport: Studieresa i förintelsens spår

Jag har precis kommit tillbaka från en träff med Samfundet Sverige-Israel där jag är medlem. Vår ordförande Lotta Jansson har deltagit i en studieresa i förentelsens spår med Forum för levande historia.

De flesta har hört berättelse från förintelsen. Det har jag också, men jag fick veta lite nytt. En nyhet för mig var berättelsen om Kurt Gerstein, en SS-officer som var emot nazismen och i protest skrev ned ett detaljerat vittnesmål från förintelselägren. Detta vittnesmål som kallas Gerstein-rapporten blev senare ett viktigt bevis mot bland annat Göring.

Lotta berättade att många av hennes medresenärer inte ville koppla samman förintelsen med frågan om Israel. Men på många minnesplatser hade judiska besökare placerat israels flagga.

Lotta visade bilder från många judiska miljöer i Europa, alla övergivna. Det handlar om två saker. Dels dog många judar i förintelsen. Och de som är kvar har flytt, de flesta till Israel.

Alla svenskar är överens om att förintelsen aldrig ska få hända igen. Men för att dessa ord ska få någon betydelse måste frågan härledas till ättlingarna till dagens förintelse. Europas judar finns idag i Israel.

Det är intressant och viktigt att höra om genomförandet av förintelsen. Civilisationsens fernissa är tunn, vi är alla kapabla att utföra hemska grymheter. Men det viktiga är hur civilisationens fernissa nöts ned. Det görs genom demonisering.

Samhället har tagit avstånd från demonisering av judar. Men demonisering av Israel och sionister är idag oerhört stark. De fördomar som förr sades om judar sägs idag om sionister, och dessa fördomar är helt legitima att framföra. Jag är väldigt rädd när jag ser hur långt demoniseringen av Israel har gått i Sverige.

På mötet fick jag också träffa två överlevare från Förintelsen. Det är otroligt starkt att få träffa personer som varit med om detta ofattbara.

Det är viktigt att höra berättelserna om förintelsen, men det som hände då kan hända igen. Vi måste prata mer om vad det är som leder till att förintelsen blev möjlig. Demoniseringen av Israel är lika illa som demoniseringen av judar som ledde till förintelsen.

1 kommentar:

Catarina sa...

Bra att du sprider detta genom din blogg.
Har precis plöjt igenom Irshad Manjis bok "Det muslimska problemet" som förklarar varför judehatet är så starkt från så många muslimer och även tar upp varför hatet mot judarna ökar bland muslimer.
Klart läsvärd för dem som är intresserade av frågan.