2 nov. 2011

Mats Svegfors försvarar Ana Gina

Jag har fått ta del av korrespondens mellan Mats Svegfors, ordförande för Sveriges radio, och en av mina bloggläsare, Julia Romanowska. Jag väljer att publicera detta mail här, eftersom det är belysande att se hur Sveriges Radios VD resonerar i fallet Ana Gina:
Från: Julia Romanowska
Skickat: den 1 november 2011 09:32
Till: Mats Svegfors
Ämne: Gina Dirawi

Hej,

P3:s nya programledare och en av de kommande programledarna för Melodifestivalen 2012 Gina Dirawi har bl.a. skrivit på sin blogg under 2010:

”Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!"

källa: http://anagina.blogg.se/2010/may/israel-tar-efter-hitler.html

Det är en politisk propaganda som strider mot demokratiska värderingar. Oavsett vad man tycker om Israel-Palestinakonflikten är associationen Förintelsen-Palestina en historieförfalskning, demonisering av den israeliska staten samt trivialisering av Förintelsen. Det är helt enkelt en antijudisk propaganda.

I ljuset av vad SR tidigare har sagt (se nedan) undrar jag hur ni förhåller er till Gina Dirawis ovanstående blogginlägg?

Björn Löfdahl: “Vi kan inte ha medarbetare i vår produktion som har värderingar som strider mot demokratin.”

Andreas Miller: “Vi köper inte tjänster av någon som gör politisk propaganda av något slag” ,

“Det är jätteviktigt att vi har hög trovärdighet och att vi står fria politiskt och religöst”

Mvh

Julia Romanowska

 

Från: Mats Svegfors
Datum: Tue, 1 Nov 2011 11:32:36 +0000
Till: Julia Romanowska
Kopia: Cilla Benkö, Björn Löfdahl, Monika Sandberg, Tomas Granryd , Eva Hamilton

Ämne: SV: Gina Dirawi

Du skriver om ett inlägg på en blog från en då 19-årig flicka. I ett senare inlägg skriver hon så här:  " Jag ser det såhär, människan i sig har många restriktioner och ramar, om du tog bort ramarna så skulle vi vara så djuriska och hemska mot varandra. Inte för att vi inte är det nu, för vi behandlar ju varandra som skit.Vi har det i oss,men jag tror att moralen som du hittar i tro, allt ifrån judendomen,kristendomen,islam,buddism,hinduism eller de flesta saker som har med tro att göra, vad det nu kan vara, det inför en slags moral i ens vardag. Folk säger att religioner förstör människor, men nej. Jag anser att det är tvärtom. Människor förstör människor. En bibel dödar inte någon, skadar inte någon, misshandlar inte någon, en skrift kan inte göra det, en människa däremot, ond, vissa mer,vissa mindre. Sluta skyll på ytligheter. Människan har en ond och en god sida, inse faktum. Religionen ger i alla fall mig något slags hopp i denna skitvärld. Någon slags eftertanke, någon slags känsla av att jag avstår från ett dåligt beteende för en anledning. Om ni kollar själva på vår historia, hur allt såg ut innan religion kom, innan dessa "moraliska restriktioner", det var sjukt. Sjukt. Och det är det fortfarande, men lite mindre sjukt kanske? I alla fall vet vi att det vi gör i fel, det blir en skamfaktor."

Jag har svårt att se att en ung människa med denna grundåskådning borde vara svartlistad från public servicemedier i ett fritt samhälle.

Mats Svegfors

Svegfors har alltså inga synpunkter på att Ana Gina uttrycker antisemitiska åsikter. Han tyckr hon är lämplig att framträda i Sveriges Radio.

8 kommentarer:

Calle Fahlquist sa...

Om nu Herr Svegfors har svårt att förstå, - "svårt att se ...",, borde någon oförvitlig person hjälpa honom med såväl läsförståelsen och synen när det gäller "den då 19-årig flicka"s rappakalja.

Mera om SVT:s Gina Dirawi – antisemitism och konspirationsteori om elfte september | Anna Ekström sa...

[...] Enligt ett mail som Erik Svansbo tagit del av kan Mats Svegfors på Sveriges Radio inte se något skäl till att Gina Dirawi borde [...]

Mats klappar sin kelgris på huvudet | Mina tankar sa...

[...] publicerade bloggen Pophöger konversationen mellan Mats Svegfors och Julia Romanowska angående Gina Dirawis omtvistade [...]

Lisa Abramowicz sa...

Svekfors hade inga synpunkter på att tidskriften Mana fick statligt stöd via Kulturrådet för några år sedan, när han var ordförande där. När jag frågade varför, fräste han till svar "Läs TF" (Tryckfrihetsförordningen).

Bobukar sa...

Svegfors är uppenbarligen okänslig för antisemitism. Undrar om han även kan tänka sig att stödja en TV-karriär för de som hatar Islam eller publicerar nedlåtande kommentarer om svarta på sin blogg. Eller varför inte ge stöd åt SD kuriren eller Info14?

Case Closed -Gina Dirawi | Mina tankar sa...

[...] Sveriges Radio och SVT trasslar bara till det när det försöker ursäkta Gina för hennes antisemitiska inlägg. Mats Svegfors ursäktade Gina med följande citat: ”Du skriver om ett inlägg på en blogg från en då 19-årig flicka.” [...]

benke sa...

Jag måste säga att Mats Svegfors har sjunkit till botten i min respekt. Jag hade ganska höga tankar om honom förut men detta är droppen.

Lex Gina | Mina tankar sa...

[...] Mats Svegfors borde anmäla sig själv till myndigheten för Radio och TV . Detta eftersom Gina Dirawi var anställd på Sveriges Radio när flera av de omtalade inläggen skrevs. [...]