5 okt. 2011

Tips: Simon G - Att leva med skammen

Jag har börjat lyssna på hip hop. Det började när jag skulle ner till Way out West och kolla på Kanye West. När jag plöjt hela Kanye Wests skivsamling började jag kolla efter annat.

50 Hertz är en riktigt rolig grupp som min bror tipsat mig mycket om. I den gruppen finns Frej Larsson från Maskinen. Jag tycker Frej är riktigt bra, så jag kollade upp lite olika saker han hade gjort. Då stötte jag på Far & Son, som är Frej och Simon Gärdenfors.

Simon Gärdenfors är framför allt serietecknare. Men också rappare, men kanske inte i den mest klassisk bemärkelsen.

Simon G's soloskiva heter "Att leva med skammen".

[caption id="attachment_7518" align="alignnone" width="300" caption="Simon G - Att leva med skammen"]Simon G - Att leva med skammen[/caption]

Skivans stora hit är låten Fullbordat samlag:
Jag vill ha fullbordat samlag på första träffen
Kanske inget mer, hoppas inte du blir ledsen […]

Kanske drar sen, kanske väljer å stanna
Dricker te i köket å snackar med din mamma
Inget fast förhålladen, jag hoppas du förstår
inte mogen för det, jag är bara 32

Simon G fokuserar på originella texter. Bland annat rappar han om decimaler på pi och att man blir tjock av att äta för mycket digestivekex. Riktigt roligt emellanåt, som t ex denna rad från låten "Simme":
Jag växte upp i Hjärup i södra Sverige
Det var typ som Sex and the city ungefär
Fast på landsbygden, och utan sex då tyvärr

Musiken är elektro i stil med slagsmålsklubben och den är bland annat skapad av elektrodrottningen Sophie Rimheden. Intressanta ljud och kul produktion i allmänhet. En blinkning till Slagsmålsklubben och 50 Hertz är också att många av låtarna avslutas med en explosion.

"Att leva med skammen" är mycket originell och svårt beroendeframkallande. Den visar verkligen att hip hop kan vara på många olika sätt. Detta är inte precis gangsterrap.

Lyssna på skivan på Spotify. Läs även Simon Gärdenfors blogg.

PS: En annan låt där man kan njuta av Simon G i högform är Far & Sons "Precis som jag"

Inga kommentarer: