30 okt. 2011

Fortsatt antisemitism i Malmö

Kvällsposten skriver: Här är hatets gata
Här är hatets gata - Föreningsgatan i Malmö. Det finns ingen annan plats i Sverige där judiska män och kvinnor utsätts för lika många hatbrott. Trots förra årets debatt om utbredd anti-semitism i Malmö har inget förändrats. I stället har det blivit värre.
- I år ökar antalet anmälningarna, säger Jeanette Larsson på Malmöpolisen.

Mest utsatt är judiska församlingens rabbin, Schneur Kesselman. Cirka hälften av anmälda antisemitiska hatbrott i år är riktade mot honom. Häromdagen kom ytterligare tio anmälningar.

Men också medlemmar i församlingen på väg till eller från synagogan vid Betaniaplan i Malmö utsätts.
Det handlar om glåpord, kränkande omdömen och gester från förbipasserande och personer som åker förbi i bil.
Nyligen firade församlingen det judiska nyåret och högtiden Yom Kippur.
Firandet fick en obehaglig eftersmak för flera medlemmar.
De och även rabbin Kesselman utsattes för hatbrott i samband med högtiderna. Oftast just i anslutning till synagogan vid Föreningsgatan.

Det har bildats en kultur i Malmö där antisemitism tolereras. Oerhört skrämmande.

Anna Ekström skriver om Malmö:
Antisemitismen i Malmö har inte minskat, skriver Kvällsposten. Rabbi Kesselman är fortfarande den mest utsatte. Han ser ut som en jude. De flesta rapporterade hatbrott sker på Föreningsgatan där synagogan ligger. Långt ifrån alla antisemitiska händelser rapporteras. ”Dialogforum”, som bygger på beskrivningen av relationen mellan judarna och antisemiterna som en konflikt, har uppenbarligen inte fungerat. Och Ilmar Reepalu sitter där han sitter. Lite antisemitism gör inte så mycket.

Nä, det är faktiskt den känslan man får inför antisemitismen i Malmö. Ingen verkar bry sig särskilt mycket.

8 kommentarer:

Lasse sa...

Men vilka ligger bakom? Att den vanlige malmöiten skulle vara särskilt antisemitisk har jag svårt att tro men det står aldrig i tidningarna vilka grupper som står för hatbrotten.
Men högerextremister ligger väl närmast till hands.

JohannaV sa...

Som malmöbo kan jag upplysa Lasse om att det är väl känt vilka som står för angreppen på stadens judar. Det är alla människor med ursprung från MENA-länderna. Huruvida de är högerextremister eller ej är svårt att sia om. Skulle tro det gäller en mindre del av dem. Svårt att sia om dessa högerextremister är mer inspirerade av Allah än Hitler. Forskning behövs.

Ännu en liten grupp av ovanstående är vänsterextremister.

De övriga (de som inspireras av ett allmänt förakt mot det svenska samhället och mot judar) är dock den allra största gruppen av de som ligger bakom.

JohannaV sa...

Erik, min uppfattning är att journalister och de flesta politiker inte bryr sig. För de flesta vänsterpolitiker skulle det vara dödsstöten för dem att uppmärksamma judehat.

Min uppfattning är att icke-MENA invandrare, med undantag av iranier! bryr sig mycket men att de inte får information om vad som händer. De flesta jag talar mer blir djupt upprörda över vad som händer.

Tyvärr visar ledningen för judiska församlingen i Malmö mer tilltro till sk dialoggrupper än till direkta medborgaraktioner som att ex. bekymrade malmöbor i alla åldrar diskret vakar över synagogan och "patrullerar" Föreningsgatan där synagogan ligger.

Sen får man inte glömma (och det här säger jag som erkänt pålitlig och långvarig israelvän och motståndare mot antisemitism) att Malmös judar inte är de enda drabbade. Jag och andra har fått vänja oss vid att hora, rasist, svennebanan är vanliga tilltalsord.

Sen har vi den tilltagande vardagliga aggressionerna som du som Norrköpingsbo/Linköpingsbo inte förstår och det skriver jag som bott i båda städerna.
Idag höll jag på att bli överkörd av några andragenerationens invandrare som gjorde en u-sväng på det övergångställe där jag gick. De stannade till bilen för att hånflina mot mig när jag kastade mig åt sidan.

Det här är inte första incidenten av liknande slag.

En av anledningarna till att jag röstade på SD i de senaste två valen är för att jag började göra mig frågan "vad är värst - bli kallad för jävla jude eller jävla svennehora?"
Jag kan faktiskt inte se ngn skillnad.

(En annan anledning var att SD Malmö var just det parti som reagerade mot antisemitismen just i Malmö.)

Innan du kritiskerar oss icke-MENA malmöbor med meningar som "Ingen verkar bry sig särskilt mycket" bör du tänka på att det faktiskt inte bara är judiska malmöbor som lämnar staden.

JohannaV sa...

Tydliggörande.
"Min uppfattning är att icke-MENA invandrare, med undantag av iranier! bryr sig mycket men att de inte får information om vad som händer. De flesta jag talar mer blir djupt upprörda över vad som händer."

Vad jag menar är att iranier generellt ska undantas från den stora grupper av MENAinvandrare som trakasserar judar i Malmö. Min uppfattning är att iranier liksom övriga invandrargrupper, liksom "gammelsvenskar" blir mycket bekymrade - när de får fakta på bordet.

Calle Fahlquist sa...

"Här är hatets gata – Föreningsgatan i Malmö." Detta är ju fullständigt otroligt, - är Sverige tillbaka till -30 talets Tyskland? Sverige har gjort storstilade insatser i Libyen enl regeringen. Nedan är resultatet av den Arabiska våren när en ensam israel återvände till sin födelsestad:-

According to the Jerusalem Post, they waved signs that said: "We don't have a place for Zionism" and "there is no place for the Jews in Libya".
Vid Kadafis tillträde, sparkades resten av de judar ut som undgått tidigare progromer. Kadafis dödsbo lär ha 14 miljarder här i Sverige. Varför inte låta dess miljarder återgå till den miljon judar som utblottade fördrivits från MENA-länderna. Det kanske kunde innebära att minister Bildt fick en roll att spela i mellanöstern. Men först får han ta reda på vad som menas med Palestina resp vilka som är Palestinier

Erik Svansbo sa...

Johanna, jag syftade på att journalister och politiker inte bryr sig. Jag hade inte för avsikt att kritisera malmöbor.

Lasse sa...

@JohannaV
Högerextremister alltså. Och med det menar jag de religiösa fanatiker som hatar judar.
Islamisterna uppfyller också annars alla krav på att klassas som högerextremister. Det räcker med att granska deras syn på familj och samhälle för att komma till den slutsatsen.
Därför är det bisarrt att den svenska vänstern flirtar med dessa reaktionära idéer.

sven sa...

Det klagas på svensk media men den media mena-invandrarna konsumerar genom parabolerna så framstår svensk media som israelska propagandacentraler.
Det är ett faktum som alldrig diskuteras.Det är ju inte som förr då alla i Sverige bara hade tillgång till svensk media.
Den syn på judar som mena-ungdomarna växer upp med i Sverige är den som ges i mena-länderna.