24 juli 2011

Islamkritik och hat

Här kommer min reflektion kring Gudmundsons uppmaning att hålla rågången.

Jag har debatterat fram och tillbaka med Jonathan Leman på Expo, sist för några veckor sedan. Jag skrev då om Robert Spencer, som jag såg i Almedalen i förra året. Han säger sig bygga hela sin argumentation på upplysningens principer, vilket påverkade mig mycket. Jag förespråkade i mitt blogginlägg att man ska läsa personer som Spencer och själv vara vaksam på när de bryter mot sina principer.

Jag följde Robert Spencers blogg en tid, men jag har slutat läsa. Dels handlar det om hans försvar för olika grupper som t ex English Defence league. Detta inlägg på LGF var ganska avgörande, Gudmundson länkade till det men jag hittar inte länken.

Men framför allt handlar det om att jag tycker Spencer genomgående har en extremt negativ ton, nästan en hatisk ton. Detta inlägg på LGF är belysande. Där visas hur Robert Spencer faktiskt ljuger och där finns exempel på hur hans och Pamela Gellers sätt att skriva om muslimer.

Gudmundson skriver om Expo och deras bevakning av islamofobiska personer.
År 2007 gick det ett litet skalv genom en kant av den svenska bloggosfären. Den antinazistiska tidskriften Expo publicerade en artikel som på omslaget kallades ”Islamofobins nya ansikte”, och en rad sajter pekades ut som beståndsdelar i en antimuslimsk miljö där öppen rasism frodades.

Expos artikel var ett eko av den brytning som hade skett i USA när Charles Johnson, legendarisk bloggare på Little Green Footballs, hade gjort upp med de element inom den amerikanska bloggosfären som inte kunde skilja mellan kritik och hat.

Det är inte säkert att Expos artikel då hade alla rätt. Man kan med rätta ifrågasätta, till exempel, varför Expo skulle hänga ut exempelvis redaktören Kurt Lundgren, och hans blogg Östra Ölands Fria Horisont, som islamofobisk. Felaktiga utpekanden riskerar enskilda liv och trovärdigheten i hela den antirasistiska kampen.

Men ansatsen, att kritiskt granska de miljöer där främlingsfientligheten kan gro, var rätt.

Den svenska debatten om kontroversiella frågor har varit kvävande. Om man skriver något som inte är OK hängs man ut och får löpa gatlopp, även om det handlar om rimliga logiska argument. Så har det varit i sexköpsfrågan och om droger. Så är det även i frågan om islam.

Gudmundson skrev tidigare om den alternativa kultur som växt fram gällande kritik av integrationspolitiken. Det är ett liknande tankeförbud vi pratar om här.

Jag tycker att debatten kring Spencer har varit frustrerande. För det mesta har man bara utgått från att han är rasist, och svartmålat honom. Det tycker jag är fel och det är kontraproduktivt.

Jag kom fram till mitt avståndstagande genom att lyssna på Spencer, eftersom han sade sig stå för upplysningens principer. Jag gick emot tankeförbudet som jag upplevde det, läste personens åsikter och kom till slut fram till att jag inte tyckte om dem.

Jag vet inte om jag tycker det var fel heller, snarare är det väl så det ska gå till.

En annan islamkritiker är också intressant i sammanhanget. Ateisten Pat Condell går på stenhårt mot alla religiösa grupper. Självklart är han inte rasist. Men hans "predikningar" kan ändå vara hatfyllda, trots att de är korrekta. Se t ex denna film.

Det finns inte några enkla svar kring vad som är rätt och fel i debatten kring islam. Men ibland blir det hatiskt, och som Expo skriver så kan detta hatiska klimat bli en grogrund för extremister. Vilket leder oss tillbaka till de norska terrordåden och Gudmundsons uppmaning.

Ibland kan saker och ting vara fel trots att det är principiellt rätt.

14 kommentarer:

JohannaV sa...

Jag håller till största del med dig men vill påpeka detta: Spencer och Geller har tagit kraftfullt avstånd från EDF.

Jag är ingen av Spencers beundrare, finner också hans blogg tendentiös och ibland hatisk. Men rätt ska vara rätt.

Little Green Footballs har vi diskuterat tidigare. Från att själv ha varit extrem, nästan hatisk islammotståndare (Några gånger tyckte jag Charles passerade gränsen) har sajten svängt över till den extrema motsatsen: Charles Johnson ser "islamofobi" i varje buske och rasism och nazism bakom varje europeisk företeelse eller gruppering som kritiserar invandring och mångkulturismen. SD beskrivs som fullfjädrade nazister i uniform t.ex.

Det är alltså längesedan LGF var en seriös källa till information.

EXPO är ibland mycket tillförlitliga i situationer som dessa, MEN de samarbetar själva med delar av extremvänstern, t.ex. AFA, och har lite att säga när meningsmotståndare hotas av demokratins fiender. De drar sig inte heller för att använda den oproffesionella benämningen islamofobi och hängde 2007 ut en mängd seriösa bloggare tillsammans med rena rasister.

--- Lite privata reflektioner---

Det är en fruktansvärd situation vi befinner oss i. Det låter som en kliché men jag upprepar vad redan så många andra sagt: idag är vi alla norrmän.

Men i sorgen kan vissa individer inte kontrollera sitt hat och sin förtvivlan. Lisa Bjurwald har på expressens opinionssida påstått att SD hyser samma åsikter som gärningsmannen. Expressen väljer att slå upp hennes hat mot meningsmotståndare i stora bokstäver.

Andra skribenter har hetsat mot den norske samhällsdebatterande hemsidan document.no - detta därför att gärningsmannen skrev några kommentarer till deras artiklar. Guilt by association, m a o.

Det känns obehagligt när Bjurwald, Lodenius m.fl. tar politiska poäng på denna oerhörda tragedi.

Morot sa...

Det tog två dar och resulatet blev att fokus läggs på islam och inte på att ett av dom värstaa terrodåden i Europa efter kriget tillsammans ´med bombningen av järnvägsstationen i Bologna där uppåt 90 människor dog och som bägge utförts av övertyga fascieter och högerextremister samt relativiserande av SD´s förhållande till den europeiska fascismen.

http://expo.se/2011/sverigedemokraterna-och-nazismen_3614.html

Virtus sa...

Morot, räknar du inte in tågbomberna 2004 i Madrid med ca 191 döda i detta? Eller är en katastrof enbart en katastrof när det faller rätt inom den egna politiska uppfattningen.

Morot sa...

Nej jag räknar inte in det i bomdåd utförda av ariska europeiska fascister och nationalister.
Jag hade dock kunnat räkna in alla dåd utförda av Ira, Eta, av extremister på Corsika, i Grekland och på Balkan samt på flera andra ställen eller dom minst 15 mord utförda av svenska nazister ,ELLER dom massmord utförda av nazister i ryssland som exempel på att den fascism som SD bevisligen är en del av inte är trevligare än den fascistoida islamism som är det enda somliga har i skallen.

lubbe ferrysson sa...

En dåre som bekänner sig till nationalister och vill bekämpa islam i Europa begår ett terrordåd. Och omedelbart utbryter en moralpanik utan like bland dem som vågade kritisera islam, invandringspolitik, eller multikultisamhälle. De flesta tidigare kritiker försöker nu slå knut på sig själva, när de ska bevisa att de inte ”hatar”, att deras kritik inte var rasistisk och att de egentligen gillar ”olika”. Till och med en skattesponsrad blaska som bedrev åsiktsregistrering (förbjudet i Sverige) och som på vaga grunder brukar peka ut olika individer som rasister blir plötsligt rumsren.
På andra sida finns en illa dold skadeglädje hos vänster och olika multikulticharlataner. I Tjeckien påstår vänster att Breivik inspirerades av den tjeckiske presidenten Klaus, därför att Klaus är kritisk mot EU och Breivik nämner honom i sin ”Manifest.” I Sverige lyckades kommunisten Jesper Nilsson länka ihop Breivik och Gudmundson. Hos Ingerö skriver samme dåre: Han har själv beskrivit sig som "liberal i ekonomiskpolitiska frågor. En del av laissez faire-liberala klicken i Frp". Är det felaktigt av mig att återge det? Hade kamrat Nilsson använt samma länkningslogik när det handlar om honom, blev han tvungen att beskriva sig själv som ”megamördare”. Tidningarna inte glömmer att skriva att Breivik är blåögd, kommer från kristen miljö och att han var tidigare medlem i Frp. Undrar vad som skulle hända om det kom fram att Breivik var också älgjägare, flugfiskare, eller frimärkssamlare? Det inte var samma noga undersökning av individernas bakgrund när det handlade om terrordåd i Madrid, London, eller Finland. Tvärtom där beskrevs saker som politiska, eller religiösa sympatier som underordnade. Och enligt vissa skribenter var det Spaniens och England egen politik som gjorde att anhängare till Religion of Peace massakrerade oskyldiga civila. Detta trots att Breivik verkar vara en ensam varg och i fallet i Madrid och London handlade det om terroristgrupper.
Intressant att läsa är SvD. Till och med herr Mustafa Can, som här om dagen debuterade som författare i grovporrbranschen, utrycker sin kärlek för multikulti. Och ett riktigt hyckleri utspelas på Brännpunkten. Där kom ut två, för sig ganska läsvärda artiklar, ”De ungas hat måste diskuteras” (T.Löfström) och ”Våldet får aldrig kväva öppenheten” (Guteland, Vepsö). Men möjlighet att diskutera togs bort hos båda. Så ska det debatteras i Sverige. Ingerös bloggartikel är ganska bra. Visserligen kunde han inte undvika att ge också en känga åt SD, men hans analys av dådet och avsågning av Jesper Nilsson håller hög klass. Annars är det bättre att läsa norsk press.
Det blir intressant att följa utvecklingen. Hur välgrundad var hos vissa individer deras kritik av islamism, eller integrations politik? Handlade det om simpel populism, eller kritiserade de verkligen en totalitär ideologi? Kan det gå så lång att några av tidigare islamkritiker konverterar till islam bara för att bevisa att de är minsam mindre ”främlingsfientliga” än andra?

benke sa...

Man måste komma ihåg LGF's metamorfos från att vara, visserligen till vänster, men ändock för George W. Bush och Amerikas krig efter 9/11, till att bli en utan motstycke kritiker av det han tidigare stod för. Jag läste ofta LGF för något år sedan. Snart blev tonläget väldig annorlunda och inte särskilt trevligt. Då slutade jag läsa och länken till LGF togs bort från min "måste-läsa-lista".

Man kan byta åsikt men vad han gjorde var mer är det. Nu kommer jag inte ihåg namnet som står bakom LGF (lätt att lista ut men han är inte värd det) men jag har lyssnat på flera intervjuer innan förvandlingen. Han stod bakom avslöjandet av Dan Rathers fejkdokument som var menat att fälla George W. Bush i dennes andra presidentvalskampanj. George W. Bush blev återvald (tack och lov) med den största marginalen någonsin.

LGF gjorde avslöjandet genom att se att dokumentet var skrivet med typsnittet Times New Roman. Detta typsnitt fanns inte på den tiden dokumentet påstods vara skrivet.

LGF har avslöjat fejkbilder med Irans raketuppskjutningar och andra bilder som Reuters har visat upp för världen. (Han har på ett enkelt sätt visat via Photoshop hur fejkbilderna har satts samman)

En Reutersfotograf har av LGF blivit avslöjad att fejka foton många gånger (bl.a hur MSM och palestinska media överdrivit bombanfall genom att lägga till mer rök och förödelse med Photoshop).

Det är trist att se en sund person förvandlas till det han är nu. Men kanske det var latent.

Allt detta sagt så har LGF gjort mycket gott. Men inte längre tyvärr.

Morot sa...

Det förvånar mig inte att Lubber Ferrtsomn som tidigare hävdat att alla islam är nazism står i det främsta ledet av folk som gärna erkänner sig dela värdferingar med massmördaren.

Ingenjören sa...

@JohannaV:
"EXPO är ibland mycket tillförlitliga i situationer som dessa, MEN de samarbetar själva med delar av extremvänstern, t.ex. AFA, och har lite att säga när meningsmotståndare hotas av demokratins fiender. De drar sig inte heller för att använda den oproffesionella benämningen islamofobi och hängde 2007 ut en mängd seriösa bloggare tillsammans med rena rasister."

Ni som säger att EXPO i själva verket är i maskopi med AFA eller jobbar för Mossad måste komma med någon slags källa. Jag ser påståendet upprepas gång, på gång, på gång, och det enda jag har sett har varit att någon av deras medarbetare på nittiotalet hade varit med i AFA, och att de vid några tillfällen samarbetat med judiska organisationer. Kan du komma med något relevant, aktuellt och konkret exempel, eller ska vi bara nöja oss med ryktesspridning?

Virtus sa...

Morot, så du talar om inhemsk seperatistisk terrorism. Varför skulle inte dåd under islamistiska förtecken räknas dit. Tillhör inte dessa en Europeisk kontext, förövarna var ju medborgare i ett europeiskt land? Förutom den "svenska" självmordsbombaren, det existerar ju som bekant inte något svenskt :)
Men varför du skulle kunna tänka dig att räkna in Eta, en vänsternationalistisk grupp, i denna europeiska högerextremism förstår jag inte. Eller har även dom gjort en Horst Mahler och gått från vänsterextremism till en högerextremism. Skillnaden är ju ändå hårfin.

JohannaV sa...

Till ingenjören,

EXPOs kopplingar till Mossad känner jag inte till, trots att jag själv är knuten till organisationen i fråga, åtminstone om jag ska tro vissa anonyma kommentaren till nätet.
Så jag får hänvisa till dessa initierade experter i denna fråga. ;-)

Nu till AFA.
Jag har aldrig påstått att EXPO står i maskopi med denna extremistgrupp. Men de har haft åtministone en medarbetare som var aktiv i extrema vänsterrörelsen samtidigt som han var anställd på EXPO. Sedan har de
medverkat i aktiviteter ordnade av AFA.

Att judiska organisationer samarbetar med EXPO när det är relevant har jag aldrig haft något att invända emot. EXPO är alls inte alltid otillförlitligt.

EL sa...

Ordet "hat" anvands alldeles for lattvindigt och har sa gott som forlorat sin ursprungliga betydelse da det var ett "starkt" ord. Numera om nagon ogillar eller svskyr nagot/nagon sa forvandlas det genast till "hat". Svengelska?
Nu har vissa fatt vatten pa sin kvarn iom att norrbaggen har namnt namn pa folk som han gillar att lasa. De skulle garna vilja satta munkavel pa dessa eftersom de vagar saga hogt vad manga tanker lagt. Och nej, jag tror inte Pat hatar muslimer men han sager vad han inte gillar om situationen i sitt land. Numera far man ju inte namna saker vid sitt ratta namn.
Vad galler Johnson sa vill han inte ha med Vlaams Belang att gora, medan andra har gatt pa partiets bluffar. Dar ser han helt klart.

EL sa...

A propos Pat Condell

http://missionxp.webblogg.se/2011/july/pat-condell-violence-is-not-the-answer.html

EL sa...

A propos Robert Spencer så intervjuas han på SunTV (MXp) Vore intressant att se vilka
uttalanden han har gjort som kan anses "hatiska".

Ingenjören sa...

@JohannaV: Extremhögern är ganska jämnt delad i åsikten att det är AFA respektive Mossad som ligger bakom EXPO. De kopplingar jag har hört om AFA är att det var någon som jobbade där för över tio år sedan som hade AFA kopplingar, jag antar att du har nyare information eftersom det knappt lär vara en kotte kvar från den tiden. Vilka aktiviteter är det som EXPO har arrangerat i samarbete med AFA? Kan man få årtal? Eftersom du säger att EXPO idag är otillförlitliga antar jag att du vet mer.