16 apr. 2011

Palestinska skolböcker: judehat och jihad

Jerusalem Post skriver om palestinska skolböcker:
The Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-SE), which reviews textbooks from Israel, the Arab world and Iran, unveiled its 2011 report on PA school textbooks in a briefing with journalists at the headquarters of MediaCentral, in Jerusalem.

Resultatet är anmärkningsvärt:
“There is generally a total denial of the existence of Israel – and if there is an Israeli presence it is usually extremely negative,” said Eldad Pardo, an IMPACT-SE board member, and head of the organization’s Palestinian textbook research group. “For the next generation, there is no education at all about collaboration and no information about the many collaborations that already exist between Israelis and Palestinians in environmental and other areas.” […]

IMPACT-SE also found that Palestinian textbooks include many references to martyrdom, death, jihad and refugees returning to cities and towns in Israel – and frequently demonize Israelis and Jews. A photo from the funeral of a shahid (martyr) was included in the 2008 edition of a seventh-grade textbook, but excluded from the 2010 edition, perhaps because of foreign pressure on the PA, said Pardo.

Other textbooks told students that “the rank of shahid stands above all ranks,” and included a Muslim hadith about the destruction of Jews by Muslims on the day of the resurrection, which also appears in the Hamas charter.

De palestinska barnen lär sig alltså att Israel inte finns, att det är en del av Palestina. Detta är också vad som visas i den officiella palestinska televisionen.

Dessutom får man lära sig att jihad är kanon, att det är fint att dö för religionen och att judar är onda.

Your tax dollars at work - Sverige är en stor biståndsgivare till Palestina. Och man säger inte ett knyst om den hjärntvätt som våra pengar används till.

9 kommentarer:

Robert sa...

Nämen se! Palestinska skolböcker är lika kassa som svenska, quelle surprise!

Jag kommer ihåg när man läste religionskunskap och det stod i läroboken att Muhammed medvetet hade kopierat kristendomen och skapat en egen religion för att få makt. Kanske sant, men nog inget som man ska gå ut med som sanning i en skolbok.

Om du exempelvis sett Hashmatsa (Defamation) av Yoav Shamir så vet du förövrigt att samma propaganda, fast åt andra hållet, används av Israel.

A-K Roth sa...

Inte precis strategier som leder till fred och försoning.

Lite OT, men jag har inte hittat något i svenska läs-media som rapporterat bortförandet och avrättningen av den italienske ISM-aktivisten Vittorio Arrigoni. Radioprogram , BBCs "Having your say", alla världens tidningar har talat om detta de senaste dagarna. :

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13088630

http://www.news.com.au/breaking-news/body-of-kidnapped-italian-pro-palestinian-activist-found-hanged-in-gaza-city-house-hamas/story-e6frfku0-1226039789647

http://www.washingtonpost.com/world/abducted-italian-activist-slain-in-gaza/2011/04/15/AF5vcpiD_story.html

Robert sa...

Även om det nu inte är förvånande så skadar naturligtvis propagandan, från båda sidor, fredsprocessen. Om dessa skolböcker direkt finansieras med svenska skattemedel så finns det kanske möjligheter till att vi kan påverka innehållet. Referenser till jihad är väl naturligt, eftersom det är en del av den palestinska verkligheten, men att sen framställa exempelvis självmordsbombningar som eftersträvansvärda är något helt annat. Den bilden måste i så fall balanseras genom att även berätta att den förhärskande åsikten, gissningsvis även i Palestina, är att terror, i betydelsen våld mot civila, är föraktligt.

lubbe ferrysson sa...

Hej A-K R, trevligt att se dina inlägg igen. Jo, det fanns åtminstone i SvD några rader om terroristsupportern från ISM och hans öde. Inte många, men ändå några. Annars vet jag inte, slutade läsa DN när de anställde Malm på kultursida.

A-K Roth sa...

Hej! Hamas gråter krokodiltårar över hans öde spm vore de plötsligt mot brott mot mänskligheten. :)
Låt Hamas släppa Shalit efter snart fem år hållen utan besök från RK, om de vill agera mänskliga.
Antar att du syftar på Andreas Malm?

sven sa...

För ett par år sedan läste jag en text i Jerusalem Post skriven av kolumnisten Caroline B Glick.Hon skrev att Sveriges större städer hade en stor och fick en allt större islamsk befolkning.Det tyckte hon var mycket negativt.
Hon skrev att hon hade talat med en svensk
man som sade att det i Sverige är det så politiskt korrekt så man får inte prata om sådana saker.

Classe sa...

Men hur är det då i Israel? Hur beskrivs den israeliska ockupationen i skolböckerna? Beskrivs dom massavrättningar och fördrivningar som den israeliska militären gjort sig skyldig till? Eller är dom israeliska läromedlen dominerade av arabhat?

Erik Svansbo sa...

Robert: Håller helt med om att Sverige borde påverka. Frågan är hur pass påverkad den palestinska befolkningen har blivit av långvarig propaganda samt militär konflikt - jag tror resultatet kan förskräcka.

Santiago sa...

Och detta är vad amerikanska skattepengar går till...

George Tamarin. Tamarin presented to more than a thousand Israeli schoolchildren, aged between eight and fourteen, the account of the battle of Jericho in the book of Joshua:

Joshua said to the people, ‘Shout; for the LORD has given you the city. And the city and all that is within it shall be devoted to the LORD for destruction . . . But all silver and gold, and vessels of bronze and iron, are sacred to the LORD; they shall go into the treasury of the LORD.’ . . . Then they utterly destroyed all in the city, both men and women, young and old, oxen, sheep, and asses, with the edge of the sword . . . And they burned the city with fire, and all within it; only the silver and gold, and the vessels of bronze and of iron, they put into the treasury of the house of the LORD.

Tamarin then asked the children a simple moral question: ‘Do you think Joshua and the Israelites acted rightly or not?’ They had to choose between A (total approval), B (partial approval) and C (total disapproval). The results were polarized: 66 per cent gave total approval and 26 per cent total disapproval, with rather fewer (8 per cent) in the middle with partial approval. Here are three typical answers from the total approval (A) group:

In my opinion Joshua and the Sons of Israel acted well, and here are the reasons: God promised them this land, and gave them permission to conquer. If they would not have acted in this manner or killed anyone, then there would be the danger that the Sons of Israel would have assimilated among the Goyim.

In my opinion Joshua was right when he did it, one reason being that God commanded him to exterminate the people so that the tribes of Israel will not be able to assimilate amongst them and learn their bad ways.

Joshua did good because the people who inhabited the land were of a different religion, and when Joshua killed them he wiped their religion from the earth.

The justification for the genocidal massacre by Joshua is religious in every case. Even those in category C, who gave total disapproval, did so, in some cases, for backhanded religious reasons. One girl, for example, disapproved of Joshua’s conquering Jericho because, in order to do so, he had to enter it:

I think it is bad, since the Arabs are impure and if one enters an impure land one will also become impure and share their curse.

Two others who totally disapproved did so because Joshua destroyed everything, including animals and property, instead of keeping some as spoil for the Israelites:

I think Joshua did not act well, as they could have spared the animals for themselves.

I think Joshua did not act well, as he could have left the property of Jericho; if he had not destroyed the property it would have belonged to the Israelites.


http://freethinkingfordummies.com/2010/05/23/