26 feb. 2011

Sabotage mot Israels ambassadör

Återigen har Israels ambassadör Benny Dagan hållit ett föredrag på ett svenskt universitet och återigen har hans föredrag saboterats.
Avspärrningar visade vilken ingång som gällde och varje besökares identitet kontrollerades precis innanför portarna. Bredvid föreläsningssalen gick alla igenom en detektor och dom flesta åkte dit på en kroppsvisitering.

Israels ambassadör Benny Dagan har tidigare råkat ut för skor som kastats och slagord som skanderats mitt i hans föreläsningar. Även denna kväll blev det protestaktion i form av en kille i publiken som reste sig upp och höll upp en t-shirt med orden Benny Dagan go home samtidigt som han utropade:

Mister Dagan go home, you are not welcome in Uppsala! - Yes he is! - You are not welcome in Uppsala.

När Benny Dagan besökte Linköping möttes han av liknande protester och antisemitiska utfall från publiken.

Det är positivt att Benny Dagan fortsätter att komma till svenska universitet trots de skamliga sabotageförsöken.

Det är vidrigt att se hur den svenska vänstern beter sig när en representant för en demokrati kommer och talar på svenska universitet. Det säger något om tillståndet i Sverige.

7 kommentarer:

Joakim sa...

Var framgår det att det T-shirtkillen är vänster?

Hur som helst intressant att ambassadören lovordar demokratirevolutionerna i arabvärlden. Det går ju inte riktigt hand i hand med de signaler som sänts ut från regimen i moderlandet.

EL sa...

1. Joakim

Alla ropar inte hej innan de kommit över bäcken.
Det kan bli en Hamas demokrati i Egypten. Är det OK med dig? Tunisien ser bättre ut just nu.

Rachid Alhajeh sa...

undrar hur han pratar om demokratin när hans regim okuperar andras mark, bygger mur och bosättningar på denna mark!!!
Han vill inte heller att jag ska återvända till mitt hem i Safed i galilen, där jag är född!!!

Erik Svansbo sa...

Joakim: Det var ett antagande från min sida.

Rachid: Om det ska bli slut på ockupationen av västbanken måste det palestinska ledarskapet välja fredens väg. Det har inte skett än.

A-K Roth sa...

Joakim, vad menar du: "Det går ju inte riktigt hand i hand med de signaler som sänts ut från regimen i moderlandet."
Det var ett onyanserat påstående.

ג 'ון sa...

Rachid Alhajeh skriver " hans regim okuperar andras mark, bygger mur och bosättningar på denna mark!!!"

Vadå andras mark? Såvitt jag kan erinra mig sa araberna nej till en egen stat i regionen så tidigt som 1947.
Numer sedan palaraberna gjort en helomvändning och ångrat sig är områdena på Västbanken omstridda.

/BR

Aron sa...

Andras mark? Det är väl allas mark numera?! Nästan all israelisk mark är ju förstatligad enligt "lagen om de icke längre närvarande markägarna" (antagen på 50-talet har jag för mig)