2 jan. 2011

Muhammedkarikatyr = sparken

En allsvensk hockeydomare har nu tvingats ta time out eftersom han publicerat en Muhammedkarikatyr på sin facebooksida:
En allsvensk hockeydomare publicerade en karikatyr av profeten Muhammed på Facebook.

Nu har han stängts av och enligt källor har Säpo kopplats in.

– Vi har haft ett möte med en person och vi är överens om att vederbörande tar timeout, säger Svenska hockeyförbundets säkerhetschef Peter Andersson.

Islams profet Muhammed är en religiös figur. Att kränka religiösa figurer är en del av vår kultur. Att driva med och medvetet kränka Jesus är något mycket fint, se t ex Piss Christ.

Men om man ritar en bild av profeten Muhammed är man tydligen inte lämplig att jobba som hockeydomare. Hur tänker Hockeyförbundet?

11 kommentarer:

Purple sa...

Tack för att du skriver om detta. Tyvärr är
ryggradslösheten och föraktet för yttrandefriheten mycket spridda i
svenska media. Som vanligt så har både Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/article8357058.ab
och Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hockeydomare-stangs-av-efter-karikatyr-pa-facebook_5841773.svd
kommentarsfunktionerna avstängda på denna och liknande artiklar där
läsekretsen riskerar "tycka fel" och inte vara fullt så
multikulturella som ägarna till tidningarna vill. Liknande
avstängning av kommentarerna ser man när artiklarna diskuterar
familjepolitik och i mindre grad rätten till självförsvar,
dödstraffets existens och global uppvärmning. Jag är själv mycket
tveksam till dödsstraff, men lärde mig nyligen att 47% av svenska
folket var för vid slutet av 90-talet. Inget som direkt diskuteras
öppet i Sverige som du nog märkt.

Svenska hockeyförbundet är puckat! « Sverige är inte världens navel! sa...

[...] Läs även andra bloggares åsikter
om rondellhund, Liberaldemokraterna Läs även PI, AB,
Expressen,Svansbo, Gothbarbie, Expresssen, Expressen,
[...]

Eddie sa...

Helt rätt - ingen rasism inom sport. Man ska inte kunna
gömma sig bakom yttrandefriheten. Att "gilla" Hitler på fb ska väl
inte vara Ok bara för att alla ar rätt att tycka till? Man kan
förlöjliga det hela genom att skapa en rubrik "Tryckte på
gilla-knappen och fick sparken". So what? Titta på vad du
trycker/publicerar innan du gör det. Använd hjärnan nån gång, det
skadar inte!

lasse sa...

Eddie blandar friskt ihop religion med "raser". Han borde lyda sitt eget råd.

Catarina sa...

Rasism kan man hänvisa till då man kritiserar egenskaper.
Religion är ett ställningstagande och därför ska man inte blanda ihop det med rasism.

Ex.vis är jag ju inte rasist om jag kritiserar Knutbysekten för deras sätt att leva och tolka bibeln?

Skåning sa...

Catarina når nya intellektuella höjder när hon jämför
Knutbysekkten med hela Islam. Bra jobbat där. Sedan fick han inte
sparken. Det fick däremot tre bemanningsanställda som uttalat sig
kritiskt om sin arbetsplats bl.a. på FB. Bristande lojalitet
tydligen. Något som upprör liberala förespråkare av
yttrandefrihet?

Purple sa...

Skåning: Vilken del av "Islam är en religion, Knutbytron är
religiös och ingendera är något annat än idéer som folk bär runt i
sina huvuden" tycker du är för komplicera6 för att förstå? Med ditt
resonemang så är astrologi mycket viktigare än kvantmekanik för det
finns säkert 100 ggr fler som tror på astrologi än som fattar något
om kvantmekanik. 90% av världens muslimer tror inte på
evolutionsteorin enligt opinionsundersökningar. 1 miljard människor
som säger att den är felaktig är säkert 100 gånger fler än de
människor i världen som verkligen begriper sig på vad Darwin kom
på.

Skåning sa...

Purple, du har inte förstått och därmed är ditt inlägg helt
irrelevant. Catarinas misstag är så uppenbara att jag knappast
behöver förklara dem. Därför drar jag slutsatsen att du helt enkelt
inte vill förstå. Men för all del, läs igen och tänk efter den här
gången så kanske det lossnar.

Purple sa...

Skåning: Trots att jag läst alla inlägg så måste jag
erkänna att jag tydligen är för korkad för att förstå. Jag tror
fortfarande att Catarina menar att det inte kan vara rasism att
kritisera idéer. Så tala gärna om i detalj vad det är jag inte
förstår så att jag får skämmas.

Skåning sa...

Purple, Jag gratulerar till självinsikten. Nyckeln till att
förstå Catarinas uppenbara dumhet ligger i jämförelsen knutbysekten
- islam.

Purple sa...

Skåning:

Tillåt mig citera Tegnér:

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta,
med tanken ordet föds på mannens läppar.

Jag tror inte du har någon riktig aning om vad du talar om.