31 jan. 2011

Dubbelmoral & vänsterkultur

Idag har Fredrik Segerfeldt skrivit en bra debattartikel på Newsmill om Liljewalchs vårsalong. Riita Vaininonpää jämför där Fredrik Reinfeldt med Hitler. Utställningen har föga förvånande satts samman av några präktiga vänsterskägg, och Segerfeldt har ledsnat:
Liljevalchs är en del av Stockholm stad. Konsthallen får varje år 16 miljoner kronor av huvudstadens skattebetalare. Liljevalchs bör dra tillbaka Vainionpääs broderi. Det handlar inte om censur. Vainionpää har naturligtvis rätt att sy vad hon vill, och även att visa upp det. Men jag vill inte vara med och betala för skiten.

Jag är kritisk till offentligt kulturstöd, och självklart är jag mer kritisk till vänsterkonst. Jag vet inte om jag tycker att Liljevalchs ska dra tillbaka utställningen. Liljevalchs ledning väljer själva om man vill göra sig kända som en plattform för kommunister. Framför allt tycker jag att alliansbashande av den typ som Liljewalchs visar är oerhört tråkig och dålig konst.

Men som läsare av denna blogg säkert känner till finns det mer att reagera över. Nyligen fick Mathias Sundin skäll av den samlade liberala intelligentisan eftersom han kritiserat en utställning på precis samma sätt som Fredrik Segerfeldt. Den starkaste kritikern av alla då hette Fredrik Segerfeldt.

Mathias har skrivit om händelsen:
Det kanske inte är så konstigt. Men kom då ihåg följande debattartikel, också på Newsmill, under rubriken "När israeler och judar häcklas struntar liberaler i yttrandefriheten":

"Och så har nu Mathias Sundin, kommunpolitiker i Norrköping, stoppat delar av en en utställning på ett bibliotek, för att den enligt honom var rasistisk och därmed stred mot bibliotekets regler.Hyckleriet har fått ett nytt ansikte."

Segerfeldt menade att jag i andra sammanhang var för yttrandefrihet, men hade en annan standard när det kom till judar.

Nu skriver samme Segerfeldt så här:

"Liljevalchs är en del av Stockholm stad. Konsthallen får varje år 16 miljoner kronor av huvudstadens skattebetalare. Liljevalchs bör dra tillbaka Vainionpääs broderi. Det handlar inte om censur. Vainionpää har naturligtvis rätt att sy vad hon vill, och även att visa upp det. Men jag vill inte vara med och betala för skiten."

Hallå? Jag fattar nada! När jag kritiserar en utställning i en offentlig byggnad för rasism och påpekar att det strider mot bibliotekets regler, då ger jag hyckleriet ett nytt ansikte. Och nu gör Segerfeldt samma sak... men då är det inte hyckleri?

Sundin säger också något viktigt:
Jag inväntar nu en kör av fördömanden av Segerfeldt från Sakine MadonExpressens ledarredaktionSanna RaymanMattias Svensson, med flera som gick loss mot mig.

8 kommentarer:

Individen sa...

Vore väldigt intressant höra Segerfeldt bena ut detta....

Sundin:
"Jag inväntar nu en kör av fördömanden av Segerfeldt från Sakine Madon, Expressens ledarredaktion, Sanna Rayman, Mattias Svensson, med flera som gick loss mot mig."


Om Segeferldt inte ger en trovärdig förklaring på sitt resonemang (hur det nu skulle gå till?) och ovannämnda inte visar samma upprördhet i detta fall som i fallet med Sundins kritik, hur ska man då tolka allt detta?

Är det så att Segerfeldt blivit upprörd denna gång för att ämnet råkar handla om något som ligger närmre hans egna, något snäva, horisont?

Och att de andra mest var ute och positionerade sig?

lubbe ferrysson sa...

Individen: Och att de andra mest var ute och positionerade sig?

Fullträff, visst är det så. Det är trångt i den kulturella manegen och då gäller det att dra fram det tyngsta artilleriet.
Självklart att Liljevalchs ska behålla broderi och stockholmsskattebetalare ska behålla sina pengar. Gissa vem håller ut längst.

A-K Roth sa...

Väntar på Segerfeldts svar. What's good for the goose is good for the gander.

Purple sa...

Kulturstöd är dels stöd av vänsterkultur. Å andra sidan är det en mycket osmaklig idé i sig.
Den kultur som stöds är den kultur som eliten i samhället tycker om.

Ett av de evolutionära grundsyftena med elitkultur är att skilja eliten från kreti och pleti. Endast de med förfinat smaksinne förstår sig på Bergmanfilmer om äktenskapliga problem. Steven Pinker skriver om detta i "How the Mind Works" bland annat.

Som lök på laxen så sitter den självutnämnda eliten nära köttgrytorna så vi har också "regressiv taxering". Vill jag se Iron Maiden eller Deep Purple live får jag vackert betala för mig. Opera, och antidemokratiska (socialistiska) tidskrifter med nästan obefintlig läsekrets sponsras av skattebetalarna.

Anders sa...

Segerfeldt som ju är defactoliberal har ju tidigare stått upp för yttrandefriheten medan du spottat på den anser uppenbarligen nu liksom dig att yttrande och den konstnärliga friheten ska villkoras av dom som för tillfället har makten.

Jag tror att det är en dålig ide för dig för som du kanske förstår så kommer din dina politiker inte alltid att vara dom som villkorar yttrandefriheten åt alla andra.

Erik Svansbo sa...

Jag har inte spottat på yttrandefriheten, Anders. Yttrandefrihet är inte lika med vad som får visas på offentligt finansierade lokaler.

Anders sa...

Fel.

Den konstnärliga friheten ska ur liberal synvinkel ALDRIG villkoras politiskt vare sig från vänster eller från höger.

Kan högern i det offentliga rummet utmåla Göran Person som massmördare genom att likna honom vid Mao Tse Tung så kan vänstern utmåla Reinfeld till vad dom vill utan att det har några som helt moraliska komplikationer.

Jonas Lundgren sa...

Snälla nån, liberalerna försvarar Vilks rätt att skapa den konst han vill, men när det gäller Vainionpää blir det däremot ett himla liv. Nästan komiskt faktiskt.

Jag skriver om detta på Världen-Sverige-Lidingö.