1 dec. 2010

Stötta Segerfeldts FN-bok

Fredrik Segerfeldt är frilansskribent och skriver en bok om FN. Han har nu startat en insamling för att kunna slutföra sin bok. Så här säger han:
Jag vill skriva klart en bok om varför Sverige bör ta ned FN från piedestalen.

FN har aldrig lyckats med sitt huvudsyfte, att undvika krig, och ger legitimitet till mördare och förtryckare. Det var feltänkt från början. Idén om en internationell rättsordning med en lagstiftare som till hälften består av despoter är som att hälften av medlemmarna i Sveriges riksdag skulle vara utsedda av landets Hells Angelsklubbar.

Man kan inte ha en världsorganisation där Kina har veto över säkerhetsfrågor, där Saudiarabien arbetar med kvinnors rättigheter, där Kuba får håna Sverige för brott mot mänskliga rättigheter och där det är okej att avrätta bögar för att de är bögar. […]

Möjligen är FN ett nödvändigt ont. Men då ska vi också betrakta organisationen som det, och inte som något som ska stå i centrum för svensk utrikespolitik.

Stötta Fredrik Segerfeldt och hans bokprojekt!

8 kommentarer:

Mikael sa...

Jag håller inte med. Jag tycker inte man ska stödja detta bokprojekt. Anledningen är författaren som är alltför fientligt inställd till Israel, vilket innebär att han kommer att missa ett av de största problemen med FN, att det är fixerat vid att fördöma Israel.

Då Segerfeldt delar denna inställning lär han knappast ta upp det problemet och därför blir boken undermålig.

Erik Svansbo sa...

Mikael, han lyfter själv att FN blivit ett forum för överdriven Israelkritik.

Jag tycker Fredrik Segerfeldt är grovt ute och cyklar om Israel men jag tycker han är bra i andra frågor, t ex om FN.

G sa...

Tycker också Segerfeldt är bra i de allra flesta fall. Så även i detta.

Däremot tycker jag han har ett väldigt konstigt inlägg på sin blogg med titeln "stulet land", där han påstår att judarna stal landet från araberna därför att araberna var i majoritet på 1800-talet. En ganska konstig slutsats i mina ögon? När judar köpte mark där ingen bodde (ofta sumpmarker) från landsägarna ter det sig ganska märkligt att de får epitetet "tjuvar".

G sa...

...om han dessutom anser att Israel är en illegitim statsbildning, vad är då USA? Skulle vilja få hans synpunkt på det, men tyvärr har han tagit bort kommentarsfältet från sin blogg.

ג 'ון sa...

Jag håller med Mikael. Segerfeldt ser Israel som en illegitim skapelse och lär väl knappast lyfta fram att 80 % av resolutionerna i FN´s Människorättråd riktat sig mot Israel.

Trots att FN är en rutten organisation finns det ingen anledning att stödja den Israelhetsande pseudoliberalen Fredrik Segerfeldt och hans projekt.
/BR

Erik Svansbo sa...

G: Man kan maila eller twittra. Tycker som jag sa ovan att Segerfeldt har fel om Israel.

BR: Som jag sa tidigare nämner han det på insamlingssidan. Vet inget mer än det.

Benny sa...

Det är väl bara ett test för att se om det fungerar? Det kan väl inte vara så att han inte kan få pengarna från annat håll. En tesdriven nyliberal har väl aldrig haft svårt med att hitta både en eller två sugardaddys.

Kjelle sa...

Fråga till G
Borde Israel endast ha upprättats på de 6% av marken man lyckats köpa upp av arabiska markägare fram till 1948 menar du?