27 nov. 2010

Tåghaveri igen

Jag är något av en självplågare som trots allt strul fortfarande åker tåg. Men idag är det dags igen. Jag är på väg mot Köping för att delta på en 30-årsfest och har fått uppleva ett tåghaveri av stora mått.

Tåget avgick från Linköping men stannade i Katrineholm, där blev vi stående i 30 minuter. Sen fick vi gå på ett X2000 till Flen. Där stod ett tåg som vi gick på. Ingen information. Tavlan på perrongen uppdaterades med tider som kom och gick.

Efter 45 minuter kommer tågpersonalen - tåget hade varit tomt hela tiden. Tågpersonalen blev nämligen frånåkt i Katrineholm.

Detta är alltså ett gemensamt haveri från Trafikverket och SJ. Trafikverket klarar inte att leverera tågbanor som går att använda och SJ klarar inte ens att transportera personalen till tågen.

Jag har veckopendlat till Karlskrona en tid och kan meddela att X2000 från Stockholm mot Malmö har varit försenat varje måndag i fyra veckors tid.

Tågtrafiken i Sverige fungerar inte - det är dags för alliansen att ta ansvar. Focka SJs ledning om det krävs, och rusta för guds skull upp tågnätet!

Jag har blivit lovad taxi från Kolbäck till Köping, och jag kommer såklart få pengarna tillbaka. Men efter en sådan här upplevelse behövs mer om man ska känna sig kompenserad.

4 kommentarer:

Martin Olsvenne sa...

Satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag hörde att regeringen hade för avsikt att MINSKA anslaget för underhåll till Nordens (västvärldens?) mest eftersatta spårvägsnät. Jag om någon är en förespråkare av att inte i onödan slösa skattepengar, men detta val är obegripligt - järnvägen blöder i detta land! Och utan fungerande infrastruktur är det som bekant väldigt mycket annat som inte funkar. Åker sällan tåg själv men jag begriper ändå från bekanta vad som händer, och det är inte bra. Vill inte måla upp konspirationsteorier, men våra politiker tycks verkligen inte förstå situationens allvar, det är den enda slutsats jag kan dra.

Gustav Å sa...

Hej Erik!

SJ är ett skämt, intressant att Tåg i Bergslagen som jag ibland åker med nästan aldrig verkar ha några större problem, trots att de kör samma sträckor. Man omorganiserar myndigheter och uppfinner Trafikverket och verkar tro att det ska lösa Sveriges transportproblem, samtidigt som man minskar anslagen.

Har du förresten lyssnat på Peter Schiff? Amerikansk ekonom, numera min nya idol, tror att du som liberal skulle tycka han är intressant.

http://www.youtube.com/watch?v=EgMclXX5msc

Mvh Gustav Å

benke sa...

Kanske dags att SJ tar betalt på riktigt. Med en mer marknadsanpassad prisbild så kan man tjäna pengar på att göra kunden nöjd. Ett statligt bolag som inte bryr sig, och som vet att de aldrig kan gå omkull, kommer aldrig att fungera oavsett hur mycket vi andra som aldrig åker tåg måste vara med och subventionera det hela.

Det är ingen rättighet att åka tåg och jag tycker ärligt talat att man får skylla sig själv om man gör det och sedan klagar på att det inte fungerar.

Några kanske tror att persontåget måste finnas och att landets väl och ve är beroende av detta. Visst, men då är det dags att betala vad det kostar. Utan subventioner från oss som aldrig åker tåg.

De som inte har råd med markandsanpassade tågbiljettpriser? Skulle vilja veta vilka dessa är. Studenter, värnpliktiga och andra i samhället som måste få hjälp skall få det såklart, men vuxna med egen inkomst skall inte komma undan med skattefinansierade tågbiljetter.

benke sa...

Om det är som Martin Olsvenne säger att regeringen har för avsikt att minska skattebetalarnas påtvingade finansiering av Statens Järnvägars underhåll, så är det utomordentligt. Men jag kanske missförstod något.