15 okt. 2010

Tågkaos: Kan SJ leverera?

Genom jobbet åker jag mycket tåg. Det är ett mycket trevligt färdsätt, men tyvärr har jag fått stifta bekantskap med SJs stora problem att hålla sina tider. De senaste fyra veckorna har jag haft komplikationer tre av dem.

Första veckan blev jag en timme försenad eftersom det var vägarbeten mellan Karlskrona och Emmaboda. Då åkte jag tågbuss, och fick sköta reklamationen själv. Chauffören ansåg inte att det var hans ansvar, eftersom han körde på entreprenad.

Nästa vecka var det fel på korglutningen så jag flög som en vante. (När jag klagade hos SJs twitter fick jag rådet att hålla i mig.) Förra veckan fungerade allt som det skulle men nu är det fullständigt kaos.

X2000 från Malmö var försenat en timme. Men jag ska kanske vara glad, det tåg från Emmaboda som jag gick av står såvitt jag vet kvar i Alvesta. SJ har ju av någon anledning stoppat all trafik med icke-x2000 tåg.

Alldeles nyss på mitt x200 stängdes bistron, eftersom det inte fanns någon korglutning i den vagnen. Och nu står vi still i Mjölby på grund av signalfel. Vi får se om jag kommer till Linköping överhuvudtaget.

Det är en sak att vara besviken på dålig service, men SJ verkar helt enkelt inte vara förmögna att sköta tågtrafiken. De tjänar stora pengar men levererar inte vad de lovar. Ett företag som blåser kunderna gång på gång kan inte få fortsätta verka.

UPPDATERING: Jag kom hem, tre och en halv timme för sent. En timme kunde ha sparats om inte tågpersonalen i Mjölby lurade oss att pendeltåget inte gick. Vi satt och häckade på tåget i en timme och under tiden gick flera pendeltåg till Linköping. Till slut berättade dom att tågen faktiskt gick, då hoppade jag ur tåget och på pendeln och var hemma på 15 minuter. Som ett slag i ansiktet kändes det!

2 kommentarer:

Allan sa...

SJ är ett skämt.

Var nyligen på en föreläsning om Japan. Det går snabbtåg mellan Tokyo och Osaka, 300km/tim. Avgång ca (minns ej exakt) var 10e minut. Man har haft EN!!! försening sedan 2000, detta då en OS-deltagare drog i nödbromsen, han hade glömt att gå av vid rätt station.

benke sa...

Varför åker du tåg? Finns det inte hyrbilar där du är och dit du åker?

Bil är det bästa sättet att förflytta sig. Såvida du inte skall till Norrland. Då är det bättre med flyg.