12 sep. 2010

SD är främlingsfientliga

Det har skapat en viss irritation i kommentarerna att jag har utmålat Sverigedemokraterna som främlingsfientliga. Men jag menar att det inte är något snack om saken.

Sverigedemokraternas valfilm är främlingsfientlig. Man utmålar muslimska kvinnor i burka med barnvagnar som ett hot mot vår välfärd, och mot pensionärer. Det är att demonisera muslimer.

Jag är kritisk mot islam, och tycker religionen ska granskas. Men när man gör det måste man vara mycket noggrann så man gör skillnad på muslimer och islam, och hur man uttrycker sig. Den distinktionen gör inte Sverigedemokraterna, och då blir man ett främlingsfientligt parti som skapar splittring.

Mycket av det som Sverigedemokraterna säger är rimligt. Men under ytan finns främlingsfientligheten, som man oblygt visar i sin valfilm. Det är beklagligt, och visar att många av partiets kritiker faktiskt har rätt.

Jag respekterar de som vill debattera invandringens för- och nackdelar och beklagar det svenska debattklimatet kring integration. Det är en skam att vi inte kan diskutera invandringspolitiken, trots att vi vet att den är misslyckad.

Men Sverigedemokraterna har i sin valfilm visat att man inte gjort upp med sitt förflutna. Det bör sansade invandringskritiska väljare ta med sig.

En röst på Sverigedemokraterna är en röst på ett främlingsfientligt parti.

32 kommentarer:

Roger Svensson sa...

Visst är Sd:s valfilm provokativ men huruvida den är ”främlingsfientlig” beror ju alldeles hur man tolkar den! Den kan ju tolkas som ”hets mot muslimer”, vilket de som är motståndare till Sd gör, MEN den kan ju också tolkas som att den effektivt sätter fokus på två problem i dagens svenska samhälle. Dels kulturrelativismen och eftergiftspolitiken mot bisarra ”kulturella/religiösa sedvänjor” (som här symboliseras av burkaklädda kvinnor) och dels den inbyggda motsättningen mellan en allomfattande välfärdsstat och omfattande ”humanitär” invandring/mångkulturalismen. Gör man den senare tolkningen så har jag svårt att se någon egentlig ”främlingsfientlighet” i filmen och då kan man ju också undra varför det är självklart att det är de som är motståndare till Sd som skall ha tolkningsföreträde …

Mikael sa...

Vad SD:s valfilm säger är följande:

-Asyl- och anhöriginvandring kostar statskassan stora mängder pengar då de flesta asyl- och anhöriginvandrare förblir bidragsberoende under flera år och även på lång sikt har en mycket lägre sysselsättningsgrad. Just muslimska invandrare (därav illustrationen med muslimska kvinnor) tenderar också att ha en särskilt låg sysselsättningsgrad.

-Då statskassans resurser är begränsade innebär kostnaderna för invandring att de tränger ut andra satsningar, exempelvis då på pensionärer (därav illustrationen med pensionären).

Kan du verkligen ärligt säga att du tror att någon av dessa punkter inte stämmer?

Sandor Kiraly sa...

En röst på SD är också en röst för öppna upp debatten om mångkultur och naiv invandringspolitik. Det är bara att inse det; den kommer aldrig att äga rum annars.

Erik Svansbo sa...

Roger, det stämmer att man kan se filmen på olika sätt. Men i grund och botten handlar det om att de muslimska kvinnorna framställs som ett stort hot på ett sätt som jag tycker är mycket olämpligt - om man är mån att inte bli sett som främlingsfientlig.

Mikael, självklart kostar invandringen pengar. Det har jag inget emot att man sätter fokus på. Men i filmen hänger man ut muslimska kvinnor på ett sätt som är olämpligt. Man visar att man inte bryr sig om man skapar hat mot muslimer. Då är man främlingsfientlig.

Sandor: Visst skulle en röst på SD öppna upp debatten. Men till priset av instabilitet och potentiellt nyval. Och om SD tänker fortsätta på det spåret man gör i sin valfilm kommer man dessutom skapa svåra motsättningar i samhället.

Martin sa...

En röst på SD är en röst på ett parti som desperat försöker skyla över sina rötter i nazismen. Och de lurar väl egentligen ingen. Vad Svansbo ser för vettigt i det som SD har att säga kan man ju undra. För en gång skull håller jag med Johan Norberg

http://www.metro.se/2010/09/08/44576/lattare-fa-valjare-med-slips-an-med-a/

Erik Svansbo sa...

Martin, det jag menar är att mycket av det som Sverigedemokraterna föreslår ryms inom den normala politiska diskursen. Jag tror absolut de kan "lura" många som ser problem med integrationen. Det finns många hederliga människor som kan tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna.

I sin film visar man dock att man inte har klippt banden till sitt öppet rasistiska arv. Det behöver de hederliga sverigedemokratväljarna tänka på.

Catarina sa...

Om jag röstar på SD är det inte för att jag sympatiserar med dem. Det är för att jag anser att vi måste få debattera invandringen och dess konsekvenser öppet. Idag censureras mycket och det pyr på fikaborden på vanliga arbetsplatser. Men det skiter de etablerade politikerna i.
Min röst kan kanske hamna hos SD men då som en protest för att jag anser att det Sverige som invandringsvänliga har skapat inte är ett hållbart samhälle.

En röst mot SD « Frispinn sa...

[...] som bloggat i ämnet: Seved Monke, Mark Klamberg, Erik Svansbo och Erik [...]

Martin sa...

Tja Catarina, om du vill rösta på ett rasistiskt parti med hittepålösningar på pseudoproblem så gör det. Men om det stör dig det minsta att de är rasister och i vissa fall nazister så kan du ju överväga att låta bli.

Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Försäkra dig om att Sd hamnar i kylan – rösta på ett alliansparti sa...

[...] även vad Seved, Mark, Rasmus, Marcus, Olof, Frispinn, Svansbo och Mary skriver om [...]

Catarina sa...

@Martin, Johanna beskriver det bra i inlägget ovan. Det är vardagen för många, vi ser den, vi skattebetalare och fotfolket där ute i landet. Jag vill bryta denna trend. Nu. Om det krävs att jag ska behöva rösta på ett parti som andra hävdar är rasistiskt. Tja, jag har följt ett par SD-bloggare ett par år nu och inget rasistiskt på deras sidor. Jag har läst partiprogrammet, jag har besökt SDs hemsida. Nej, jag hittar inget rasistiskt eller nazistiskt där.
Eftersom jag uppenbarligen missat något kan du väl länka till var det står?

Om det funnits ett annat parti drivit dessa frågor som varit trovärdig och haft en annan bakgrund så hade de fått många röster istället. SD är de enda som försvarar hotet mot vår demokrati, jämställdhet och yttrandefrihet. Tyvärr, i brist på annat så....

Erik Svansbo sa...

Catarina, bemöt gärna det jag skrivit i mitt blogginlägg. Jag håller med dig om att huvudbudskapet som Sd har är inom ramen för normal politisk diskurs, och bör inte utmålas som rasism. Dom som gör det är ute och cyklar.

Men i sin valfilm demoniserar Sd muslimer på ett mycket obehagligt sätt. Det visar att man är beredd att spela ut ett rent främlingsfientligt kort, vilket kommer kunna skapa grogrund för ren rasism och förföljelser av muslimer.

I många fall är kritiken av Sd obefogad, men i sin valfilm har man visat att man inte gjort upp med sitt mörka förflutna.

Catarina sa...

Jag har sedan valet 2006 hävdat att man måste få debattera invandringspolitiken. "Svensson" är totalt utless på läget i landet och många kommer proteströsta på SD för att politiker och media inte låter SD komma till tals. Eller för att invandringsPOLITIKEN inte tillåts diskuteras.
Vid förra valet gick samtliga ut och var eniga om att SDs framgångar i kommunalvalet berodde på att de etablerade partierna inte tog debatten med dem.

Då tyckte jag att det var bra att de folkvalda vaknat, klä av SD visa deras dolda agenda, bevisa genom argumentation att deras politik inte håller. Inget har inträffat. Ja, de får mycket mediautrymme men fortfarande pratar men mer OM dem än MED dem och däri ligger problemet.

Sluta prata om SD - börja prata med SD!

Om SDs siffror inte stämmer så är det väl tämligen enkelt att bevisa att de har fel om invandringens kostnader. Eftersom inget händer tror jag faktiskt att SD har rätt. Reinfeldt vågar inte släppa in SD för han förlorar debatten för att invandringspolitiken har havererat vilket han uttalat till finsk press och i en debatt i Agenda med Ohly.

Om SD är hemska, främlingsfientliga, rasistiska, nazistiska och gud vet vad alla säger om dem, ta då debatten och bevisa det. Ett fegt försök av SR via SDU övertygar mig lika lite som SVTs valstugereportage gjorde 2002 att (M) är rasister bara för att det finns en och annan idiot i ett parti.

Demokratin i Sverige är hotad då ett nytt parti har företrädare som får sin egendom förstörd, utestängs från fackförbund, misshandlas, förföljs och nekas debatt. SD vinner genom sina bloggar och internet. Ingen har lyckats övertyga mig om att de är nazister. Vad ska jag göra som vill ha hejd på invandringen? Enligt Merit Wager (flyktingombudsman) är ca 5% av flyktingarna flykting enligt FNs definition, resterande 95% är ekonomiska flyktingar och är jag rasist för att jag anser att de inte ska leva på bidrag i Sverige? Eller att dömda brottslingar inte utvisas efter avtjänat straff trots att de inte respekterar våra lagar under asyltiden? Hur ska du kunna intergrera en person som inte visar respekt mot värdlandet?

Jag förstår (och respekterar) att du måste vara PK i en blogg. Jag önskar dig lycka till med din politiska karriär men den som inte inser att vi har problem i Sverige är ute på djupt vatten.

Erik Svansbo sa...

Catarina, jag håller med dig om att det är fel att invandringspolitiken inte kan diskuteras fritt. Och det är allvarligt att Sd hotas och nekas debatt.

Partiet håller för det mesta en rumsren linje, men i sin valfilm har man gått över gränsen och utmålar där muslimer på ett sätt som inte är lämpligt för ett demokratiskt parti. Om man avser att föra en sådan stigmatiserande politik i riksdagen riskerar man att skapa splittring i landet och öppna för reell rasism.

Sd visar i sin valfilm att man inte gjort upp med sin mörka bakgrund.

Det anser jag vara allvarligt, och något man bör ta med i beräkningen som potentiell Sd-väljare.

Martin sa...

Vi håller inte med varandra om mycket du och jag Svansbo. Men jag hoppas verkligen att du inte sviker den liberalism du brukar hävda att du tillhör.

Jag hoppas du inser att dessa människor inte har en siffra rätt. Och jag ser fram emot att du tar en ännu tydligare ställning mot dessa typer.

Erik Svansbo sa...

Martin, jag är folkpartist och röstar på folkpartiet. Jag tycker det är viktigt att peka på att det finns problem med integrationen och att många som ser dessa problem felaktigt utmålas som rasister.

Jag tror inte man vinner några röster genom att säga att Sverigemokraterna är rasister och sen är det slut med det.

Catarina sa...

Tack Erik för dina svar.
Som Allianssymaptisör är det trevligt att läsa din blogg och debattera med dig. Jag hoppas uppriktigt att det går bra för dig i din politiska karriär. Blir lite spännande att följa dig för jag tycker du agerar klokt och sakligt även i debatter som inte går det "raka spåret".

Tyvärr så övertygar du nog mig inte detta valet, har några dagar till att bestämma mig på.

Martin sa...

Nä, några röster vill du väl inte tappa... Men liberalismen var det inte så noga med. Var inte FP ett bildat parti en gång i tiden?

Saken är ju den att det är inte SD villighet att "debattera" invandring som gör dem till rasister. Det är sättet de gör det på och de slutsatser de kommer fram till. Om du inte greppar det så läs om dina kommentatorers inlägg. Sen är det slut med det.

Erik Svansbo sa...

Jag fattar inte riktigt vad du menar Martin. Självklart vill jag inte förlora några röster, jag vill att alliansen ska få egen majoritet och jag vill stoppa Sverigedemokraterna från att komma in.

Jag tror inte på att man pratar över huvudet på folk och skriver dom på näsan. Vi har problem med integrationen och mycket av det som Sd för fram är normala politiska förslag. Det är inte så att vi hux flux har fått sex procent rasister i landet.

Jag definierar mig självklart som liberal och därför röstar jag på Sveriges liberala parti, Folkpartiet.

Erik Svansbo sa...

Tack själv Catarina! Utöver den diskussion vi har haft riskerar Sverige en mycket svår parlamentarisk situation om Sverigedemokraterna får en vågmästarställning. Det kan ha stora effekter på landets ekonomi, och om det kommer tillsammans med en ekonomisk dubbeldipp kan vi sitta riktigt i klistret.

Sds ekonomiska politik är ett skämt, det måste du hålla med om. Det är illa nog med ett vågmästarparti, men att ha ett vågmästarparti som lovar allt åt alla är ännu sämre.

Lycka till med ditt val, kom ihåg vad Reinfeldt säger! Den som älskar Sverige röstar inte på Sverigedemokratern! ;-)

Mikael sa...

Erik, jag har svårt att förstå din tolkning av SD:s valfilm, men strunt samma. Vill du verkligen att man ska kunna diskutera invandringens problem borde du uppmärksamma och kommentera denna bloggpost om invandringens problem skriven av en liberal och tillika invandrad (kurdisk) ekonom vid namn Tino Sanandaji:

http://super-economy.blogspot.com/2010/09/dont-believe-hype-somali-immigration-to.html

Han är trots, eller kanske på grund av sin bakgrund, betydligt mer ärlig i dessa frågor än de flesta andra liberala ekonomer.

Blazej Lukasik sa...

"Men när man gör det måste man vara mycket noggrann så man gör skillnad på muslimer och islam"

eller

Men när man gör det måste man vara mycket noggrann så man gör skillnad på nazister och nazism

eller varför inte

Men när man gör det måste man vara mycket noggrann så man gör skillnad på kommunister och kommunism

Förstår du att ditt resonemang håller inte. Vad menar du egentligen?

Menar du att man skall skilja utövare från ideologin? Hmm.. då kan du ursäkta HITLER, STALIN, POLPOT, m fl

En ideologi är farlig bara när dess utövare är farliga. Men det är OK att demonisera SD, NAZISM, KOMMUNISM, KRISTENDOMEN och alla andra ideologier/religioner. Men i islam skall vi helt plötsligt skilja på utövare och ideologin. Detta var nog det mest korkade argumentet jag har hört!!!

Detta kallas för dhimmitude och ursäktar alla övergrepp som Islams har gjort sig skyldig till. Det är rädslan som talar. Rädda människor vill inte bli trakasserade som Salman Rushdie, Lars Vilks, Geert Vilders (liberal ej nazist), m fl

Jag förstår, du vill inte ha dödshot på din hals, därför ursäktar du Islam på ett idiotiskt sätt.

Blazej Lukasik sa...

Tänk på att iSLAM är ingen RAS. Islam är en religion d v s ideologi som förespråkar teknokrati (t ex Iran) som styrs med sharialagar. Tänk tanken att dessa kvinnor i burka bytts ut mot pjonjärer från sovjet eller nazister i bruna uniformer. Det är ingen hets mot folkgrupp och ingen rasism det är kritik av en ideologi.

Vad kommer rasism ifrån??? Det verkar som om ni går kurser där ni får höra att all kritik av islam är rasistisk. Kolla gärna på nedastånde video:

http://www.youtube.com/watch?v=exmn3h79hQg&feature=player_embedded

JohannaV sa...

Erik, jag ber om att du läser mitt inlägg igen och faktiskt tänker igenom det lite mer, även om det som sagt skrev i affekt.

Nu är jag mest förtvivlad över dig och inte arg. En röst på Folkpartiet, det parti jag ångrar att jag arbetat för i min dumma ungdom, blir en röst på en alliansledare som dagarna efter att en ung kommunfullmäktigekandidat blir torterad reser ner till samma stad och säger att han och hans partivänner "inte ska bli förvånade när något sådant händer".

Reinfeldt har ett ledaransvar. Vad han säger lyssnar folk till även politiska motståndare. Han valde att använda sitt ledaransvar till att ytterligare hetsa mot en redan förföljd och mordhotad demokratisk grupp. Men kom ihåg, idag gäller det Malmös judar, sverigedemokratiska politiker, ex-muslimer. Imorgon kan det gälla dig.

Och det sista är som sagt inte riktat exklusivt till Erik.

Erik Svansbo sa...

Johanna: Jag har läst ditt inlägg, och som du säkert vet ser även jag problem med islam, brott och straff och assimilation/integration. Så jag tycker ditt kraftiga fördömande är ogrundat.

Jag tycker dock det är ostridigt att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga, och jag tycker det är ett avsteg från den välpolerade demokratiska linje de tidigare höll. Jag ser de problem som du och Sverigedemokraterna ser, men lösningen är inte främlingsfientlighet. Hederliga människor bör inte rösta på ett parti som svartmålar muslimer på det sätt som Sd gör i sin valfilm.

Utlandssvensk sa...

"Hederliga människor bör inte rösta på ett parti"

Du är då inte lite fräck, Svansbo!

Jag är betydligt äldre än dig och jag måste säga att det är DJUPT OSMAKLIGT att höra en folkpartist utala sig om hederlighet.

Nu vet vi allihop att:
1. Fp har varit det absolut mest drivande partiet i Sverige vad gäller att skapa de nuvarande mångkulturproblemen i Sverige.
2. Trots detta har man fullkommligt skamlöst utnyttjat problemen man själv har skapat inför varje valrörelse genom att förespråka "hårdare tag". Efter valen glömmer man alltid detta.

Ni Fp anhängare har förvisso en demokratisk rätt att hålla på med detta. Men att prata om hederlighet är SJUKT, SJUKT, SJUKT.

Du borde skämmas, Svansbo!!!!!

Erik Svansbo sa...

Självklart har fp en del i de svenska integrationsproblemen. Men det emotsäger inte att Sd är ett främlingafientligt parti. Man demoniserar muslimer på ett sätt som jag tror kommer skapa svåra spänningar i landet och en grogrund för rasism. Det hoppas jag Sverigemokratiska väljare kan se.

JohannaV sa...

Säg vad du vill om sd - vi ska granskas, kritiseras analyseras som alla andra. Det mår bara både Sverige och SD bra av.

MEN...

Vad som alla demokrativänner bör göra i detta läge är att kraftigt fördöma Reinfeldts uttalande. (Jag hade förväntat en egen bloggpost om detta fruktansvärda, inte bara ett svar i ett kommentarsfält.) Vad Reinfeldt har sagt kan få fruktansvärda konsekvenser - och inte bara för sverigedemokratiska politiker.

Få om någon allianspolitiker har jag sett eller hört eller läst ta avstånd från sin ledare i just det här avseendet.

SEN, kan man fortsätta kritisera vår "främlingsfientlighet", vår "pensionärsfientlighet", vår "förskolebarnfientlighet", vår "kvinnofientlighet" ... you name it!

För DETTA och inget annat är jag besviken på dig för jag trodde inte att du skulle gå i flock med resten av alliansen.

Erik Svansbo sa...

Johanna, jag känner inte till uttalandet. Bidra gärna med länk!

Utlandssvensk sa...

Fredrik Reinfeldt:

"Efter den senaste tidens attacker mot SD-politiker och störningar av partiets valmöten tar han avstånd från alla former av våld och hot. Han tillägger samtidigt att SD inte ska bli förvånade:

— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.

Han beskriver det som Sverigedemokraternas hela idé att utnyttja allt i egna syften och att försöka framställa sig som värnlösa."

http://hd.se/skane/2010/09/14/reinfeldt-vadjar-till-fornuftet/

Testa följande utsagor:

"Jag motsätter mig våld, men eftersom Israel för en agressiv och hatfylld politik ska judar inte bli förvånade om de drabbas av våld"

"Jag motsätter mig våld, men de som förespråkar avvikande sexuella beteenden som många kan finna stötande ska de inte bli förvånade om de drabbas av våld"

Enligt min uppfattning är dessa påhittade utsagor helt likvärdiga med det FR kläckte ur sig. Att han ger offret själv skulden för gärningen är det ingen tvekan om.

Till och med en folkpartist borde kunna se den fullständigt uppenbara paralellen med Repalus uttalanden om judarna i Malmö.

JohannaV sa...

Off topic: säger det inte ganska mycket om svensk debatt och den politik som förs av riksdagspartierna att du inte känner till uttalandet?

http://hd.se/skane/2010/09/14/reinfeldt-vadjar-till-fornuftet/

" Han (Reinfeldt) tillägger samtidigt att SD inte ska bli förvånade:

— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.

Han beskriver det som Sverigedemokraternas hela idé att utnyttja allt i egna syften och att försöka framställa sig som värnlösa."

Jag (och när jag läser nordiska medier och bloggar om händelsen ser jag att de har liknande tankar som jag):


David, 24 år, är en människa, men Reinfeldt ser inte människor. Han ser vänner och han ser fiender. David är först och främst en fiende. David kunde ha mördats redan för ett par månader sedan men lyckades i sista stund hoppa undan knivslaget mot buken och spraya den palestinasjalsmaskerade attackeraren.

Trots detta fruktansvärda vågar David fortsätta med att arbeta i ett demokratiskt parti. Sådana människor finns det inte gott om och David är ett föredöme för alla demokrater.

Nu i sin första valrörelse blir denne modige grabb indragen i sin lägenhet och torterad.

Reinfeldt väljer att säga att David och hans partikamrater (som utsatts för mordhot, vandalism och förföljelse av familjemedlemmar) "utnyttjar situationen" och "försöker framställa sig som värnlösa".

David är en "mensch". Fredrik däremot kan inte ens stava till ordet

Som politiker för ett parti som i högsta grad varit ansvarig för det debattklimat som ledde till illdådet, borde ett kraftfullt fördömande överst på bloggen varit en självklarhet.

När nästa politiker mördas i Sverige, oavsett partifärg, kom ihåg vem som strött ut draksådden. En sak vet jag: vi sverigedemokrater är det fria ordets försvarare i Sverige idag.

Tro mig, jag kommer inte att glömma och jag kommer inte att förlåta.
----

Från Document.no http://www.document.no/2010/09/-_man_ma_ikke_bli_overrasket_o.html

http://www.hayekinstitutetsverige.com/2010/09/fredloshet-statsministern-legitimerar.html

Och den här bilden säger allt: http://galaxybloggen.blogspot.com/2010/09/reinfeldt-om-fredrik-federley-c.html

Erik Svansbo sa...

Utlandssvensk och Johanna, det uttalandet tar jag absolut avstånd från. Det var mycket dåligt av Reinfeldt.
Jag tar förbehållslöst avstånd från de sabotage och det våld som Sd utsatts för. Det är vidrigt och ett stort hot mot vår demokrati.