26 sep. 2010

Sahlin öppnar för Sd-samarbete

Inslag.se har lyssnat på Ekots lördagsintervju och upptäckt att Mona Sahlin ändrat uppfattning gällande Sd.

Så här sa hon innan valet:
Jag har bestämt mig för att så här måste det vara: Man kan aldrig som socialdemokrat räkna in ett stöd från Sverigedemokraterna. Man kan aldrig bygga en politisk majoritet i någon politisk instans på Sverigedemokraternas stöd. Om vi lägger fram förslag, så måste de vara förankrade i något annat parti om det handlar om att få majoritet. ... Om en socialdemokrat någonstans räknar med Sverigedemokraternas stöd för att få igenom en sak, då är det fel. Då bryter det mot den princip som socialdemokratin ska stå för.

Men nu säger hon så här:
Jag kommer aldrig att söka samarbete med Sverigedemokraterna. Jag kommer aldrig att aktivt räkna med deras röster. … Men vi i den demokratiska oppositionen måste också kunna vara en opposition och lägga våra förslag. Det är bara statsminister Reinfeldt som kan undvika en situation där Sverigedemokraterna kan sitta mitt emellan.

Santesson-Wilson kommenterar:
Vilken vacker liten förflyttning. För ett år sedan var det en socialdemokratisk princip (ja, så ”måste det vara” rent av!) att aldrig formera majoriteter med hjälp av Sverigedemokraterna. Nu är det istället bara statsministern som kan undvika att Socialdemokraterna bildar majoriteter med Sverigedemokraterna.

Mona Sahlin kommer alltså att ge Sverigedemokraterna inflytande. Trots att det, enligt henne själv, "bryter mot den princip som socialdemokratin ska stå för".

Via Segerfeldt.

14 kommentarer:

snd sa...

Makt är (s) högsta mål, ideologi, principer och löften kommer i andra hand.

Micke sa...

Inget i det Sahlin säger har innebörden att hion som du påstår avser att söka amarbete med SD.

Bosse J sa...

... samt att ansvar är nåt som andra ska ta.

Tommy Funebo sa...

Potentia non olet.

Laertes sa...

" Om vi lägger fram förslag, så måste de vara förankrade i något annat parti om det handlar om att få majoritet."

Du märker ord men gör det obegåvat. Sahlin har inte på något sätt ändrat sin inställning eller motsagt sig själv. Att rösta nej till borgarnas förslag är inte samma sak som att deala med SD för att få igenom egna förslag. Det är ett fåtal borgerliga typer som inte fattat detta uppenbara.

Magnus A sa...

Min omedelbara tolkning av orden att det bara är "statsminister Reinfeldt som kan undvika en situation där Sverigedemokraterna kan sitta mitt emellan", är att hon önskar att Reinfeldt ska ta kontakt med socialdemokraterna när inte alliansens mandat räcker till. Hur orden innebär att Mona söker stöd hos SD förstår jag inte.

Detta ingen partsinlaga. Jag har inte tittat åt en S-valsedel. Det är inte partsinlaga för annat heller. Tro mig, jag är bara dum!

Självklart kan ingen begära att någon ska lägga ner röster för att inta en offerroll i en kamp mot att nu påhittade Vilddjuret (Johannes uppenbarelse) SD ska kunna få betydelse. Alliansares önskan/förslag att en MP- och en S-röst skulle läggas ned frivilligt anser jag var rent ut sagt korkad avslöjande bristande förståelse för parlamentarisk demokrati. Det Mona sa kan ha varit ett slags svar på liknande snack, och jag anser att Mona spelar sina kort väl här.

Det fins faktiskt skäl att säga att Reinfeldt satt sig i klistret genom att inte inse realiteter och benhårt gå ut med att aldrig samarbeta med SD. Mona behöver aldrig göra det och kan lite lojt säga sådant här, medan regeringen Reinfeldt måste regera och göra det konsulterande de övriga.

ג 'ון sa...

Det har gått troll i politikernas avstånd från knäppskallarna i SD.
Att SD i Riksdagen skulle stödja den ena eller andra sidan i olika omrösrningar innebär ju inte ett samarbete med SD, enbart att SD delar den ena eller andra sidans uppfattning i frågan.

Om de rödgröna eller alliansen innan man reser en motion resp. proposition först skulle börja fundera på hur SD skulle tänkas rösta i frågan för att avvända alla anklagelser om samarbete så skulle det innebära att de 20 SD-riksdagsmännen skulle styra hela församlingen.
/BR

Laertes sa...

"Att SD i Riksdagen skulle stödja den ena eller andra sidan i olika omrösrningar innebär ju inte ett samarbete med SD, enbart att SD delar den ena eller andra sidans uppfattning i frågan."

Kors i taket, jag håller med BR, fullständigt!

Johan Y sa...

Hon har väl inga principer. Hennes enda talang är demagogi men det är hon å andra sidan bra på.

Visst har hon ändrat sig, sansat sig skulle man kanske kunna säga. Det är självklart ohållbart att som hon sa först vägra bygga en majoritet på SD om de råkar tycka samma sak som en själv. Att hon nu försöker lyfta över principerna hon insett att hon själv inte kan följa på Reinfeldt är ointressant eftersom hennes ord inte betyder något. Värden och principer ligger bortanför henne, det hindrar henne ju från att formulera sig fritt.

Magnus A sa...

Jag håller med flera av er, men att det parlamentariska läget är okomplicerat om man inte samtalar med SD anser jag inte. Tidigare S-regeringar har haft stöd från en tämligen lojal vänster. SD är inte sådana mot någondera block.

Låt mig än en gång påpeka att Sahlins uttalande förmodligen kan ses som en iofs (självklart) oerhört kärv men ändå utsträckt hand till Reinfeldt om att hon är beredd att förhandla i frågor för att hantera SD.

Jag anser att Reinfeldt *bör* ta kontakt med S i exempelvis Afghanistanfrågan, som kommer upp snart och där S normala position är närmre alliansen än V och MP.

Att Reinfeldt på det sättet söker bygga majoriteter är såklart mer renhårig parlamentarism än den (iofs barnsliga) önskan som framförts om att S och MP lägger ned varsina röster för att uppfylla uttalandet att "inte ge SD inflytande". Det är en kliché alla partier gett och detta förslag är ju lekskoleaktigt.

Nästan alla ledarskribenter tycks underskatta problemet med nuvarande parlamentariska läge, hänvisande till att de flesta S-regeringar varit minoritetsregeringar (särskilt Wolodarskis ledare i DN fann jag häpnadsväckande infantil, men även beträffande att SD är fullfjädrade nazister... eh, jaha, är man "främlingsfientlig" och persona-non-grata om man kommenterar Wolodarski så... okej, jag tyckte inte så, utan tvärtom... är jag frikänd...).

Micke sa...

men även beträffande att SD är fullfjädrade nazister
---------------------------------------------
SD är ett parti vars bärande idegrund är identisk med nazismen.

Föreställningen om en arisk etniskt ren kultur och nation.

ג 'ון sa...

Nog dags att Micken slutar publicera sina vänsterparanoida, sinnessjuka, alster här. Eller vad säger du Erik?
/BR

Erik Svansbo sa...

Jag tar bort en del men släpper igenom en del. Kul med en blandning av åsikter!

Michael sa...

Lita inte på Mona Sahlin! Hon är en ond häxa! S vill bara hämnas på regeringen bara för att de förlorade valet. Varje gång hon hotar regeringen med ett motförslag, då räknar hon med Sverigedemokraternas stöd. Därmed ger hon partiet inflytande. Jag tycker att det är sorgligt.