19 sep. 2010

Rödgrön självgodhet stinker

Något som jag personligen tycker extremt illa om är vänstern sätt att se på sina politiska motståndare. Man ser sig själv som god, och motståndaren som ond.

Mona Sahlin menar på fullt allvar att Alliansen har försämrat sjukförsäkringen för att kunna sänka skatten för dom rika. Påståendet är skamlöst, som det mesta i socialdemokraternas kampanjtaktik. De är svenska mästare i dirty campaigning.

De flesta som använder facebook har sett vänner som har "brandat" sin facebookbild med uttrycket "För hela Sverige". Och här går vänsterns smutskastning igen. Jag som röstar på alliansen står tydligen inte för hela Sverige.

Min vän skrev igår på facebook att han har fått glädje av alliansens skattesänkningar, men att han ändå skulle rösta rödgrönt. Det var en solidarisk röst, enligt honom.

Är man rödgrön är man lite godare. Vi som röstar på alliansen är egoister som skor oss på andras bekostnad, enligt vänner på fejan.

Jag unnar alla som röstar rödgrönt att få ingå i vänsterns röda romantiska dröm. Men respektera att jag inte har samma åsikt, och sluta utmåla mig som en dålig människa.

Det är skamlöst och effektivt när Mona Sahlin ljuger om onda borgare. Men när vänner på fejan börjar agera på liknande sätt är det dags att säga ifrån. Det handlar om respekt.

19 kommentarer:

kjell rabnor sa...

Rätt talat!!!

Utlandssvensk sa...

"Något som jag personligen tycker extremt illa om är vänstern sätt att se på sina politiska motståndare. Man ser sig själv som god, och motståndaren som ond."

Jo visst är det så.

Men hur är det med Fp?
Finns det något annat parti som är så fullständigt extremt uppfyllt av sin egen förträfflighet?

Kommer du ihåg Bengt Westerberg? Han vägrade till och med att sitta i samma soffa som politikerna från Ny Demokrati. Finns det någon politiker i modern svensk historia som så tydligt har visat förakt för sina meningsmotståndare?

Erik Svansbo sa...

Jag tycker sossarna är det mest föraktfulla och självgoda partiet.

Utlandssvensk sa...

Integrationsminister Nyamko Sabuni uttalade sig i samband med den Schweiziska omröstningen om minareter::

”– Tack och lov har vi inte den typ av system som finns i Schweiz. Fundamentet för vår demokrati är mer robust.
Partierna och riksdagen fungerar som filter.
Folkomröstningar kan vara bra, men här har man använt det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.”

Här kommer några tillämpningar av Sabuni’s första lag:

Yttrandefrihet kan vara bra, om man inte använder den felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.

Korrekt information om brottslingars signalement kan vara bra, om man inte använder det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin.

Verkliga siffror för kostnaden av immigrationspolitiken kan vara bra, om man inte använder det felaktigt i ett populistiskt syfte. Det är farligt för demokratin

Öppen debatt kan vara bra, om man inte inte felaktigt inkluderar populistiskta partier . Det är farligt för demokratin.

Eller för att sammanfatta: Demokrati är farligt för demokratin……

Utlandssvensk sa...

Vilken tur!

DN har just nu en jättebild på Bengt Westerberg när han, lindrigt sagt uppfylld av svulstig självgodhet, lämnar soffan 1991.

Nordh sa...

Det är oerhört viktigt att rösta solidariskt, jag anser exempelvis att man ska vara solidariska med den afghanska civilbefolkningen, med dess kvinnor som nu kan få gå i skola.
Mitt solidariska val är därför oerhört enkelt.

Utlandssvensk sa...

"Jag tycker sossarna är det mest föraktfulla och självgoda partiet."

Kan du vänligen ge ett exempel på en framstående sosse som, enligt din uppfattning, har visat mer förakt för sina meningsmotståndare än vad Bengt W gjorde 1991?

ג 'ון sa...

Ja, Utlandssvensk. Marita Ulvskogs famösa uttalande att den borgerliga valsegern 2006 upplevdes som en statskupp passerar t.o.m. Bengt Vetbästerbergs enfaldiga markering 1991
/BR

Utlandssvensk sa...

BR,
Bra försök!

Låt oss då ta följande exempel:
Politiker S uttalar följande:
"Det känndes som en statskupp när Netanyahu vann valet"

Politiker Fp uttalar följande:
"Jag vägrar att sitta i samma soffa som Netanyahu"

Enligt min uppfattning är det glasklart att politiker Fp då visar störst förakt. Politiker S visar att han uppenbarligen ogillar Netanyahu och underkänner dessutom det demokratiska valet som har förklarat honom som segrare.

Politiker Fp visar däremot att han inte accepterar Netanyahu som fullvärdig människa.

Erik Svansbo sa...

Utlandssvensk, det var föraktfullt av Westerberg. Men jag upplever inte att Jan Björklund beter sig på det viset. I årets valrörelse är det den systematisk svartmålningen från vänstern som jag reagerar på.

Gabbe sa...

Men moderaterna är ju enligt egna ord ett individualistiskt parti. Och Reinfeldt har ju i runda slängar tjänat 40000 i jobbskatteavdrag + 150000 i minskad fastighetsskatt på sin egen politik. Dessa pengar kommer ju någonstans ifrån. Detta är egoistiskt.

Ni som röstar på alliansen är egoister som skor oss på andras bekostnad. Stå för det.

Bosse J sa...

Gabbe,
Jag röstade för verklig solidaritet med de som inte presterar som en 25 års civilingenjör - inte för att tvinga in människor i passivitet och hopplöshet. Jag röstade mot att förvägra den som en halkat ur arbetslivet att få komma tillbaka, få en chans igen. De rödgröna står för en passivitets- och bidragslinje som är det verkliga uttrycket för förakt för de svaga.

Lyssna inte på vad lögnarnas mästare och spinndoktorer säger - se vilken effekt deras politik har haft och som de till varje pris vill tillbaka till.

Jag röstar moderat för de svagas skull, för att de ska få en chans.

väder sa...

För oss som ligger åt vänster har det här valet varit på liv eller död. Med den politik som har förts mot sjuka, arbetslösa etc är det svårt att se alliansen som något annat än ond.

Det handlar inte om självgodhet, det handlar om självbevarelsedrift.

ג 'ון sa...

Erratum: 5.7% skall det vara.
/BR

ג 'ון sa...

Tja Utlandssvensk nog tycker jag att ett inlindat förakt för hur maktskiften går till i demokratier är värre än en motvilja mot en specifik person.
Men strunt samma. Ulvskogs parti förlorade detta val och Westerberg är avsågad från politiken.
Det är nog också så att såväl M som S som båda förlorat väljare till SD kommer att kasta lystna blickar på de 5.9 % som röstat SD, vid nästa val 2014.
Vad nu det kan komma att innebära.
/BR
/BR

Kim sa...

Håller med dig Svansbo. T ex Sahlins avslutande tal till nationen var en enda lång orgie i svartmålning av alliansen kombinerat med fluffiga floskler om sin egen godhet och solidaritet. Inte ett ord om vad och hur hon själv skulle göra. Jag hade skämts för att vara svensk om jag hade fått henne till statsminister.

Jocke sa...

Nu gjorde ju Ohly en Westerbergare och vägrade att sitta ens i samma rum som Jimmie Åkesson. Vänstern förnekar sig inte. Ja, jag räknar Bengt Westerberg som vänster också. Vad han gjorde i Folkpartiet förstår jag inte.

Ateisten sa...

Helt seriöst, har du fortfarande inte räknat ut hur systemet funkar? Det är klart att alliansen försämrar a kassa, sjukkassa mm mm för att dom rika ska få mer. Det är inte skamlöst, det är en helt korrekt tolkning av hur verkligheten ser ut. I paret Reinfeldts värld är det normalt att få 100 000 kr i skattesänkningar som betalas av dom som får sänka sin a kassa från 80 till 65 procent. Deras pratjobb som dom utför är så pass viktiga.

Johan Y sa...

Det är ironiskt när de hävdar att SD har ett vi mot dem tänkande. Har vänstern redan glömt klasskamp?

Hela vänsterns idéer bygger ju på kampideologi. Det blev som tydligast för mig när en bekant med kraftiga vänsteråsikter frågade mig hur min kampideologi såg ut? Han undrade var jag drog skiljelinjen för kampen. Jag stod för en gångs skull svarslös. Jag kämpar möjligtvis för något, bättre ekonomi, tryggare samhälle, att vi kan ta hand om de svaga men det har aldrig slagit mig att jag borde kämpa mot någon.

Jag har aldrig ens hört något på högersidan säga att de kämpar mot någon. Jag tror vänstern har svårt att förstå det. De tror att det måste finnas en kamp mellan grupper. Det är därför de fantiserar om att män vill kvinnor illa eller att direktörer vill arbetare illa. De själva vill ju någon illa och kan inte föreställa sig något annat.

Den enda kamp jag för är pedagogisk.