15 sep. 2010

Ohly ljuger om Berlinmuren

Uppdrag Granskning uppmärksammar idag att Lars Ohly ägnar sig åt historieförfalskning. Peter Wolodarski skrev i en text i DN att Ohly var ledsen när Berlinmuren föll. Men Lars Ohly driver nu en kampanj för att utmåla Wolodarski som lögnare.

Men Lars Ohly gör misstaget att ljuga om saker som går att kontrollera. I Uppdrag Granskning säger Lars Ohly klart och tydligt att han var ledsen när muren föll.



Appropå det här med lögner: Lars Ohly säger i intervjun att han fick sms från sin kompis när muren föll 1989. GSM släpptes 1991. (via @eckermalm)

Lars Ohly sätter själv fokus på sin bakgrund som kommunist. I klippet redovisas när han får frågan om han är kommunist. Hans svar är då att "nej, jag tänker inte använda det begreppet mer". Han förklarar också sin syn på kommunism: "För mig är det, och kommer alltid att vara, människor som har kämpat för befrielse".

Lars Ohly har inte tagit avstånd från kommunismen, och hans parti förespråkar avskaffande av kapitalism och äganderätt. Dessutom ljuger han.

Denna person vill Mona Sahlin släppa in i Rosenbad.

2 kommentarer:

John Liungman sa...

Hmm, lyssnade du verkigen till vad Ohly sa, när det efter tio minuter av pukor och fanfarer äntligen skulle avlöjas? Han sa att han var ledsen när muren föll för att det gjorde vänstern förvirrad och besviken på att öststaterna blivit så korrupta. För mig var det ett fullkomligt rimligt och förståeligt uttalande.

I inslaget gjorde den välkände reportern allt för att få det att framstå som att vi skulle få höra Ohly försvara kommunismen. Jag väntade mig helt ärligt en verklig pinsamhet från honom. Men den kom inte. Kan för mitt liv inte se varför Uppdrag Granskning körde den här grejen - det fanns ju ingen nyhet.

ג 'ון sa...

" Han sa att han var ledsen när muren föll för att det gjorde vänstern förvirrad och besviken på att öststaterna blivit så korrupta."
Men innan muren föll så var uppenbarligen tingens ordning i Östvärlden helt OK för Ohly och vänstern.
Jag drar slutsatsen att John Ljungman delar den åsikten.
/BR