20 juli 2010

Wilders och etablissemangskulturen

Via min vän Mårten hamnade jag på sajten muslimsdebate.com där holländske politikern Geert Wilders skriver om varför han är anti-islam.
There are people who say that I hate Muslims. I do not hate Muslims. It saddens me how Islam has robbed them of their dignity.What Islam does to Muslims is visible in the way they treat their daughters. On March 11, 2002, fifteen Saudi schoolgirls died as they attempted to flee from their school in the holy city of Mecca. A fire had set the building ablaze. The girls ran to the school gates but these were locked. The keys were in the possession of a male guard, who refused to open the gates because the girls were not wearing the correct Islamic dress imposed on women by Saudi law: face veils and overgarments.

The “indecently” dressed girls frantically tried to save their young lives. The Saudi police beat them back into the burning building. Officers of the Mutaween, the “Commission for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice,” as the Police are known in Saudi Arabia, also beat passers-by and firemen who tried to help the girls. “It is sinful to approach them,” the policemen warned bystanders. It is not only sinful, it is also a criminal offence.

Girls are not valued highly in Islam; the Koran says that the birth of a daughter makes a father’s “face darken and he is filled with gloom” (sura 43:15). Nevertheless, the incident at the Mecca school drew angry reactions. Islam is inhumane; but Muslims are humans, hence capable of Love – that powerful force which Muhammad despised.

Jag har aldrig läst något av Geert Wilders innan den här texten. Det jag vet om honom är vad jag lärt från svensk media. Kort och gott känner jag Wilders som en farlig extremist, och troligtvis rasist.

Den svenska kulturen som finns kring kontroversiella frågor är djupt osmaklig.

När jag började debattera var debatten kring sexköpslagen närmast auktoritär. Den som ifrågasatte sexköpslagen riskerade att utmålas som torsk, och som "torsk" löpte man stor risk att bli utesluten från samhällets finrum. Då tog ingen i frågan men genom bloggares insatser har den auktoritära diskursen mjukats upp. Idag är frågan redo att diskuteras hos vanliga politiker utan allvarlig stigmatisering.

Diskursen kring islam är idag auktoritär. Den som kritiserar islam riskerar att bli utmålad som rasist.

Jag känner för Wilders som jag känner för Robert Spencer egentligen vem som helst. Om en person baserar sina resonemang på liberala principer tycker jag det är fel att den personen stängs ute från debatt. Därför länkar jag idag Geert Wilders text.

2 kommentarer:

Silverriksdalers sa...

Jag vill bara uttrycka min tacksamhet över att du länkar till Gert Wilders text, trots att du är folkpartist. Själv stödjer jag SD och är väldigt van att se en osaklig demonisering av sverigedemokraterna från folk som stödjer någon av de sju riksdagspartierna. Ibland känns det som att nästa absurda anklagelse mot SD är att vi i hemlighet offrar barnhjärtan till den aztekiska solguden Huitzilopochtlis ära för att sedan ha ett grillparty på kadavren samtidigt som vi sjunger nazistiska kampsånger...

I vissa bloggar och tidningar finns tråkigt nog ett genuint hat mot allt som avviker det minsta lilla från deras egna världsbild. I en demokrati är inte olika åsikter ett problem utan tvärtom en stor tillgång. Om alla är överens kan vi avskaffa demokratin och överlåta makten till en kraftfull superdator som programmeras att styra Sverige enligt den enhälliga folkviljan. Genom att debattera och få slipa sin argument utvecklas tankarna vilket alla tjänar på. Dessutom kan läget ändras och det som var rätt 1990 kan vara helt fel tjugo år senare och vice versa. Som sagt, tack för att du som folkpartist i praktisk handling visar respekt för andra människors åsikter även om du kanske inte delar dem. Fortsätt på den inslagna vägen.

Erik Svansbo sa...

Silver: Tack för din kommentar. Jag hatar den aspekten av Sverige att vissa grupper ska frysas ut och vissa frågor ska tystas ned.

Jag kommer fortsätta! :-)