21 juli 2010

Wafa Sultan om islam

Via min läsare Catarina har jag hittat en 30 minuters intervju med Wafa Sultan (se wikipedia). Sultan kommer från Syrien och är uppfostrad som muslim. Likt Ayaan Hirsi Ali har hon ändrat uppfattning om islam, och ägnar sig nu åt att kämpa mot islam.

Hon kallades som vittne till rättegången mot Geert Wilders och om detta intervjuas hon i videon nedan.

sitestat

Sultan berättar i videon som Wilders och andra kritiker av islam att hon gör skillnad mellan muslimer och islam. Hennes mamma är t ex muslim.

Sultan berättar också att när hon växte upp var det aldrig någon som pratade om olika former om islam som islamism, wahabism eller annat. Man pratade om islam.

Videon är lång men det är väl värt 30 minuter.

Videon finns också på youtube i olika delar - ett, två och tre.

PS: Tipsar också om denna video där Wafa Sultan debatterar med en religiös man på Al-Jazeera

6 kommentarer:

Catarina sa...

Kul att du gillade intervjun, själv så anser jag att den är upplysande för västerlänningar som hela tiden ska ta ställning FÖR islam utan att förstå vad de försvarar.

Tror du, som politiker, att det är rimligt att vi inom en överskådlig tid kan diskutera islam i Sverige utan att man får rasiststämpeln på sig?

Erik Svansbo sa...

Catarina, det tror jag absolut. Idag händer saker snabbt.

Ta som exempel sexköpslagen, den frågan var absolut tabu för några år sedan. Idag har isen brutits och skaran av kritiker ökar. Stigmatiseringen är borta.

Jag tror vi kan komma dit också kring islam. Det finns en oerhörd kraft i berättelser som Wafa Sultans och idag sprids information oerhört snabbt.

sven hansson sa...

Läs bibeln så får du lära dig att judendomen och kristendomens skrift inte är så snäll den heller.
I början på 1900talet så tyckte dom bibelkristna att fiolen var djävulens instrument
och fiolerna skulle brännas.
Att man nu tycker att kristendomen är bra och snäll beror på att de kristna i västvärlden är vare de sig vill eller inte är påverkade av den västerlänska upplysningen

Catarina sa...

Sven, skillnaden är att vi inte läser och lever bokstavstroget efter bibeln. Vi är upplysta och kan ta till oss de goda kulturella värdena men hur många lever eftr bibelns ord idag?

Hur många lever efter Koranens ord? Sharialagar, hur många vill leva i länder med det som enda lagstiftning?

Martin sa...

Jag tänkte skriva en kommentar. Men sedan slog det mig att de som kommenterar här och självaste blogginnehavaren är genuint obildade när det kommer till islam och att de har mer än lovligt naiva föreställningar om religiös tro.

Jag rekommenderar att ni gör något av följande,

1. Läs en kurs i religionsvetenskap. Köp kurslitteraturen och läs noga, flera gånger, och gör understrykningar på viktiga ställen.

2. Hoppa över högerpopulistiska hemsidor som källa till kunskap om islam.

3. Prata med muslimer. Jag lovar, de är inte farliga.

4. Lyssna på radioprogram t.ex. teologiska rummet. Där finns en hel del att hämta. Dock inte mycket alarmistiska hittepågrejer.

Lycka till!

Jan sa...

Tyvär ni eurpeerna kan inte rigtid islam.Jag har födds o, levt mesta delen av mit liv i syrien o, läst koraanen .De översätte den som passar dem.men snälla läsa koraan på ursprungligt språk sen skulle ni förstår vad är det islam.