20 juli 2010

Pat Condell – ateist och religionskritiker

Pat Condell är en engelsk komiker och ateist. Han har dissat religion under en lång tid och har på sista tiden blivit känd för att kritisera islam. Jag fick tips om honom idag efter mitt inlägg om Geert Wilders.

Hans första video som skapade debatt var en monolog kallad The trouble with islam. Condells linje utgår från islam som den tolkas i de flesta länder där den är statsreligion, och han kritiserar detta.

Efter detta fick Condell kritik för att vara rasist. Han mötte detta med denna video - Am I a racist?



Jag tycker den här videon är den mest intressant, just för att den är en ögonöppnare. Idag anses det absurt nog som "hate speech" och rasism att kritisera religion.

Condell har mängder med videor, kolla in hans youtubekanal, hans hemsida eller wikipedia.

8 kommentarer:

Gabriel sa...

Hade samma tal funkat om det gällde sionism?

Erik Svansbo sa...

Sionism är inte en religion. Menar du judendom?

lasse sa...

Förmodligen menar Gabriel judendomen men frågan om förtryckande klädkoder kan knappast bli aktuell med den religionen. Åtminstone har jag aldrig någon judinna med heltäckande klädsel men kanske Gabriel har.
Jag tror i alla fall inte att manliga judar kontrollerar sina kvinnor lika hårt som många muslimska män gör med sina kvinnor.

Catarina sa...

Har tidigare tipsat dig om Wafa Sultan som kallades in för att vittna i Wilders rättegång. Hon är från Syrien, lever i exil i USA och talar om vad som står i Koranen och hur det är att vara muslim. Det är dessa människor vi måste lyssna på när islam knackar på dörren och kräver otillåtna slaktmetoder, könssegregering mm.

Hennes anförande finns på Google video i tre delar, Googla "Wafa sultan wilders" men på en SD-politikers blogg finns den i sin helhet (10 minuter)
http://thoralfalfsson.webblogg.se/2010/july/fangelseanstalter-wickbom.html

Catarina sa...

Förlåt, det blev fel, på Google video finns 3x10 minuter, på Thoralfs blogg ligger hela 30 minuter uppe i sin helhet.

Erik Svansbo sa...

lasse: De här haredi-judarna som finns i Jerusalem verkar ju iofs inte vara helt friska. Dom har rätt stora restriktioner för kvinnor vad jag vet.

Men "vanliga" judar är förstås en helt annan femma.

Gabriel sa...

Nja, jag menade faktiskt sionismen. Kanske på fel grunder, vad vet jag? Men jag fick uppfattningen om att han inte talade om Islam i sig, utan om en viss sorts muslimer som dykt upp i svallvågorna av 9/11, den realpolitiska muslimen i Europa. Innan detta så talade knappt någon om muslimer och hotet från islam osv. förutom i "nationalistiska" kretsar. Den lite vaga kopplingen jag drog till sionismen var att det tycks finnas den sionism som motiveras eller stödjer sig på judaismen/judendomen (begreppet i sig kan leda till förvirring av typen: "Vad talar vi om? Enbart religion, kultur eller etnicitet?").
Fast jag inser att samma typ av kritik utifrån sionismen är rätt väletablerad. Så egentligen var det en förhastad kommentar, och kanske lite gnällsjuka...

Erik Svansbo sa...

Ok Gabriel! Lätt att bli grälsjuk på bloggar, det vet jag själv hur det är! :-)