16 juli 2010

Islamofobi en problematisk term

Anna Ekström har skrivit ett blogginlägg om termen islamofobi, men får mothugg i kommentarerna av Thomas Nydahl:
På vilket sätt skulle din förra användning av begreppet "islamofobi" skilja sig från den du gör här? Det är bara du själv som kan tyda definitionen, omvärlden lär inte bry sig om att du lägger något nytt i den.

Det är begreppet i sig som är förkastligt och kontraproduktivt. Om du använder begreppet spelar du på samma planhalva som alla godhetsprofeterna och vänsterapologeterna. Du blir rentav en spelare i deras lag. Jag kan inte se vad det skulle tjäna till.

Är det inte problematiken i sig - islamismen med allt av det innebär av sociala förändringar, förtryck och i slutänden våld och terror - vi borde diskutera. Jag tänker fortsätta göra det och insistera på att begreppet islamofobi är en skymf.

Axess har utgått från att begreppet islamofobi är etablerat i debatten och ska användas på samma sätt som antisemitism. Men frågan är om det är korrekt.

Jag tycker man borde prata om fördomar mot muslimer istället för att använda begreppet "islamofobi". Det är inget fel att vara rädd eller kritisk mot religion - det är snarare ett karaktärsdrag.

Fördomar mot religiösa ska därmed bekämpas å det starkaste.

19 kommentarer:

Gunnar sa...

Hon får bra mothugg i kommentarerna. Förhoppningsvis tar hon åt sig kritiken.

Ässet sa...

Men varför är det korrekt att använda begreppet antisemitism men inte islamofobi?

Ulmerkotten sa...

Skillnaderna mellam religion och politisk tro flyter allt mer ihop. Vad är det för skillnad mellan att vara kommunist eller islamist rent principiellt? Kommunism är en tro på ett samhälle som fungerar på vissa grundvalar, och det är islam åxå. Något äldre kanske men desto mindre nutids och verklighetsanknyten.

Men nu är islamism rent verkighets och nutidsfrånvänd, vilket det finns hur många exempel och bevis på som helst. Men bara för att det kallas religion ska man acceptera alla dumheter som någon knäppgök lade grunden för, för sådär 1400 år sedan.

Någon jäkla måtta på dumheterna får det vara, det är ingen skillnad på att tro på en politisk sak eller en religion.

Lovise Bratt sa...

Först Sabuni - Sveriges Hirsi Ali sedan din Philip Wendahl kallad Sveriges Pim Fortuyn och nu du?

http://www.ungamuslimer.se/index.php?option=com_content&view=article&id=263:meddelande-gaellande-abdullah-hakim-quick-&catid=1:latest-news&Itemid=53

http://www.qx.se/samhalle/debatt/13130/islamkritik-ar-inte-rasism

http://www.philip.nu/philip-i-media/

JohannaV sa...

Jag tror att det är sunt med lite fördomar mot religiösa. Vare sig det är religiösa religiösa eller religiösa ateister.

Om vi hela tiden ska ägna oss åt att fördöma andras "fördomar" (och de andra fördömer naturligtvis våra egna "å det skarpaste") kan vi inte längre föra en vettig diskussion.

Och naturligtvis ska inte heller religiösa kunna skapa sig en frizon från att bli "kränkta".

Erik Svansbo sa...

Ässet: Antisemitism riktar sig mot folkgruppen judar. Islamofobi borde enligt ordets språkliga tolkning betyda rädsla för religionen islam.

Som jag uppfattar ordet idag används det väldigt brett, och framför allt till att utmåla kritiker av religionen islam som rasister.

Ordet kan också användas för att beteckna fördomar mot muslimer. Men det är inte den huvudsakliga användningen, enligt mig.

Islamofobi i betydelsen rädsla för islam borde inte vara något att skämmas för. Som jag skrivit tidigare, att vara misstänksam mot religioner är väldigt sunt.

Vill man bekämpa fördomar mot muslimer tycker jag inte islamofobi är ett bra ord - då är det bättre att vara tydlig och säga just bekämpande av fördomar mot muslimer.

Helena von Schantz sa...

Bra inlägg, Erik. Det är en jäkla skillnad på antisemitism och islamofobi. Rädslan för fundamentalistisk islam är sund och befogad. Ändelsen fobi använder vi för en irrationell rädsla. Med det sagt är det förstås så att det finns generaliseringar och fördomar mot muslimer, men sätter vi namn på dem måste vi också sätta namn på muslimers generaliseringar och fördomar mot västerlänningar. De är nämligen minst lika starka.

Ässet sa...

Så, vari består skillnaden på "antisemitism" och "islamofobi"? Varför är det ena uttrycket oproblematiskt och det andra inte? Och ska vi sätta namn på muslimers generaliseringar och fördomar på judars fördomar och generaliseringar.

Ässet sa...

Och ska vi sätta namn på muslimers generalieringar och fördomar ska vi givetvis sätta namn på judars fördomar och generaliseringar.

Ässet sa...

Har nu läst Svansbos inlägg och han har en poäng, dock, i så fall är ju ordet antisemitism problematiskt eftersom det inte täcker rädsla för judendomen, vilket ju enligt Svansbo själv är en sund reaktion. Så vad ska vi kalla den sunda reaktionen mot judisk religion? Antisionism?

Erik Svansbo sa...

Ässet: Antisemitism betecknar fördomar mot det judiska folket. Det är ett tydligt begrepp i motsats till islamofobi som är så mycket mer diffust.

Islamofobi betyder inte fördomar mot muslimer utan fördomar och även kritik mot islam. Det finns inget ord som betecknar fördomar mot muslimer.

Sionism är den politiska uppfattningen att judarna har rätt till ett eget land och har egentligen inget med judendom som religion att göra.

Det finns inget eget ord för kritik mot judendom, du kan förslagsvis använda ordet religionskritik.

Martin sa...

Snälla Svansbo, kan du inte förklara vad du menar med att dagens islam är på samma stadium som den medeltida (eller pre-upplysning) kristendomen. Menar du att religioner utvecklas i stadier? Det låter vulgärmarxistiskt. Vilka teologiska likheter ser du? Några rituella? Vilket stadium i kristendomens utveckling kan vi jämföra det medeltida Islam med? Var skulle du t.ex. placera in mutaziliterna?

Tacksam för svar.

EL sa...

10. Asset

"...ordet antisemitism problematiskt eftersom det inte täcker rädsla för judendomen,"
"fobi" ar grekiska och betyder rädsla (som man inte kan kontrollera)

Erik Svansbo sa...

Martin, jag menar att islam är på samma nivå som kristendomen var innan upplysningen eftersom islam förkastar uppdelningen mellan stat och religion. Det är väl den viktigaste liknelsen. Utöver det finns det massor med saker som jag tycker är problematiska, t ex kvinnans ställning och synen på homosexuella.

Erik Svansbo sa...

Martin, när kristendomen var statsreligion fanns det demokrati. I de länder där islam är statsreligion finns inte demokrati.

Martin sa...

Men Svansbo, varför blandar du in demokratin? Du sa ju att islam var på samma stadie som den medeltida kristendomen eftersom den inte gjorde skillnad på stat och religion. I sverige gjorde vi inte heller det förrän 2000. Vad har demokratin med det att göra? Den svenska statskyrkan var ju uppenbarligen förenlig med både monarki och demokrati.

Och låt mig än en gång påminna om lateranfördraget. Det slöts mellan en fascistisk stat och ledaren för den katolska kyrka. Ingen demokrati och passar dåligt in i ditt religionshistoriska schema.

Och sedan kan jag inte låta bli att undra vad du egentligen vet om islam och muslimers inställning till åtskillnaden mellan stat och religion. Liksom jag ifrågasätter dina kunskaper om muslimers religiöst motiverade syn på kvinnor och homosexuella. Jag menar inte att du kan hitta många muslimer som har en åsikt som varken du eller jag skulle uppskatta. Men det gäller väl i allra högsta grad även den samtida kristendomen? D känner väl till att det finns en hel del skapligt inskränkta pastorer även här i Sverige som inte trivs så där väldigt bra med HBT och avslappnad inställning till sex?

Erik Svansbo sa...

Martin, även om vi hade en statskyrka tidigare så hade vi demokrati med rättssamhälle, yttrandefrihet med mera.

Om du jämför med länder där islam är statsreligion finns inte demokrati. Ingen yttrandefrihet. Ingen rättssäkerhet.

Det är vad jag menar med att islam är på samma stadium som kristendomen var förr i tiden, innan upplysningen när kyrkan moderniserades.

Martin sa...

Men Svansbo, jag fattar inte hur du tänker. Du vräker ur dig naiva floskler om islam och kristendom som inte stämmer. Sverige fick lika och allmän rösträtt 1919. Det var väl ändå en stund efter din kära uppöysning? Och den allvarligare frågan är givetvis om du verkligen tror att det saknas demokratiska rättigheter i muslimska länder på grund av islam. Menar du att det finns ett kausalt samband mellan islam och diktatur?

Och återigen, din periodisering, som ju var frågan jag ville ta upp, fungerar dåligt om vi tar lateranfördraget i beakning. Något du väljer att inte kommentera. Jag tror tyvärr att dina teologiska och sociologiska kunskaper är så pass bristande att du hamnar i en ganska naiv historiefilosofi där upplysningen är skillnaden på det moraliskt och politiskt högstående Väst och det moraliskt och politiskt efterblina Öst (jag säger inte att det är så du tycker, men det kan verkligen tolkas så).

Upplysningen har verkligen inte lämnat något entydigt eller oproblematiskt arv efter sig. Och islam och islamism är naturligtvis inte heller oproblematiskt. Men om du verkligen vill gå till botten med dessa frågor så får du nog söka dig till andra kunskapskällor är de som talar på Sverigedemokraternas tillställningar osv.

Erik Svansbo sa...

Martin, hittills har inte islam som majoritetsreligion kombinerats med demokrati. Visst finns det andra orsaker till att det är diktatur i arabvärlden, men jag tror att religionen kan spela en roll.

Angående Lateranfördraget, jag menar inte att kristendomen är ett vitt får och islam ett svart får. Jag är kritisk till all religion. Men idag kan jag se att kristendomen accepterar sin roll som en tillbakadragen kraft i samhället. Mot detta står islam där en stark strömning inom religionen inte vill se uppdelning mellan religion och stat.

Jag står för att jag tycker mänskliga rättigheter och liberalism är mer moraliskt och politiskt högstående än diktatur och terror.

Min roll i religionsdebatten är inte egentligen att "gå till botten" med frågorna. Jag vill verka som en dörröppnare för att alla religioner ska kunna kritiseras på lika villkor. Jag är emot att religionskritik ska brännmärkas som rasism. Därför skriver jag om Robert Spencer, Hirsi Ali och andra kritiker av islam.