10 juli 2010

Almedalsveckan 2010

Nu är årets Almedalsvecka slut. Vi i folkpartikollektivet (7 folkisar + en oberoende) vid Österport varvar ned i vår villa. I morgon åker vi på en båt mot fastlandet.


Anna, Mårten, Niklas och Mathias

Något som har varit mycket bra under veckan är Politometern och Almegas Bloggplats H12. Det har varit en naturlig mötesplats för oss bloggare under veckan. Perfekt att kunna dra sig tillbaka till H12, ta en kaffe och blogga om det som händer i Almedalen.

Förutom att vara en plats med skrivmöjligheter har det varit en mötesplats där jag träffat många trevliga bloggare. Några exempel är Per Altenberg, Sebastian Hallén, Hanna Wagenius och faktiskt också Ali Esbati.

(Esbati var mycket trevlig, men jag känner ändå en överhängade risk att jag efter den kommunistiska revolutionen skulle bli uppställd mot väggen och Esbati gärna skulle hålla i bössan.)


Menyn från kultrestaurangen Brinken.

Bloggplats H12 har varit en central mötesplats under veckan. Dags dock för lite kritik - det trådlösa nätet fungerade dåligt. Mottagningen i källardelen av politometern var dålig och stundom var den dålig överallt. Trådlöst nät måste vara trovärdigt, annars får vi bloggare förlita oss på 3G. Bättring Almega och Politometern!


Dror feiler och jag. Vi pratade inte politik.

Speaking of 3G. Jag har använt operatören 3 (tre:s) nät under veckan. Under talen har det varit omöjligt att komma ut på nätet och stundtals även under andra delar av veckan. Telia blev utnämnt till kallast, men Tre förtjänar också en slev kritik. Oerhört otaktiskt att inte säkra extra kapacitet när sveriges samlade lobbyister, opinionsbildare och politiker vill kunna använda deras nät.

Något annat som har hänt är att de flesta arrangemang har krävt föranmälan. Jag har kört ganska spontant vilket har lett till att vi flera kvällar har stått på Donners plats efter partiledartalen som vilsna får och inte vetat vart vi ska. Tidigare har det varit OK, men detta år har det krävts en frenetisk insats av nätverkande för att utverka platser på arrangemang. Nästa år krävs bättre planering.


SSU tar fajten mot den globala ekonomin

Almedalen har blivit så stort att årets programtidning har nästan blivit oläsbart. I år har jag gått på de arrangemang som jag har fått tips av via facebook eller folk jag har träffat. Känns lite synd, jag hade gärna gått ned till silon vid hamnen och lyssnat på vänstern.

Något som jag rekommenderar är mufarnas filmer från veckan. De har gjort om alla partier och de håller en hög nivå förutom det om vänstern. Det började bra men ballade ur mot slutet. Hursomhelst - se dem på Mufs kanal.

Almedalen är ett underbart arrangemang - ser redan nu fram emot nästa år!

Inga kommentarer: