8 maj 2010

Recension Axess magasin nr 3 2010

Nu är jag framme i Stockholm och färdig med en första genomläsning av Axess Magasin. Det iögonfallande med tidningen är temat: impopulär populism. I detta tema märks intervju med Ayaan Hirsi Ali samt en text av Lars Vilks redan på omslaget.

Ledartexten av Johan Lundberg är brännhet: När provokationer faktiskt provocerar. Texten berör både Hirsi Ali och framför allt Lars Vilks och hans rondellhund. Konstvärldens avståndstagande mot Vilks provokativa konst drar ned byxorna på den fisförnäma konstvärlden som i sin självbild alltid försvarar provokationen.

På sidan 13 skriver Aron Lund en betraktelse över fezens uppgång och fall. Intressant och kärleksfullt.

Thomas Nydal skriver under vinjetten Frizon en intressant text om immigrationens England. Mycket läsvärt och en lätt dystopisk betraktelse över framtiden för England och islam. Hade gärna sett att Nydahl utvecklade sina tankar ytterligare.

Heléne Lööw har en intressant betraktelse om rasismen i Sverige som berör bland annat Sakine Madons text om muslimerna som förföljs i Södertälje. Axess hänger med i den digitala debatt som förs.

Per Svensson följer sedan med en lång och personlig betraktelse om sverigedemokraterna och journalisternas förhållande till dem. Mycket läsvärt.

Sedan dyker jag rätt på den hetaste intervjun - den med Ayaan Hirsi Ali. Hon intervjuas av Johan Lundberg. En härlig intervju där både Lundberg och Hirsi Ali tar ut svängarna.

Det som gör Hirsi Ali så kontroversiell är att hon, såvitt jag förstår, inte gör skillnad mellan islam och islamism. Den ståndpunkten kan man attackera, den är kontroversiell men den måste ändå anses vara legitim.

Såvitt jag kan se går inte Hirsi Ali över gränsen i denna intervju. Men hon sätter fingret på ett viktigt fenomen - vår oerhörda rädsla att kritisera islam.

Lars Vilks får inleda Kulturdelen med en text "Så drabbade fatwan mig". En intressant text som pryds med tre bilder: Muhammed som rondellhund, en judesugga och Jesus som elefant.

Axess står upp för tryckfriheten genom att publicera Vilks och hans bilder. Oerhört glädjande.

Tidningen avslutas med en text om Iran och bomben av Jackie Jakubowski. Oerhört intressant. Och allra sist en kul text av Johan Hakelius.

Detta var alltså en första genomläsning. Mycket godis finns kvar - man fick nycket för sina 75 kr. Axess imponerar!

För att Neo ska nå framgång bör man försöka frigöra sig från Axess format. Här tror jag man vinner på att mer röra sig mot "lättsam" läsning som ändå är politisk. Som djuplodande kulturtidskrift ligger man efter Axess, som trots sin tunga kultursideprägel känns modern och uppdaterad.

16 kommentarer:

Utlandssvensk sa...

"Det som gör Hirsi Ali så kontroversiell är att hon, såvitt jag förstår, inte gör skillnad mellan islam och islamism. Den ståndpunkten kan man attackera, den är kontroversiell men den måste ändå anses vara legitim."

Det var positivt! Jag delar helt Hirsi Alis uppfattning i denna fråga. Några följdfrågor:

1. Jag förmodar att du INTE håller med mig och Hirsi Ali. Vad baserar du din uppfattning på? Utveckla gärna.
2. Om det, enligt dig, är legitimt att jämföra islamism med nazism OCH det är legitimt att inte göra skillnad mellan islam och islamism, bör du rimligen även anse att det är legitimt att jämföra íslam med nazism. Eller?
3. Fp har varit mer drivande än något annat parti i Sverige vad gäller att genomföra massimmigration av bland annat muslimer. Har ledningen för Fp någonsin bemödat sig med att verkligen förstå vad islam innebär och vilka de troliga effekterna av stora grupper av muslimer i Sverige är?

Arthur sa...

Det finns mycket mer av värde att läsa än det finns tid att läsa på. En publikation som Access eller NEO måste helt enkelt göra skäl för den tiden genom sina insikter, sin analys och förmåga att se den springande punkten i dagens rikliga informationsflöde. Vi betalar för att höra en röst som är kunnigare än oss själva och ta del av ett resonemang som är precisare än vårt eget.

Den som står och väljer mellan att bläddra upp låt säga NEO, National Review, The Weekly Standard eller American Interest väljer knappast en tidning vars intellektuella kapacitet misslyckats med att se skillnad på Berlinmuren och separationsbarriären.

Varför spilla tid på en gymnasial analys som är katastrofalt mycket torftigare än vad vi med lätthet kan prestera själva?

Erik Svansbo sa...

Utlandssvensk: 1. Jag vet faktiskt inte var gränsen mellan islam och islamism går. Min åsikt är att det är en legitim debatt och att den måste få föras utan att stämplas som rasism.
2. Att smäda och kritisera religioner måste vara tillåtet. Att islam fått en särställning på det sättet är inte rätt. Så om du vill påstå att islam är nazism står det dig fritt.
3. Jag vet inte hur fps ledning har resonerat.

Arthur: Bra poäng om säkerhetsbarriären. Det var en skamfläck för Neo.

Utlandssvensk sa...

Erik,

Tack för klara svar. De lovar gott för en fortsatt produktiv debatt.

JohannaV sa...

Jag har slutat att läsa NEO sen ngt år tillbaka. Ytligt och predikande.
Axess däremot är av en helt annan kaliber. Den har åtminstone fått mig att vidga mina vyer och lära mig nya saker. Det finns som sagt var en humanism mellan raderna i Axess som jag inte finner hos NEO.

EL sa...

Utlandssvensk

Den nazistiska antisemitismen har tagits över av muslimska media. Är det därför du vill jämföra islam med nazism?

Pontus sa...

Jag har sedan länge varit en trogen läsare av båda magasinen, men jag måste erkänna att glädjen av ett nytt nummer av Axess är betydligt större än ett av Neo. Jag håller med om att Neo känns ytligt och har mer fokus på grafisk formgivning än själva analysen. Man har ju egentligen bara bloggare som skriver artiklar och jag tror att de flesta passar bättre i bloggformatet, då de kan utnyttja den kortfattade snärtigheten som karaktäriserar bloggandet. Hur som helst når deras kåserier inte upp till Hakelius nivå.

Axess är verkligen rakt igenom kvalité och täcker in nästan alla områden av intresse för mig. Medan Neo mest fokuserar på nyheter och framtiden har Axess ett ovärdeligt historiskt och bredare humanistiskt perspektiv.

Jag funderar faktiskt på att säga upp min Neo-prenumeration. Säkerhetsbarriären var sannerligen ett bottennapp, men gulligullintervjun med Wetterstrand var inget vidare den heller.

Magnus A sa...

Eller jag VET (nästan) att den är läsvärd nu! :)

Magnus A sa...

JohannaV. NEO fick ny redaktör nu, och har en del bra nya medarbetare. Jag tror att den kan vara läsvärd. Men kräver du att SD ska hyllas blir du besviken.

JohannaV sa...

Ok, Magnus A, jag ska ta mig en titt eller läsning igen.

PS. Jag kan inte se att jag i mina inlägg hittills gett det intryck att jag kräver att sd ska hyllas. Du får gärna göra mig uppmärksam på sådan låg debattnivå från min sida om det skulle förekomma.

Jag tror inte att jag överhuvud taget diskuterat ämnet "sd i media" - så vitt du inte menar ett enstaka inlägg på Axess blogg där jag menade att sd borde få samma utrymme i SVTs partiledardebatter som övriga partier. Kanske det var det inlägget som du tolkade som att sd borde hyllas?

Gabriel sa...

Axess är en väldigt bra kulturtidskrift, lite som ett svenskt försök till en liberalkonservativ version av Telos. Synd bara att Johan Lundberg är så raljant, antar att miljön på litteraturinstitutionerna sätter sin prägel.

Även Axess TV är riktigt bra, lite som public service egentligen borde vara i Sverige, om det hade funnits nått intresse för humanistisk bildning kvar här i landet, med eller utan lärarlicens.

Utlandssvensk sa...

EL,
Jag och Ulmerkotten hade en debatt om islam kontra nazism under följande post:

http://blogg.svansbo.se/2010/04/17/ja-till-mosken-i-goteborg/#comments

Jag vet inte riktigt om Erik är öppen för en fortsatt debatt på detta tema. Jag är beredd att försvara min ståndpunkt i ett längre inlägg men endast om Erik öppnar en tråd där han explicit inbjuder till detta.

EL sa...

12. Utlandssvensk

Jag ser ingen vits med en debatt om islam kontra nazismen. Att vissa muslimer tågar omkring med plakat med svastika och andra otrevliga symboler ska naturligtvis påpekas.
Såg den schweitziska flaggan på Erisons blogg. Om du ser en från USA och Rochester så är det jag:-)

EL sa...

12. Utlandssvensk

PS Ursäkta, jag skulle ha skrivit Michigan. Ortnamnet varierar.

Utlandssvensk sa...

OK, EL, allt klart!

Anders Svensson sa...

Skulle du vänligen skriva lite mer om Per Svenssons artikel om Sverigedemokraterna så att man vet om man skall köpa detta Axessnummer eller ej?