29 maj 2010

Björklund: Jag är den starkaste Israelvännen

Jan Björklund intervjuas i Tidningen Dagen:

Mellanöstern är en klassisk stridsfråga i svensk politik. Jan Björklund markerar tydligt att han inte kan tänka sig samarbete med Hamas, trots att partiet ingår i den palestinska regeringen.

- Hamas är en terroristorganisation. Jag behöver inte samarbeta med dem för att de är valda. De måste ta avstånd från terrorism och de måste erkänna Israel.

- Jag brukar anklagas för att vara den starkaste Israelvännen i riksdagen, och det är jag väl också. Det behövs en tvåstatslösning, absolut. Men poängen är att det ska ske vid sidan av Israel, inte på ruinerna av Israel.

Klarspråk från Jan Björklund. Oerhört uppfriskande att höra.

5 kommentarer:

benke sa...

Jag är konservativ/libertarian i politiska/ekonomiska spörsmål och har grunnat länge på vem som skall få min röst i valet i höst. Blankt är ett alternativ. Jag kommer inte att ge mitt mandat till någon jag tycker lite mindre sämre om än alternativet.

Moderaterna är ovalbara då de gått alldeles för långt till vänster och kramar bl.a klimathysterin. Ekonomiskt så är M rätt ute dock. Centern och Maud har rätta åsikter i ekonomiska hänseenden men faller på klimathysterin. KD har en partiledare som börjar luta åt konservatism men är inte där ännu. Mitt val har börjat luta åt folkpartiet eftersom Björklund har ett starkt patos för ordning i skolan vilket jag uppskattar oerhört mycket. (även om jag vet att det finns knäppnissar där också vad gäller PK, klimat och annat).

När jag nu läser att Björklund ser sig som starkaste Israelvännen så är FP ett givet val för mig. Hoppas bara att FP inte går ned sig i PK träsket vad gäller klimattramset eller annat.

Ulmerkotten sa...

@ benke

Du ska nog mest kolla frågor partierna inte tar upp. Kolla försvarpolitiken och invandringsfrågan.
Att lyssna till vad de vill ta upp är ju att lyssna till ren propaganda. Pressa dem i frågor de inte vill ta upp.

Göran Benedicks sa...

Nu ökar svårighetsgraden för Björklund eftersom även Israel efter denna kapning på internationellt vatten även betraktas som en terroriststat. Snart kan han inte tala med någon!

ג 'ון sa...

Björklunds försvar är enkelt. IDF stoppade våldsamma islamister på väg till Gaza och Israel erbjöd Ship to Gaza att transportera sina förnödenheter (utöver den mängd som antiisraelaktivisterna utgjorde) landvägen till Gaza.
/BR

Hasse sa...

Återstår att se om Björklund följer BR:s råd.