25 apr. 2010

MP slår mot världens fattiga

Många riktar nu blickarna mot Miljöpartiet, och det är viktigt. De rider på en stor opinionsvåg nu uatn att göra något särskilt för att förtjäna det. Frihandelsminister Ewa Björling har en viktig debattartikel i fredagens Aftonblad: Askmolnet lockade fram MPs brist på solidaritet:
I Sverige leds attackerna [mot globaliseringen] av Miljöpartiet. De tycks för det första överhuvudtaget inte vara av åsikten att människor eller varor ska transporteras med flygplan. Med hjälp av riktade skatter vill de se till att det blir dyrt att flyga inom EU, och ännu dyrare att flyga vidare ut i världen.

Istället för att ta till sig av det faktum att de afrikanska länderna förlorat uppemot 450 miljoner kronor i utebliven handel efter bara några dagars sammanbrott, vilket Världsbanken kunde berätta om i går, skruvar Miljöpartiet istället upp sina krav på straffavgifter riktade mot flyget. Målet är fortfarande att inrikesflyget söder om Sundsvall vara avskaffat år 2020. Frågan är vad nästa steg blir.

En andra åtgärd som riskerar att slå hårt mot fattiga människor och länder, inte minst i Afrika, utgörs av det ensidiga fokus som Miljöpartiet vill lägga på lokalproducerade varor. Rimligen är inte målsättningen att slå ut fattiga bönder i Afrika, men det är en uppenbar risk att så blir fallet om deras gröna protektionism får slå igenom fullt ut.

Sanna Rayman noterar att Miljöpartiets transportfientliga politik gäller även i Sverige. "Nya motorleder skapar ny trafik, ny trängsel och behov av ännu fler leder", skriver man i sin skrift om Förbifart Stockholm. Bloggen inslag.se utmanar därför Miljöpartiet att skapa en större vision: Projekt avveckla Essingeleden:
"Om outhärdlig motorvägsträngsel är ett lämpligt sätt att ransonera trafikmängden, finns det egentligen inget skäl att ta befintliga motorvägar för givna och endast kritisera ytterligare vägar. Av resonemanget följer rimligen att man även borde överväga att strypa befintliga trafikleder. Ökad trängsel, färre bilar, gladare träd och mer fågelsång. Inte sant? Låt mig föreslå De Gröna en verkligt visionär grön trafikpolitik för Stockholm: Projekt avveckla Essingeleden."

Per Gudmundson på SvD ledarbloggen har läst en debattartikel av Eskil Erlandsson om Miljöpartiet. Han visar att med Miljöpartiet skulle en vanlig svensk bonde förlora en årslön under kommande mandatperiod.

Miljöpartiet vill så väl. Men när man granskar deras politik framstår det klart hur pass verklighetsfrånvänd den är. Miljöpartiet är inte moget att ta ansvar som statsbärande parti.

Se även Peace, love and Capitalism.

Inga kommentarer: