17 apr. 2010

Kommentarsplugin

Jag är intresserad av att hitta en plugin till wordpress som gör det möjligt för besökare att gradera inlägg så att dåliga kommentarer automatiskt kan tas bort. Youtube har denna funktionalitet.

Någon läsare som har ett bra förslag på vad som kan användas?

UPPDATERING: Jag googlade lite snabbt och hittade en plugin som heter Comment Rating. Nu är kommentarerna fria och ni läsare har möjlighet att nedgradera dåliga kommentarer, och efter ett visst antal negativa röstningar döljs inlägget.

Hoppas det funkar bra, saknar den livliga debatten som fanns här tidigare.

UPPDATERING 2: Har nu valt att återigen sätta på förhandsmoderering av kommentarerna. Det verkar inte gå att ha öppna kommentarer när man bloggar om de ämnen jag bloggar om.

21 kommentarer:

Utlandssvensk sa...

"saknar den livliga debatten som fanns här tidigare"

Du gör självklart som du vill med din blogg men en allmän observation är att det blir betydligt livligare debatt om inläggen kommer upp direkt.

Utlandssvensk sa...

Jaha, nu kommer inläggen upp direkt. Cool!

Jag tror att du kan räkna med livlig debatt framöver

ג 'ון sa...

Detta är enligt min mening en dålig lösning som öppnar för att ett antal lobbyister kan få meningsmotståndares inlägg raderade.
Det är naturligtvis bäst om du, Erik inför ett slags filter mot bl.a den antisemitism som kommentarerna här brukar flöda av när du släpper debatten fri.

/BR

Utlandssvensk sa...

BR,

Jag tror inte att det är någon fara utan att detta system har alla förutsättningar att fungera bra. Vi får väl se.

Kan vi få höra vad du tycker om den saudifinansierade mosken i Göteborg (föregående post)? Hut länge tror du att judarna kommer att vara säkra i den staden?

ג 'ון sa...

Du kan nog gissa vad jag tycker om att pengar från det wahabitiskt extrema Saudiarabien finansierar ett moskébygge i Sverige, Utlandssvensk.
Vad gäller judarna i Gbg så är risken mycket mindre för förföljelser och trakasserier från islamister där än i Malmö.
För det första är de senare långt färre proportionellt än i Malmö.
De är heller inte så fundamentalistiska

Göteborg har heller inte en kommunledning som indirekt uppmuntrar till antisemitism genom diverse uttalanden, som Reepalu gjort i Malmö.
Så islamisterna i Gbg får nöja sig med att trakassera och puckla på sina kvinnor.

/BR

Utlandssvensk sa...

BR,
Visst stämmer det NU att risken mycket mindre för förföljelser och trakasserier i Gbg.

Poängen är att:
1. Andelen muslimer kommer att fortsätta att öka väldigt snabbt om nuvarande immigrationspolitik består. Vi kan LÄTT se en dubbling av antalet under den kommande mandatperioden (från 50.000 till 100.000).
2. Just det faktum att man uppför en stor saudifinansierad Moske innebär nästan med säkerhet att delar av muslimerna i Gbg kommer att radikaliseras.

Min uppfattning är att allt pekar på att läget i Gbg inom 5-10 år kommer att vara lika illa som det är i dag i Malmö.

ג 'ון sa...

Precis som jag trodde att det skulle gå, Erik!
antisemiter och nazislödder passar på när din moderering försvinner.
Du måste helt enkelt skaffa ett filter./BR

Utlandssvensk sa...

BR,

Var såg du "antisemiter och nazislödder"?

ג 'ון sa...

Jag vill uppmana Utlandssvensk att söka sig till min "hemmablogg" http://al-hamatzav.org/ där jag står som en av skribenterna.

/BR

ג 'ון sa...

Utlandssvensk, jag vet från erfarenhet att det är precis skribenter som är antisemiter och nazislödder som missbrukar Eriks fria kommentarer.
Jag förutsåg det och jag fick rätt.
Klart slut.

/BR

EL sa...

6. Utlandssvensk

"...delar av muslimerna i Gbg kommer att radikaliseras."

Det behöver inte ske om vissa regler följs. Imamerna ska utbildas i Sverige och predika på svenska.
Tillåts inte moskéer så samlas folk i källare och dyl.

Utlandssvensk sa...

EL,

Uppenbarligen kan man inte deduktivt bevisa att en radikalisering kommer att.

På samma sätt kan man inte säkert veta att ett land kommer att bli fattigt och ofritt om man inför kommunism.

Men empirin är ungefär lika stark i båda fallen.

Vad gäller användning av svenska finns det massor av exempel på mosker runt om i västvärlden där man predikar på ett sätt på det inhemska språket men sedan ett helt annat på arabiska.

ג 'ון sa...

Du har rätt i det Utlandssvensk.
Den islamska världen är expert på att servera ett hatbudskap på det egna språket och ett välvilligt budskap på engelska,svenska etc.
Arafat var mästaren på dessa dubbla budskap.

/BR

Utlandssvensk sa...

Helt rätt om Arafat.

I en annan tråd under gårdagen temporärt fria debatt länkade jag till artiklar av Pamela Geller som berör kopplingen mellan Nazisterna-Muftin av Jerusalem-Arafat. Som jag också påpekade då anser många (och tydligen även Erik S.) att man inte får göra sådana kopplingar. Men det förändrar inte verkligheten.

Vi i Västvärlden tycker att Hitler är själva definitionen av onska. Men så är INTE fallet på många håll i arabvärlden.

ג 'ון sa...

Visst är Amin al-Husseinys och hans palestiniers koppling till Nazityskland helt klockren.
Den mannen förspråkade samma "Endlösung" för judarna i Palestina som de europediska.

Tacka sjutton för att den nya staten Israel ville ha ett sådant pack inom sina gränser, lika lite som de arabiska terroristband som hösten 1947, direkt efter FN´s delningsbeslut och med hjälp av "frivilliga" från Libanon, Syrien och Irak gick till storskaliga angrepp på judiska samhällen i mandatet.
/BR

ג 'ון sa...

Utlandssvensk!
jag har följt den här bloggen så länge att jag kan göra en "educated guess" inte bara om vilka kommentatorer, utan också om deras kommentarer som följer när Erik släpper debatten fri.
Jag syftar absolut inte på dig utan det finns ett pålitlig kärna av personer som passar in på min tidigare karakteristik och som sätter igång att spamma när debatten släpps fri.

Pamela Geller är givetvis så långt man kan komma från att vara antisemit och nazislödder.
Om du tror att det senare är min åsikt, så får du tänka om.
Hon är ytterst läsvärd!

Sedan är det både upprörande och signifikant att Mein Kampf och SVP är storsäljare i den muslimska världen samtidigt som antisemitismen flödar i media och skolböcker,
Några smakprov här:
http://www.tomgrossmedia.com/ArabCartoons.htm

/BR

ג 'ון sa...

P.S. Utlandssvensk.
Skälet till att du inte såg de kommentarer jag talade om var med stor sannolikhet att Erik inte publicerade dem.
/BR

Utlandssvensk sa...

BR,

OK, allt klart!

EL sa...

12. Utlandssvensk

Jag har dock för mig att det finns ett par länder i Europa där lagen säger att imamerna ska utbildas inom landet och predika på det inhemska språket.

Utlandssvensk sa...

EL,
Jag tror att du kan ha rätt. Definitivt har liknande förslag debatterats. Ett land som kan vara en kandidat är Frankrike, där jag vet att de använder ganska tuffa regler. Men jag hittade inget när jag googlade.

Jag är också för att införa den typen av regler men tror att det är fullständigt orealistiskt att det skulle räcka för att förhindra en saudi finansierad moske från att sprida det sedvanliga budskapen.

I Schweiz, där jag bor, vägrar man helt enkelt icke lämpliga imamer att verka i landet:

Last year, the Swiss immigration authorities denied the Turkish imam and his Senegalese aide a residence and work permit

"Imams who work in Switzerland must defend our values or at least not be against them," said Boillat.

http://www.swissinfo.ch/eng/Imam_refused_Swiss_work_permit.html?cid=4776752

Så ska det låta, tycker jag! Uppenbarligen bör liknande regler gälla finansiering.

Om du tittar i posten om Mosken i Gbg så finner du info om en studie som gjordes i USA angående vad som pågår i saudifinansierade mosker. Det är INTE moralisk försvarbart att vara för den aktuella mosken baserat på luddiga önskedrömmar om att "så kommer det inte att gå i Sverige".

EL sa...

20. Utlandssvensk

Jag hade faktiskt Frankrike, mitt andra hemland, i tankarna. Men jag vet inte om lagen har gått igenom än. Faktum är att i vissa områden så lär sig imamerna franska. Fördelen med detta är att de kan nå den unga generationen som inte talar arabiska.
Dessutom så har Frankrike skickat hem predikare som hetsar. Religionsfrihet gäller men uppvigling har inte med religion att göra.
Jodå, jag har hört om vad som pågår i moskéerna i USA, mitt tredje hemland:-)