5 apr. 2010

Hederskulturen lever – res staty för Fadime

När jag cyklade hem från jobbet för en tid sedan hörde jag Studio ett om frågan om en staty för Fadime. Nu skriver Sanna Rayman om samma ämne.

Det finns nämligen ett motstånd bland kurderna för att Fadime ska stå staty:
I korthet kan det hela sammanfattas i att Fadime helt enkelt inte bör ha någon staty eftersom hon inte är någon förebild, utan tvärtom smutsig, använd. Ett torg med hennes namn skulle vara helvetet och ännu en förnedring av det kurdiska folket och deras kamp för ett eget land. […]

Frågan om det kurdiska folkets längtan efter självstyre är inget att vifta bort, det ska man tvärtom ha både respekt och förståelse för. Men det har föga med förslaget om staty att göra. […]

Motståndet framstår snarare som en fortsättning på just det som Fadime Sahindal försökte bekämpa – inte minst när hon hösten 2001 ställde sig i riksdagen och höll ett tal om hedersförtrycket, i syfte att informera svenska politiker.

Tyvärr motverkar alliansen i Uppsala en Fadime-staty:
Men alla politiker har inte nåtts av Fadimes budskap. Bland dem återfinner vi Uppsalapolitikern Mats Jonsson (C) som i nämnda radioinslag förklarar varför han är negativ till förslaget.

Jonsson menar att risken kan vara att statyn uppfattas som ett ”monument mot dem” – det vill säga Uppsalas kurder. Han förklarar vidare att det är svenskar som tar Fadime som ”gisslan” för att ”manifestera den svenska kulturens överlägsenhet”.

Visst stämmer det att Fadime-statyn skulle vara ett monument - ett monument mot alla de som stöder hedersförtrycket. Tyvärr verkar fortfarande stödet för hederskulturen leva bland Uppsalas kurder. Det gör en Fadime-staty än mer angelägen.

Mats Jonsson och alliansen i Uppsala måste göra helt om och stödja vänsterpartiets Amineh Kakabaveh i hennes kamp för en Fadime-staty.

5 kommentarer:

Ola Berg sa...

Eller så menar man att statyer inte är en fråga för politiker.

Men man kan ju vara emot hedersförtryck för det.

Robert N sa...

Håller med Ola här - Politiskt motiverade statyer blir sällan rätt.

Det är en allt-eller-inget-fråga. Det finns hundratals, tusentals, andra som också i så fall borde få statyer uppresta av olika skäl - så det politiska beslutet att någon är viktigare än någon annan lika väl förtjänt blir fel på alla sätt.

Jan Rejdnell sa...

OM inte en staty är fråga för politiker så varför döper man varenda jäkla gata och torg efter gamla socialdemokratiska statsministrar.

Robert N sa...

Jan: Även det kan väl vara fel, även om jag inte ser något problem med att statsministrar får gator döpta efter sig (det är ju ändå något som är så politiskt neutralt som möjligt är; sedan får väl samvetet diskutera hur många gator som är uppkallade efter Palme i jämförelse med Fälldin, Ullsten eller Bildt - rimligen borde Fälldin och Bildt ha fler gator, men det är en detaljfråga)
Numera händer det ju också att frågan går ut till medborgare vad gator ska heta, och ibland är det från medborgarinitiativ. Jag minns inte vilket av de två varianterna Glassmajorens promenad i Söderköping uppstod från, men det är ett praktexempel likväl.

Sixten Renquist. sa...

Hederskulturen lever-javisst-och bör bekämpas Min åsikt är: RES en staty över FADIME.Hedra hennes kamp.
Om dom har för lite kurage i Uppsala,ställ den någon annanstans. Senare kommer Uppsala att skämmas. Om Fadime anses smutsig vad är då
manliga kurder som gifter sig med svenska
kvinnor?
SRQ.