3 mars 2010

Ny attack från Reepalu, Hägglund pressar Sahlin

Igår gjorde Ilmar Reepalu ännu ett kontroversiellt utspel. För danska tv 2 uttalade han sig om att den "israeliska lobbyn" var delaktig i en kampanj mot honom. Så här säger han, 1.58 in i:


Speakertext: ... Idag tar han avstånd från alla övergrepp på judar och säger att han blivit avsiktligt felciterad.

Reeepalu: – Man möts utav väldigt många, som man kanske kallar den israeliska lobbyn, som inte är intresserade utav vad jag säger, och vad jag tycker, men däremot vill tillskriva mig massor utav uppfattningar.

Reportern: – Det han säger till oss idag, det är att det är den israeliska lobbyn som försöker rita en bild av honom.

Jeshua Kaufman, Judiska församlingen: – Jag hoppas att han inte sa det, eller att det är missförstått.

Per Gudmundson kommenterar:
Anledningen till att representanten från judiska församlingen inte vill tro på att Reepalu menar vad han säger, är att begrepp som israelisk lobby är vanligt förekommande i antisemitisk diskurs, där föreställningen om en global judisk konspiration som påverkar snart sagt varje politiskt skeende är en hörnpelare. Det är en tankefigur som dyker upp i en rad tvivelaktiga sammanhang, med andra ord, och som ofta ger anledning att undra över avsändarens motiv.

Göran Hägglund har skrivit ett brev en fråga till Mona Sahlin angående Reepalus senaste uttalande. Bland annat ställer han två relevanta frågor:
- Delar Mona Sahlin Ilmar Reepalus uppfattning att kritiken mot honom är ett resultat av israelisk lobbyism?
- Hur tänker Mona Sahlin agera för att det inte ska finnas någon osäkerhet kring socialdemokraternas syn på antisemitism och judars rätt att leva sina liv i trygghet?

Ilmar Reepalu har alltså inte bett om ursäkt för några av sina uttalanden, förutom liknelsen om sionism och antisemitism. Hans uttalanden om att det inte skett några attacker på judar kvarstår, samt att om judar vill lämna Malmö för Israel för att de känner sig otrygga är det inte en angelägenhet för Malmö stad.

Andra som skrivit: Johan Ingerö, Dick Erixon, Jonathan Leman, Expressens opinionsblogg och Mathias Sundin.

3 kommentarer:

Ragnar Berg sa...

Henrik Bachner är en tydlig representant av den Judiska lobbyn när han hävdar att den Israeliska politiken inte har något med antisemitism att göra? Av egen erfarenhet vet jag att det har ett fundamentalt inflytande på alla folks inställning till staten Israel och dess våldspolitik. Med start från 1945 tog det väldigt lång tid innan nazismens förföljelser började att sippra ut. Eugen Kogons bok SS-Staten utgiven 1947 och 1989 nämner knappas gaskamrar som med tiden skulle spela en så betydande roll i den Judiska historieskrivningen. Själv var jag som ung välvilligt inställd till det judiska folket även om mordet på Folke Bernadotte gjorde mig rosenrasande. Men vad som totalt ändrade min åsikt om fascistfolket som trängt in på arabisk mark (med hjälp av Amerikansk vapenmakt) var när jag såg en amerikansk TV nyhetssändning där unga välfödda Israeliska soldater fångade små arabiska pojkar och krossade deras händer med stora stenar, detta troligen som hämnd för att ungarna kastat sten på deras fina stridsvagnar. Efter denna Tv sändning kan jag inte må annat än dåligt när jag ser eller hör något judiskt.

ג ‘ון sa...

Ragnar Berg skall ha all heder för att han inte hymlar med sin antisemitism.
Vänsterjournalister och dito politiker sjunger halvkvädna visor om "Israelkritik" när det i själva verket är förvägran av det judiska folkets legitima nationalism (sionism) vilket är antisemitiskt, som det ofta handlar om.

Emellertid tycker jag att Ragnar Berg skall uppsöka nationella bloggar och Mohammed Omars för att fortsätta sina antijudiska utgjutelser.
/BR

EL sa...

1. Ragnar Berg

" Efter denna Tv sändning kan jag inte må annat än dåligt när jag ser eller hör något judiskt."

Tråkigt att höra, Ragnar. Hoppas du kryar på dig:-)