27 mars 2010

Nordkorea har Earth Hour jämt

[caption id="attachment_4700" align="alignnone" width="300" caption="Earth Hour dygnet runt, året runt"]Earth Hour dygnet runt, året runt[/caption]

Ikväll firar det politisk korrekta etablissemanget Earth Hour. Då ska man släcka ljuset för att "skicka en signal till politikerna". Johan Norberg har skrivit mycket bra om detta.
Människans största hot är bristen på elektricitet. I sina studier om ”ekologiska fotavtryck” pekar WWF ut länder som Haiti, Afghanistan och Kongo som föredömen. Det är också länder där folk dör för att de inte har elektricitet. Det gör att de inte kan driva pumpar som ger säkert vatten, och gör att de måste elda inomhus för att tillreda maten, vilket ger ödesdigra lung- och andningssjukdomar. Byar i Bangladesh med elektricitet har 35 procent lägre barnadödlighet än de utan. 100 barn dör varje dag i landet därför att Earth Hour är ett kroniskt tillstånd för dem.

Vi ska därför inte lösa miljöproblemen genom att begränsa energitillgången. Det är inte heller det mest effektiva. Vi behöver i stället bättre teknik och grönare energikällor, som solkraft. Det begriper nog även WWF, kungen och regeringen. Så synd då att de ägnar sig åt patetiska kampanjer som antyder att lösningen är problemet och att problemet är lösningen.

För er som inte nöjer er med Earth Hour finns även Caveman Week på fejan:
If we are to truly solve the problems of global warming today we need to take down the emissions for a whole week. That is why Caveman week was invented. From November 24 through to November 30 everybody should turn off everything at home and depart into the woods, and live in harmony with nature.

Of course no appliances are needed, cavemen never had any, and you should by no means light a fire since that will further destroy the planet with CO2. Just eat what nature offers you. Sure it will be cold and probably half of us will die, but it will be worth it because we all need to sacrifice everything to save the planet.

Och detta är ju summan i kardemumman - har vi människor rätt att existera på ett modernt sätt? Varför kan inte detta anses vara naturligt?

PS: Min partikollega i Kalmar, Sebastian Hallén, är också kritisk mot Earth Hour, och noterar att ett ännu större mörker sänker sig över staden idag när Mona Sahlin besöker staden.

9 kommentarer:

Helena von Schantz sa...

Klatschig rubrik, Erik. Men jag önskar att du och ett antal andra manliga folkpartister kunde nöja sig med att skita i Earth Hour själva och låta oss andra uppmärksamma att vi alla delar planet och att globaliseringen inte bara medför hot och affärsmöjligheter utan också samhörighet och samarbete.

Inte för att några skriverier hindrar mig från att släcka ner för Earth Hour, men jag tycker det är tråkigt när mitt parti görs till ett betongparti som jag måste urskulda mig över inför mina väninnor.

Sedan är Caveman week ett strålande initiativ. Ett av våra huvudproblem är ju trots allt befolkningsexplosionen. Att på så vis glesa ut oss på helt frivillig basis är väl utmärkt. Dessutom kan rovdjuren se till att liken inte blir onödigt miljöbelastande.
Vänliga hälsningar
Helena

Erik Svansbo sa...

Helena, jag vill se att vårt parti har högt i tak där många olika åsikter tillåts. Det tror jag du själv håller med om, eftersom du är en fritänkare och kritisk röst.

Att vara medlem i ett parti där man som liberal tillåts tänka fritt är inget som man behöver skämmas för inför sina vänner.

Jag hoppas du har skrivit i affekt och kan komma på bättre tankar, till exempel genom att skriva ett blogginlägg och ta en sakdebatt.

Helena von Schantz sa...

Jag har skrivit ett blogginlägg och tagit en sakdebatt http://helenavonschantz.blogspot.com/2010/03/earth-hour.html jag tycker att mina tankar ÄR bättre tankar just i den här frågan. :)

Jag inser förstås att du inte kommer att hålla med, men efter att ha läst ditt inlägg om Bjästa tror jag att du kanske tycker att mina tankar är bättre åtminstone där - trots att jag skrev den artikeln i viss affekt.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/27/ar-du-saker-pa-att-du-ar-battre-an-dom-i-bjasta

Erik Svansbo sa...

Ditt blogginlägg innehåller inte särskilt mycket sakdebatt, mer än att du tycker att Earth Hour är bra och att du inte förstår varför folk inte tycker det. Men det spelar inte så stor roll, här är det inte sakdebatten jag vill ta upp.

Det är helt OK att du tycker att du har bättre åsikter än jag. Men det är inte OK att du försöker tysta mig och få mig att känna att mina åsikter inte hör hemma i Folkpartiet. Den typen av agerande har jag ägnat hela mitt partiaktiva liv till att bekämpa, och jag trodde att du också gjorde det.

H Palm / Fragment sa...

Kors i taket - Erik är kränkt!!! :D

Erik Svansbo sa...

Nä, jag är inte kränkt. Men jag var lite förbaskad när jag skrev min kommentar.

Jag respekterar Helena mycket och blev förvånad och besviken när jag läste hennes kommentar till mitt blogginlägg.

Helena von Schantz sa...

Erik, jag vill varken att du ska vara kränkt eller förbaskad. Jag är ingendera. Jag tycker inte att jag har bättre åsikter än du. Dels retades jag, dels var det inte åsikter jag hade åsikter om utan vad jag uppfattar som brist på tillåtande, förståelse och tolerans. Ersätt Earth Hour med Pride-festivalen så kanske du förstår vad jag menar. Du är i din fulla rätt att tycka vad du vill om Earth Hour, givetvis, och jag har inga synpunkter på och inget fördömande för den som passade på att sätta på bastun och tända julgransbelysningen just 20.30 i lördags, men var är poängen med att håna och fördöma en enkel gest av gemenskap och solidaritet? En liten årlig påminnelse om att vi har ett ansvar för varandra och för kommande generationer?

En av de bästa saker som har kommit ur EU är den ökade samhörighet många av oss känner som Européer. Alla upplever inte det här, vissa tycker Europa är hotfullt, men det förminskar inte upplevelsen av samhörighet för den som har den.

Jag uppfattar oss som meningsfränder i det att vi båda är litet mer liberala än folkpartiet. När det gäller sakfrågor tycker vi lika i vissa frågor, olika i andra. Jag läser din blogg och skriver inlägg för att jag vill ha dialog med dig, inte för att tysta ner dig. Det skall uppfattas som ett tecken på respekt, inte på förakt.
Helena

lubbe ferrysson sa...

Förlåt vad är "Caveman week" för någonting?

Erik Svansbo sa...

Helena, tack för din kommentar! Det är lätt att missförstå en retsam ton i ett blogginlägg.

Jag förstår ditt resonemang kring de positiva aspekterna av earth hour. Hoppas du också kan förstå de kritiska invändningar som finns.

Jag har tidigare varit en stor miljövän men idag är jag mer kritisk till det begreppet och vad som faktiskt är miljövänligt eller inte.

Ingen skada skedd, jag lägger till din blogg i bloggläsaren och ser fram emot fler debatter!
/Erik