28 mars 2010

Gripande Uppdrag Granskning

Har nu på morgonen sett Uppdrag Gransknings reportage från Bjästa. Jag har hamnat lite på defensiven i och med de massiva reaktionerna, och funderat om det handlar om en vinkling. Men såvitt jag kan bedöma handlar det här om ett genuint, sakligt gräv som avslöjar en oerhörd skandal och masspsykos i lilla Bjästa.

Det har kommit en del pikanta uttalanden efter Uppdrag Granskning, särskilt detta från skolchef Anders Fager.
Anders Fager använde ordet "överbeskyddande" när han pratade om Linneas mamma och hennes kamp för dotterns trygghet på skolan.
- Vi fick bort att de kommenterade och att de kanske gjorde gester och tecken åt henne. Och där kanske man hade kunnat accepterat att man fick ner det på den nivån. Längre kom vi inte, vi kunde inte få dem att sluta titta och snegla. […]

- Om det varit en annan förälder kan jag lova att det här inte hade gått så långt, sa han.

I Uppdrag Gransknings reportage vittnar skolans rektor och personal på fritidsgården om hur de inte "tagit ställning" för vare sig flickan eller pojken. Skolan har alltså inte ställt sig bakom rättssamhället, och på så sätt legitimerat den stora ryktesspridning som fanns.

Att i detta läge gå ut och kritisera flickans mamma känns oerhört magstarkt, för att inte säga direkt stötande.

I denna tragedi finns det dock också hjältar. När vuxna, skolan och kyrkan svek och vägrade ta ställning mot våldtäktsmannen gjorde Amanda Ögren, 15 skillnad. Hon tog kontakt med den våldtagna flickan och stöttade henne när många andra svek. Aftonbladet intervjuar henne och här finns Amandas blogg.

Summa summarum verkar det som att Uppdrag Granskning gjort ett fantastiskt jobb och det känns oerhört viktigt att detta har uppmärksammats.

Se programmet här.

6 kommentarer:

A-K Roth sa...

Fin tjej, Amanda, på många sätt. Lite småtrevliga stavfel i bloggen, ångermanländska uttryck (sovde) jag växte upp med, han i st.f. honom, ungdomligt och smågulligt, Vad månde bliva?! Men vilka vackra foton hon tar av vatten och blommor!

Robsten sa...

Att skolan inte "tog ställning" grundar sig på en missuppfattning. Skolan tog inte ställning i skuldfrågan förrän dom fallit såklart. När dom fallit flyttades pojken till en annan skola, flickan fick kamratstödjare med sig varje rast, fick samtal med kurator. Vad mer skulle skolan gjort menar du? Hängt upp pojken med snoppen i skolans flaggstång?

Skolan var den enda institution som faktiskt gjorde något och det är svårt att hitta något mer den skulle kunnat göra.

Skolan kan inte lösa precis alla samhälliga problem. Just vuxenvärlden svek å det grövsta här men det är svårt både föpr politiker och andra att kritisera vuxna och förälödrar, kanske för att de är presumtiva väljare eller någor, jag vet inte.

Erik Svansbo sa...

Robsten, dom tog inte ställning trots att pojken var dömd enligt Uppdrag Granskning.

Robsten sa...

Men exakt vad skulle skolan gjort menar du?

Erik Svansbo sa...

Skolan borde ha tagit ställning för flickan och visat att man står bakom rättsamhällets dom.

anonym sa...

"Robsten" har helt rätt. Skolan tog ställning när domen fallit. Uppdrag granskning har vinklat detta program. Skolan gjorde allt de kunde, Om du vill att skolan skulle gjort mer så bör du ta kontakt med de som bestämmer sveriges lagar.